Intern wastegate S200

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av Xuri »

oskarax skrev:Lustgas volvo, får jag fråga dig vilken wastegateklocka du gör med med den interna? Jag har varit ute och provat min bil nu och har portat upp minst lika mycket som du och hur jag än gör så sticker laddtrycket förbi 1,5 bar. Jag har tagit en klocka från en escort cossie med en tb04 turbo och vet inte vilken fjäder som sitter i men misstänker att den är alldeles för hård därav mitt höga laddtryck.

Koppla in en manometer å lite tryckluft å kolla NÄR din wastegate börjar öppna vs när den är full öppen så kan du få ett hum om den är för hög.

Orginal wg-hålet tyckte jag i alla fall var aldeles för litet med sina typ 18-20mm så borrade de till runt 28-30 TROR jag..
därför som jag portade inspektionspluggen för att wgn skulle kunna öppna lika mycke som den gjorde med org brickan
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av Xuri »

Bild

Orginal brickan samt hålet... VS

nersvarvad avgasventil samt borrat hål, ni ser nog hur mycke de skiljer

Bild
Jens Hedlund.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av knotan »

det funkar inte att köra med det interna orginal, men det funkar om man gör som XURI gjort, (har själv kört med samma, gick som lägst runt 1.4 bar med den klockan jag använde)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av tomsan »

Hur har ni gjort med skiljeväggen innuti avgashuset?
Och vad fasen har ni portat med?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av knotan »

man lär ju köra med öppen kollektor om man ska anvdvända den interna, jag satte det största borr som fick plats i pelarborren å sen slipade resten med vanlig hårdmetallfil....
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av sunkann »

Kom över en 740 som jag tänkte montera en bw s200 på med ett 740 turbo grenrör. Om man gör iordning som xuri, är det någon som kan gissa vad lågt ladd man kan köra på i en övrigt standard f motor?

Är tänkt att bli ett budget/snabb bygge, så hade vart trevligt att kunna använda grejer man har liggande.
..
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av gegge »

Intressant lösning med den gängade röret för ökat flöde. Locket begränsar onekligen. Jag har en annan utgång på min s200g. Borde främja flödet. Men var hittar jag en fläns som passar???
Bild
Tror dessutom att jag har världens minsta turbinhus, ser nästan komiskt litet ut för att vara twin entry. En sexa?
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av knotan »

Det avgashuset funkar skitbra på typ 2.0-2.5 liters motorer. Turbon klarar ca 450-500 whp. fläns brukar finnas till det mesta på kl? Annars är det väll bara smida till en egen gissar jag
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av gegge »

Tackar, turbon ska sitta på en 2,4l sexa som är pulssplittat. Kommer ladda runt 2bar och hoppas på runt 450hk. Var rädd att mottrycket skulle sticka med det lilla turbinhuset och minimala interna WGn.

Jämförde med en K26 #8, då är turbin huset en storlek större. 1 cm till i både ytterdiameter och bredd.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av knotan »

Borde funka men inte ska du behöva ladda så mycket du bottnar nog turbon på lägre ladd.vad är det för motor??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av gegge »

Håll i dig...

VW LT

Portad NY mekanisk bensintopp med insprutningsinsuget, tror den flödar runt 140 cfm. Dieselbotten dvs D24T med oljekylda svarvade kolvar. Det pulssplittade T3 dieselgrenröret. Bensinkammen ska svarvas om till en profil motsvarande Golf GTi MkI. 95hk original, hoppas på minst 150hk som sugmotor.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av Xuri »

Gegge!

För å hjälpa dig lite på traven så är de där ingen s200g turbo du har.

Aggregatet du har på bilden är ett Borgwarner B2G

Om inte jag minnsminner mig så har du kompressiorhjul i titan etc lite mer "premium" än s200g aggen.

och om jag minns rätt så passar denna flänsen
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dow ... -10mm.html
prova mät ?

Dock får du svetsa på en liten halvmåne för att få till formen där wg hålet är.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av gegge »

Tack Xuri!

Från lite S200 info till ännu mindre B2G... Inte lätt att hitta någonting om dessa aggregat. En polsk sida menar att de främst satt på Caterpillar i gruvindustrin, byggda för hög belastning. Själv hittade jag lite om Deutz lastbilar. Titanimpeller :shock:
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Intern wastegate S200

Inlägg av Xuri »

gegge skrev:Tack Xuri!

Från lite S200 info till ännu mindre B2G... Inte lätt att hitta någonting om dessa aggregat. En polsk sida menar att de främst satt på Caterpillar i gruvindustrin, byggda för hög belastning. Själv hittade jag lite om Deutz lastbilar. Titanimpeller :shock:
nej de är lite svårt å hitta info om dom,

sålde ett sånt agg te en polare för några år sen
de finns nog olika varianter av dom också men jag är 99 på att de var komphjul i titan i de agget i alla fall.
kommer ihåg de var lite strul å hitta fläns etc.

Måtten på hans agg var 54in å 56 ut men väldigt slimmat avgashus.
vi började mappa den lite men de var en del strul etc och de dog ut.
Den laddade tidigt i alla fall på hans 2.3L 16v.
Jens Hedlund.
Skriv svar