b234f

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Overdrift-Johan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
Kontakt:

b234f

Inlägg av Overdrift-Johan »

Hej, har läst runt mycket här på forumet och lärt mig en hel del. Men jag lyckas inte riktigt hitta svaren jag söker. Kanske är jag bara korkad och inte förstår vad jag läser.

Min tanke är att använda en b234f och smeka dit en snigel. Jag har läst mig till att det är för högt komp i maskin för att kunna åka bensin.
Tanken är att åka orginalkolvar och inte svarva av de.

Därför tänkte jag köpa kortare stakar för att förstärka och ge mig ett lägre kompförhållande. Här stötte jag på patrull.

Hur mycket kortare stakar ska jag köpa? om jag vill ha säg, 9:1 i komp?
Har läst att någon kör 3mm kortare, borde bli 149mm. Men inte vilken komp det gav…

Har någon erfarenhet av hur cylinderväggarna mår när kolven vänder nedanför däckplan?

Påverkas inte motorns storlek utav detta? Kommer jag få en större motor än 2300cc ?


Försöker pussla ihop de sista bitarna,
Johan
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: b234f

Inlägg av Kirre »

dom har ju kring 9kg i komp som original
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Overdrift-Johan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
Kontakt:

Re: b234f

Inlägg av Overdrift-Johan »

jasså? isåfall är det ju inga problem alls, vad jag läst mig till på forumet så verkar det ligga närmare 10:1
Ford Sierra Cosworth
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: b234f

Inlägg av maxn51 »

F har nog uppåt 10 11 orginal min är rätt kompsänkt och ja har 9
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: b234f

Inlägg av Hasse Bus »

B230F
Kompression: 9,8:1
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2432.0
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines

"Påverkas inte motorns storlek utav detta? Kommer jag få en större motor än 2300cc ?"
Nej det är slaglängden på veven som bestämmer cylindervolymen.
Senast redigerad av Hasse Bus den ons apr 08, 2015 11:26 am, redigerad totalt 2 gång.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: b234f

Inlägg av Steve »

B234F, ( -88-89 ) insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator

Effekt = 159hk
Vridmoment = 210Nm
Kompression = 10:1
Oktan = 95

B234F, ( -90 lite klenare än förut) insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator

Effekt = 155hk
Vridmoment = 203Nm
Kompression = 10:1
Oktan = 95
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Overdrift-Johan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
Kontakt:

Re: b234f

Inlägg av Overdrift-Johan »

Allright, har läst att det blir ca 11,4:1 i komp med b23et kolvar och 16v topp. (ej räknat med urtagen för ventilerna i beräkningarna)
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.

kan man kallt räkna likadand med b234f kolvarna? alltså, köpa 3mm kortare stakar och få 8-9:1 i komp?


Luhr skrev i en tråd: "...Tar man 3mm så gropen blir borta (på fk/ft) så blir kompet med std 16v topp 8,2:1. Oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till..."

Det borde betyda att 3mm kortare stakar ger mycket lägre komp än önskat... svarvar man fk/ft kolvar så tar man ju bara ner squish kanten så kolvtoppen blir plan.
Ford Sierra Cosworth
Skriv svar