Hej, har läst runt mycket här på forumet och lärt mig en hel del. Men jag lyckas inte riktigt hitta svaren jag söker. Kanske är jag bara korkad och inte förstår vad jag läser.
Min tanke är att använda en b234f och smeka dit en snigel. Jag har läst mig till att det är för högt komp i maskin för att kunna åka bensin.
Tanken är att åka orginalkolvar och inte svarva av de.
Därför tänkte jag köpa kortare stakar för att förstärka och ge mig ett lägre kompförhållande. Här stötte jag på patrull.
Hur mycket kortare stakar ska jag köpa? om jag vill ha säg, 9:1 i komp?
Har läst att någon kör 3mm kortare, borde bli 149mm. Men inte vilken komp det gav…
Har någon erfarenhet av hur cylinderväggarna mår när kolven vänder nedanför däckplan?
Påverkas inte motorns storlek utav detta? Kommer jag få en större motor än 2300cc ?
Försöker pussla ihop de sista bitarna,
Johan
b234f
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
- Kontakt:
Re: b234f
jasså? isåfall är det ju inga problem alls, vad jag läst mig till på forumet så verkar det ligga närmare 10:1
Ford Sierra Cosworth
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 263
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: b234f
B230F
Kompression: 9,8:1
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2432.0
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines
"Påverkas inte motorns storlek utav detta? Kommer jag få en större motor än 2300cc ?"
Nej det är slaglängden på veven som bestämmer cylindervolymen.
Kompression: 9,8:1
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2432.0
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines
"Påverkas inte motorns storlek utav detta? Kommer jag få en större motor än 2300cc ?"
Nej det är slaglängden på veven som bestämmer cylindervolymen.
Senast redigerad av Hasse Bus den ons apr 08, 2015 11:26 am, redigerad totalt 2 gång.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
Re: b234f
B234F, ( -88-89 ) insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
Effekt = 159hk
Vridmoment = 210Nm
Kompression = 10:1
Oktan = 95
B234F, ( -90 lite klenare än förut) insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
Effekt = 155hk
Vridmoment = 203Nm
Kompression = 10:1
Oktan = 95
Effekt = 159hk
Vridmoment = 210Nm
Kompression = 10:1
Oktan = 95
B234F, ( -90 lite klenare än förut) insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
Effekt = 155hk
Vridmoment = 203Nm
Kompression = 10:1
Oktan = 95
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
- Kontakt:
Re: b234f
Allright, har läst att det blir ca 11,4:1 i komp med b23et kolvar och 16v topp. (ej räknat med urtagen för ventilerna i beräkningarna)
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.
kan man kallt räkna likadand med b234f kolvarna? alltså, köpa 3mm kortare stakar och få 8-9:1 i komp?
Luhr skrev i en tråd: "...Tar man 3mm så gropen blir borta (på fk/ft) så blir kompet med std 16v topp 8,2:1. Oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till..."
Det borde betyda att 3mm kortare stakar ger mycket lägre komp än önskat... svarvar man fk/ft kolvar så tar man ju bara ner squish kanten så kolvtoppen blir plan.
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.
kan man kallt räkna likadand med b234f kolvarna? alltså, köpa 3mm kortare stakar och få 8-9:1 i komp?
Luhr skrev i en tråd: "...Tar man 3mm så gropen blir borta (på fk/ft) så blir kompet med std 16v topp 8,2:1. Oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till..."
Det borde betyda att 3mm kortare stakar ger mycket lägre komp än önskat... svarvar man fk/ft kolvar så tar man ju bara ner squish kanten så kolvtoppen blir plan.
Ford Sierra Cosworth