Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "Camaro -69"

Inlägg av Ante Karlsson »

Riktigt frän bil
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Hahlin Engineering "Camaro -69"

Inlägg av Oskar Johansson »

Hur går det med bilarna?
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Camaro -69"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Oj! Jag har missat att uppdatera här.. :(

Camaron och Gorillan är besiktade, det var mycket mer jobb än vad jag hade hoppats på!
Gorillan har jag bytt motor på men inte kopplat elen, det är en 146 cc motor som TeflonMats bromsat 16 hk på hjulet om jag fattat rätt.. :)

Camaron, fick jag bygga halvnytt avgas på, H-rör samt två nya ljuddämpare. Nu har jag renoverat förgasare (primär accpumpen var trasig samt någon hade satt i bauta munstycken också..) men den går inte bra ändå! ska kika på tändningen till semestern.

Men just nu byggar jag en släpvagn så jag kan dra runt på skräpet jag har. Här kommer lite bilder:


Två 1300 kg axlar

Bild


Början till flak, blir 2200 * 5000 mm lastyta

Bild


En knäck bakom bakre hjulen gör att man får mindre lastvinkel fastän den är högbyggd

Bild


Kenneth (Sigam trailers Södertälje) hjälper mig att bygga och regga

Bild


Från sidan innan vi monterade dragstängerna

Bild


Med dragstång och kulhandske på, snart klar!? :)

Bild
Senast redigerad av Mattias Hahlin den tis jun 30, 2015 5:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av lyyski »

Fin kärra! Har tänkt tanken på att bygga en egen flera gånger!

Vad säger myndigheterna om att bygga egen kärra? Finns där några riktlinjer att gå efter?:)
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Hej Lyyski!

Jo det är tydligen riktigt krångligt, man ska ha 13 intyg bara på sidolamporna!? :thumbdown:

Men eftersom min garagegranne har jobbat med släpvagnar i 44 år så har han koll. Han tar i sin tur hjälp av en större firma med intyg samt beräkningar på hållbarhet mm, sen kommer bilprovningen ut och besiktar på firman om jag kommer ihåg rätt! Jag skulle nog inte göra jobbet om inte gubben övertalat mig under två år som garagegrannar.. haha :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av mawte »

snyggt bygge, har du ungefär koll på vad materialet har kostat? har också gått i tankarna om att bygga eget.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Martin H »

13 intyg på lampor?:) de vagnar jag byggt har jag bara ansökt om chassie nr och ursprungskontroll hos transportstyrelsen och sen varit hos bilprovningen på kontroll och vägning tar typ 10min:) och sen har det bara varit o tutat o kört:) det ända problemet med att bygga ny vagn är att det måste vara EG-axlar vilket gör man måste köpa nya, går inte ta från gammal husvagn el släpvagn om de inte är väldigt ny då.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

mawte skrev:snyggt bygge, har du ungefär koll på vad materialet har kostat? har också gått i tankarna om att bygga eget.
Tack så mycket!
Jag har inte riktigt koll, fakturan har inte kommit ännu.. :) Men materialkostnad ca 20k!? Detta är ju ingen boogie annars kan bara axlarna gå på uppåt 30k! :?
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Martin H skrev:13 intyg på lampor?:) de vagnar jag byggt har jag bara ansökt om chassie nr och ursprungskontroll hos transportstyrelsen och sen varit hos bilprovningen på kontroll och vägning tar typ 10min:) och sen har det bara varit o tutat o kört:) det ända problemet med att bygga ny vagn är att det måste vara EG-axlar vilket gör man måste köpa nya, går inte ta från gammal husvagn el släpvagn om de inte är väldigt ny då.
Jag har i ärlighetens namn ingen aning... :)
Men gubben förklarade det så! och jag ser inte att han ska ha någon anledning att ljuga. När byggde du en vagn senast? Kan det vara så att man ändrat reglerna senaste halvåret kanske!? Vet att han svamlat om en massa regeländringar..
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Martin H »

Måndag innan midsommar besiktade jag senaste. Det är inte så han jobbat med serietillverkning och det är andra regler då. Det ända jag fått på belysning är på förra vagnen och det var att det saknades dimbaklyckta som man ändå inte kan ha inkopplad på en 7polig kontakt då de flesta bilar har direktström på den, men den skulle finnas där iallafall :) vill bara upplysa ifall det är fler som vill bygga. Och glöm inte tillverkarskylt;)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Ja det kanske är som du säger, han har jobbat med serieproduktion!? Har inte hunnit fråga ännu...
Och tack för tipset om tillverkarskylt! :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Lövet98 »

Nice med släpvagn. Ser att ni har garaget längst ut till höger i samma länga som mig :) Vad har ni för byggen i erat garage? :)
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?

Nu har jag äntligen fått ner 142an på hjul för första gången. Trianguleringar och helsvetsning återstår innan jag kan boka SFRO1


Upstädat och fint innan semestern

Bild


Förarplatsen, växelspak och pedalställ skall modoifieras samt stolsinfästningar tillverkas

Bild


Jag torrbryter :)

Bild


Över 40 grader styrvinkel med 300 mm breda framdäck och chysst ackerman känns ok. Styrning och ackerman kunde varit bättre men man måste nöja sig någonstans, annars kommer man inte vidare..

Bild


Coilovers provmonterade och det mesta sitter där det ska

Bild


Lite helsvetsning bara :thumbright:

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Daniel-635 »

...och det mesta sitter där det ska
Och på bilden ser vi allihopa att nästan hela däckets slityta är utanför där framskärmen normalt sitter, allt är relativt :hihi:

Man måste kompromissa överallt på ett bygge, och framvagnen är väl ett av de svårare ställena.
Jag antar att scrubradien blev ett kompromiss område, men med så breda hjul har man ju inget val.

Grymt snyggt byggt, gillar speciellt trianguleringen runt stötdämparfästena fram. :thumbright:

Blir det en traditionell krängningshämmare ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Haha, jo man blir lite hemmablind... :)

Jo framvagnen är svår att få till bra som du säger, man får alltid tumma på något. Med dessa framhjul 11" breda ligger Scrubradien på 7,7 mm, sätter jag dit "vanliga 8,5*18 ET35 blir Scrubben ca 35 mm vilket jag också tycker är helt OK! Vad säger du?

Tack så mycket för hejjaropet, det behövs när inspiration och engageman saknas. :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Skriv svar