sen skriver en ny uppdatering med.
Har ju kopplat in ett MS2 på kompisens volvo 5a som vi jobbat med till och från.
Har aldrig lyckats få den att starta då vi aldrig fått till kam synken kontra vilken fas maskin är i trodde vi..
satt mig ner nu i helgen och ritade upp en tidsaxel mellan 0 - 720 grader och fördelade ut mina 5 cylindrar med tooth#1 angle på 65grader.
och fick fram följande cyl 1 = 65grader, cyl2 = 209grader, cyl4 = 353grader, cyl5 =497grader och cyl3 = 641grader (720/5 = 144, så 144grader mellan varje tändevent).
jag förutsatte ju att Spark A-E blir som i tändföljden A=1, B=2, C=4, D=5 och E=3..
kam synken ger signal vid 552grader.
men då jag är ny med allt vad kam synk innebär så förstod jag inte riktigt vad den gjorde mer än att säga till MS vilket fas maskin är i.. (vilket jag också misstolkat givetvis)
efter några samtal med Backeliten så har saker och ting klarnat och även problematiken om nu teorin stämmer med verkligheten.
Då MS är dum så kommer den att starta om cykeln (0-720grader) oavsett var på 60-2 hjulet man är efter att trigger kommit från kam givaren.
tittar man på en Audi 5a så kommer kam signalen mellan sista och första cylindern i tändföljden vilket förenklar saker och ting, men på en volvo kommer signalen mellan näst sista och sista cylindern i tändföljden. vilket gör att tändföjlden 1 2 4 5 3 blir 3 1 2 4 5 (kan bli helt annorlunda med beroende på om man triggar på rising eller falling).
så i mittfall kommer jag behöva koppla om spark utgångarna så här för att det skall bli rätt, A=3, B=1, C=2, D=4, E=5.
skall senare ikväll testa teorin och se om det verkligen stämmer.
bilden kanske enklare förklarar hur jag tänkt (bilden är lite missvisande på vissa saker).