EvB garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo *reggad 160905*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

uppar frågan ang s13 - s14 rattaxelknut..

sen skriver en ny uppdatering med.

Har ju kopplat in ett MS2 på kompisens volvo 5a som vi jobbat med till och från.
Har aldrig lyckats få den att starta då vi aldrig fått till kam synken kontra vilken fas maskin är i trodde vi..

satt mig ner nu i helgen och ritade upp en tidsaxel mellan 0 - 720 grader och fördelade ut mina 5 cylindrar med tooth#1 angle på 65grader.
och fick fram följande cyl 1 = 65grader, cyl2 = 209grader, cyl4 = 353grader, cyl5 =497grader och cyl3 = 641grader (720/5 = 144, så 144grader mellan varje tändevent).

jag förutsatte ju att Spark A-E blir som i tändföljden A=1, B=2, C=4, D=5 och E=3..

kam synken ger signal vid 552grader.

men då jag är ny med allt vad kam synk innebär så förstod jag inte riktigt vad den gjorde mer än att säga till MS vilket fas maskin är i.. (vilket jag också misstolkat givetvis)

efter några samtal med Backeliten så har saker och ting klarnat och även problematiken om nu teorin stämmer med verkligheten.

Då MS är dum så kommer den att starta om cykeln (0-720grader) oavsett var på 60-2 hjulet man är efter att trigger kommit från kam givaren.
tittar man på en Audi 5a så kommer kam signalen mellan sista och första cylindern i tändföljden vilket förenklar saker och ting, men på en volvo kommer signalen mellan näst sista och sista cylindern i tändföljden. vilket gör att tändföjlden 1 2 4 5 3 blir 3 1 2 4 5 (kan bli helt annorlunda med beroende på om man triggar på rising eller falling).

så i mittfall kommer jag behöva koppla om spark utgångarna så här för att det skall bli rätt, A=3, B=1, C=2, D=4, E=5.

skall senare ikväll testa teorin och se om det verkligen stämmer.

bilden kanske enklare förklarar hur jag tänkt (bilden är lite missvisande på vissa saker).
Bild
Senast redigerad av Elias_ den mån mar 30, 2015 9:00 am, redigerad totalt 1 gånger.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Teorin stämde men siffrorna var fel så konceptet var rätt iaf :thumbright:
tändföljden för spark A-E är nu 31245.
bilen starta o går bra men skall se över allt innan man skriver en mer detaljerad spec på hur MS2 och volvo5a skall konfigureras både i mjukvara och hårdvara då det inte finns att hitta.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Skall även testa att trigga på "going high" och se om jag kan få en lägre vinkel på tooth 1.
Då cylinder 1 och 3 är aktiva under going low och 2, 4, 5 under going high så blir spark A - E 2, 4, 5, 3, 1. Om man triggar på high istället.

Edit. Tooth#1 vinkeln är givetvis fast rent mekanisk men för att få en lägre vinkel rent mjukvaru mässigt tänkte jag prova att skifta kam triggern.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Vart lite gjort igår, åkte upp o hälsade på bröderna ajden och borrade om skivorna samt köpte uniballs som robban fått över. Sen hem o börja tillverka en prototyp adapter för oken.

Säger då det fan vilket bök det är att göra bromsoks adaptrar..
Efter 2 skrotade versioner hann jag bara halvvägs med den tredje innan klockan sa att det var dags att dra sig in.

Bild

Bild

Bild
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Update.

Fick framförhandlat en garagedag i söndags så tanken var att hinna med både OK hållare och fjäderbensstag. men hade gett fel mått till svarvar gubben på hylsorna som skall sitta i ändarna på staget.. delen som skall ner i röret på hylsan vart yttermåttet på röret så måste be han svarva av 2mm så hylsan går i röret (inner dim 16mm på röret och inte 20 som jag angett).

Böjade iaf dagen med att mappa lite tomgång åt grabbarna med en volvo t5 på sprit, gick ganska fort o få till så la in en någerlunda vettig tändmapp samt feta på bräsnlet och drog en repa på 0.5-0.6bar o det sköt då på ganska bra trotts förutsättningarna :thumbright:
Bild

Efter den lilla avstickaren så drog jag vidare till mitt eget garaget och fortsatt med OK hållarna, resultatet vart som bilderna berättar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Lite mer gjort idag.
Bytte till rätt bult i oken och adaptrar samt började klura på bak bromsar och det visade sig att skivor samt ok som tidigare satt fram kommer passa skit bra bak efter lite jobb på skivorna. Då man avsaknar både svarv och fräs får Robban stå för den biten. Till helgen skulle skivorna vara klara så då skall jag göra adaptrar bak till oken.
Under tiden skall jag försöka hitta på nått att fösta nya ratt stången i.

Höll även i en kortare lektion för sonen om hur spärrskaftet fungerar Bild
Bild





Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Uppdatering!

Har väl inte gjort så mycket som syns men har hunnit med en heldel på bilen under helgen som gått.
rattstången är bytt och fast monterad men rattaxelknuten vart för lång så ska korta den i veckan, måste tillverka en hylsa eller två först. vart inga bilder på det tyvärr men slänger upp några vid nästa uppdatering.

Konvertering till skivbromsar bak är klart och in kopplat så bara lufta systemet som är kvar.
Bild

förberedde även med lite gängade hylsor för skärm fästen etc så det skall väl komma på plats snart med så kylare och IC kan monteras.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av clew »

Jag kopplade nyligen in ett MS2 på en Volvo femma.
Jag körde utan kamsynk och ställde helt enkelt in motorn som en V10 med waste spark. Funkar klockrent.
Du får ju ändå inte sekventiellt på bränslesidan med två spridarutgångar, så varför krångla till det?

Fick då köra A-C-E-B-D
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Största problemet med att köra som v10 är att spolarna tar stryk och skall man använda bilen till mer än skaffa runt kiosken så lär man göra det ordentligt. Sen nu När vi kopplat in camstynken så finns möjligheten att bara uppgradera processorn till ms3x om man vill åka helt sekventiellt.
Så nej vi har inte krånglat till det men sett till att det finns möjligheter.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av clew »

Ja, det gör dom förstås, det här är ju lite av ett budgetbygge jag höll på med (vilket det brukar vara med MS).
Jag tänker som så att kör man MS1/MS2 så kan man lika göra köra wasted, och vill man uppgradera till MS3X så behöver man ju ändå koppla om spridare och spolar till den kontakten och där har man ju cam-input klart också.
Så jag brukar inte göra mig besvär att få till en cam-input osv på MS2, önskar man den funktionaliteten kan man köra MS3X rakt av från början.

Ursäkta om det lät som en dryg kommentar, jag är bara nyfiken på hur du tänkt :)
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

forum är till för att diskuteras på så kul att du skrev så det blev lite fart i tråden för engång skull ;)
visst är det så ang ms3x uppgraderingen men fördelen är att allt redan är inställt och utprovat, flytta några trådar gör man ju på nolltid.
då jag aldrig hållt på med volvo 5a tidigare eller kamsynk för den delen var det lite klurigt då kam synken kom där den kom :doh:

jo det brukar vara så att man kör MS på budget bilar men det i sig är ju lite lustigt då det är ett av dom mer krävande spruten rent tekniskt där andra snäppet dyrare hade varit mer förlåtande :hihi:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

kort uppdatering..

Styrnignen är ihop! så nu återstår att få dit fästen för fjäderbensstaget, krängaren, fästen för skärmar, kylare och intercooler (tids åtgång 1 månad).
sen skall allt lackas och återmonteras :thumbright:

skall knäppa lite kort på torsdag när man är hemma igen och lägga upp.

edit: bjuder på en bild, grabben var med o städa lite :thumbright:
Bild
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Glömde hu tillägga att det kommit lite paket från det stora landet på andra sidan pölen också, ett stycke wastegate samt servobehållare och lite stickers åt polarn.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Dumpar upp lite bilder från veckan som gått.

Kortade ju som sagt rattaxelknuten
Bild

Fick sen hjälp av sambon att måla lite Bild
Bild

Gjorde klart fästen för krängningshämmaren
Bild

Och till sist gjorde jag ett fjäderbensstag, vart ett provisoriskt för tillfället då jag måste skära lite plåtar med lasern till det andra och han som skär är sjukskriven ett tag framöver. Lyckades på nått vänster paja bulten till höger sidan så därför saknas den på bilden, skall be någon varva till en ny så är det ihop sen.
Bild

Nästa på schemat är att be Robban Göra ett grenrör så fronten kan strippas och sprutas med lite färg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Update!
Skärmar och huv på plats så nu skall front rörereriet göras och kylare samt intercooler skall få sin plats.

Bild

Planeringen säger lackering av motorrum nästa helg men det får jag nog skjuta på skulle jag tro. Planerar iaf körning 30maj på sättna samt mittsverige banan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar