Tja grabbar,
jag har byggt en rakställd b230fk som inte värkar må så bra! Den lägger metal flakes i oljan
Allting är uppmät och monterat efter konstens alla regler? motorn i säg går lätt och dra runt och är pigg.
Jag hör ett vad jag tycker är ett missljud men skulle behöva eran expertis om ni kollar på klippet.
Är väl inget stort jobb att ta ner tråget en sväng å öppna vevstakarna för att kolla lagren? Det brukar kunna bli lite skimrande olja första oljebytena i en nybyggd motor, med ringar som sliter in sig å molyfett från arpbultar m.m, jag har rivit min motor i molekyler någongång när det varit riktigt mycket skimmer i oljan, men allt har sett ut som nytt inuti.
Så nu har jag inte brytt mig så mycket om det. Köp ett par nya filter å kör å byt det ofta, å se om det minskar på skit i oljan?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Jag svarar lite åt crille . jag vet att det var samma problem förra säsongen och att motorn då revs och lämnades till firma som mätte upp allt och spolade ur alla kanaler. Och att man inte hittade något som var dåligt då. Oljepumpen var dock repig invändigt då så den byttes till en helt ny av kvalité. Så han är väl lite extra orolig nu så dett inte blir samma sak igen
Ursäkta men vad är det ni svetsar om på pumpen? Har själv kört rakställt men tråg och pickup från b20. Ev var också pumpen från b20 (skillnad?). Inga problem här men inga herre jösses-effekter heller.
effekten har absolut inget i sammanhanget att göra,
kör man rakställt och pump+tråg från sneställt så kommer motorn suga luft istället för olja, =lagerhaveri ganska omgående...
ska man köra med sneställt uppsättning med rakställd motor så måste man ha typ 1 liter över maxnivå på stickan, vilket inte är helt optimalt heller, duger väll på en glidarbil som inte får några g-krafter.
det bästa är att bygga om för rakställt både med tråget och pumpen, antingen bygga egna prylar eller köpa färdiga (typ b20 grejjorna som nämns ska ju vara nått alternativ)
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
rudarmy skrev:Prova att koppla ur en spridare i taget, förvinner ljudet på någon cylinder så har du nog vevlagerras på den cylindern
Vill rätta mig själv..
varva motorn lite med en spridare i taget urkopplad, å i den cylindern som ljudet ökar där är lagerhaveriet! Inte som jag skrivit tidigare..
tack för alla tips grabbar.
jag kör med ett b20 tråg som jag gjort djupare så att jag får i ca 1 liter mera olja och svetsat om org pumpen så den ligger i mitten av tråget och ca 8mm från trågets botten.
Jag tror att jag har hittat mitt problem nu. jag kör ju med en bmw 320d låda och 765 tryckplatta och det värkar som mitt uttrampnings lager ligger på hela tiden på fjädrarna på tryckplattan. jag tog indikatorklockan och kolla axialspelet och det var stumt och jag mätte igen utan låda och då var det bra.
Dock är det bara 1-1,5mm det ligger och trycker men jag antar att det räcker (blir som att åka med kopplingen nere hela tiden). jag ska testa och schimsa ut lådan 2mm och se om det slutar.
jag kommer med resultaten senare.
nej det gör den tyvärr inte knotan.
jag har däremot ett till problem.
jag upptäckte ju att utrampningslagret låg ann hela tiden och skulle fixa det så jag testade bara för att om det fortfarande vart stumt axiellt utan utrampningslagrtt och problemet kvar står?
Då testade jag att montera på lådan utan lamell alltså bara pilotlager/svänghjul/tryckplatta då vart det bra men jag har mätt på allt och inget kan ligga an lamellen så jag fattar inte vad felet kan vara?
jag har också kapat lite på hylsan som utrampningslagret ligger över på utgående axeln.