Ms problem med tändning?
Moderator: backeliten
Ms problem med tändning?
Hej! har precis kopplat in ett ms och har fått problem med att den bara tänder på 2 och 3:ans cylindrar! soppa får den på alla men gnista kommer bara på de två nämnda. det är precis som att den bara ger signal för två cylindrar! motorn är b230 med fördelare och jag kör med original vr givare på svänghjulet 60-2 !
är det någon som har en ide va det kan vara eller kanske någon mapp som man kan få ta del av?
Tack på förhand
är det någon som har en ide va det kan vara eller kanske någon mapp som man kan få ta del av?
Tack på förhand
-
- Forumsberoende
Re: Ms problem med tändning?
ms1 eller 2? du har satt upp med distributor?
tror det är ms1v3! finns det något lätt sett att se detta på ? det är min bror som har det och han köpte det av en som trodde det var ms1v3! lite dumt men!
va menar du med distributor? ny på detta!
va menar du med distributor? ny på detta!
Släng upp en bild? Det relevanta är processorn dock, 1an är bara ett svart chip, 2an är ett dotterkort med flere chip.
Du kan koppla ihop boxen med en dator och sedan göra inställningar med hjälp av ett program... Hur fan har du fått den att ens ge gnista om du inte kollat igenom inställningarna? Du ska ställa in för en tändutgång (A), generic wheel 60-2, o.s.v. RTFM!
Koppla först och tänka sen? Vill inte vara elak men det känns lite som om du börjat i fel ände...
Sist men inte minst, du lär inte få fler gnistor fast du byter till någon annans tändmapp.
EDIT: Kolla att du har rätt antal trig.pos. och trigger return (el. dyl). Dessa som bestämmer tändögonblicket när man startar. Om ingen ställt in något annat, vill säga. Själv har jag kört samma setup som du och 5, 15, 35, och 45 vid 69 graders trigger angle. Kommer inte ihåg om jag blinkade så jag kan inte garantera att det är 100% exakt.
Du kan koppla ihop boxen med en dator och sedan göra inställningar med hjälp av ett program... Hur fan har du fått den att ens ge gnista om du inte kollat igenom inställningarna? Du ska ställa in för en tändutgång (A), generic wheel 60-2, o.s.v. RTFM!
Koppla först och tänka sen? Vill inte vara elak men det känns lite som om du börjat i fel ände...
Sist men inte minst, du lär inte få fler gnistor fast du byter till någon annans tändmapp.
EDIT: Kolla att du har rätt antal trig.pos. och trigger return (el. dyl). Dessa som bestämmer tändögonblicket när man startar. Om ingen ställt in något annat, vill säga. Själv har jag kört samma setup som du och 5, 15, 35, och 45 vid 69 graders trigger angle. Kommer inte ihåg om jag blinkade så jag kan inte garantera att det är 100% exakt.
//MartinL
givetvis har jag en dator 
och jag har installerat ett ms en annan gång men var för många år sen! den gången vet jag att jag använde den mappen som ligger i megatune som heter 4cy_60-2 och då hoppade en exakt lika dan motor igång sen utgick jag ifrån den bara och fick det att lira riktigt fint!
denna gången har jag stött på detta felet med att den bara tänder på 2och3 cyl! det är det jag vill ha hjälp med! Har ändrat på saker jag kommer ihåg men till ingen nytta!
spark setting
trigger angle. 60
trigger angle addition. 0
cranking timing. trigger return
cranking advance angle. 10
hold ignition. 0
spark output invented. yes
fixed angle. -10
under wheel decoder setting
wheel decoder base teeth. 60
missing teeth. -2
11
19 dessa trgger pos känns lite knepiga?
41
49
dual dizzy mode. normal
wheel decoder routine. 025 style

och jag har installerat ett ms en annan gång men var för många år sen! den gången vet jag att jag använde den mappen som ligger i megatune som heter 4cy_60-2 och då hoppade en exakt lika dan motor igång sen utgick jag ifrån den bara och fick det att lira riktigt fint!
denna gången har jag stött på detta felet med att den bara tänder på 2och3 cyl! det är det jag vill ha hjälp med! Har ändrat på saker jag kommer ihåg men till ingen nytta!
spark setting
trigger angle. 60
trigger angle addition. 0
cranking timing. trigger return
cranking advance angle. 10
hold ignition. 0
spark output invented. yes
fixed angle. -10
under wheel decoder setting
wheel decoder base teeth. 60
missing teeth. -2
11
19 dessa trgger pos känns lite knepiga?
41
49
dual dizzy mode. normal
wheel decoder routine. 025 style
Kolla din mail
-
- Forumsberoende
du har inte användt spark B til nogot i codebase and output?
Nu ska vi inte blanda ihop mappar med konfigurationsfiler, s.k. .msq-filer.
Om du kört en exakt likadan motor med exakt samma inställningar så lär det ju inte vara fel på inställningarna men du kunde ju slänga upp .msq-filen iaf?
Sen har jag själv alltid kört 024-style, kan vara värt att pröva.
Om du kört en exakt likadan motor med exakt samma inställningar så lär det ju inte vara fel på inställningarna men du kunde ju slänga upp .msq-filen iaf?
Sen har jag själv alltid kört 024-style, kan vara värt att pröva.
//MartinL
tack steve! funkade fint
ska kolla va som är skillnaden i mapparna!

Han menar configen, inte så svårt att förstå
Det är väl rätt svårt att förstå vad som menas när man kallar saker för helt annat än vad det är.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Vill inte verka petnoga men grejen med ett forum är väl att man ska lära sig? Ofta man får svaret att man skall söka när man frågar nåt. Då tycker jag det är viktigt att ev. fel rättas till.
//MartinL