Hej, Jag har en b230 som nu drivs med ms1v3, kör med orginal hallgivare i fördelaren och därmed ställbar fördelare.
Idag satt jag och pillade lite med launch control och får den att hardrev'a när jag slår på launchen men lyckas aldrig få den att flytta tändningen mer än från ca 12*BTDC (som det är enligt mappen) till 0.1*BTDC även fast jag skriver att den skall flytta tändningen till 5*ATDC.
Hur jag än vrider och vänder på fördelaren så lyckad vi endå inte få den att gå över 0, är det någon som har koll på detta?
Prolemet är att ms inte ändrar triggern förbi 0 grader. Fördelaren är rätt inställd hoppas jag då bilen går bra i övrigt, det är endast när launchcontrollen ska gå igång som den retarderar till 0 istället för -5 från typ 12..
//Sebbe - Drive it like you stole it! Volvo V70R -13 D5204T7 Volvo 940 -98 B230FT Volvo 740 -92 B230F Volvo 360-88 B200F
Jodå, har strobbat den till 10 grader när jag låser ms på 10 grader, så allt sånt är rätt inställt. Det känns inte som ett hårdvarufel då den stannar vid 0 grader.
Hur föreslår du att jag bör göra?
//Sebbe - Drive it like you stole it! Volvo V70R -13 D5204T7 Volvo 940 -98 B230FT Volvo 740 -92 B230F Volvo 360-88 B200F
Jag hittade detta nu när jag sitter och försöker hitta felet:
However, TFI is limited to the range mentioned before. i.e. you can't run less timing than the 'base' timing. i.e. you could run anything from 10 degrees to 40 degrees, but not less than 10.
Vad räknas till TFI? Oavsätt om trigger angle är 0 eller 37 så får jag bara ner tändningen till 0 grader...
//Sebbe - Drive it like you stole it! Volvo V70R -13 D5204T7 Volvo 940 -98 B230FT Volvo 740 -92 B230F Volvo 360-88 B200F
Förstår inte hur det skulle kunna vara fördelarens fel. Den skickar ju bara triggersignal och kommer signalen vid fel tillfälle är det ju bara att vrida.
Ev. finns det någon gräns / bugg i MS men även den kommer du förbi. En fuling visserligen. Bara att ställa så boxens 0 grader blir -5 grader förtändning i verkligheten.
Det förstår inte jag heller, därför jag tycker att det borde vara någon inställning som gör att den stannar vid 0 grader. Problemet med att "bara vrida om den får fel signal" är att hallgivaren och rotorn sitter i en o samma fördelare vilket gör att om jag vrider på hallgivaren för att få signal tidigare så ändras också rotorn till att tända tidigare.
Jo -4 eller -5 grader gör ingen skillnad, den hamnar på 0 endå. Ang "fusket" så skulle det kanske gå att skriva typ 20 BTDC på trigger angle även fast den bara står på 10 BTDC i fördelaren och sen ändra hela mappen till en förtändning på typ 22 BTDC istället för 12 som det är nu, då borde jag kunna sätta launch control retard angle på 0 och då få en retard på -10 ATDC.
Nackdelen med att göra detta är då att triggeranglemätaren i MS visar 22 istället för 12 vilket förvirrar lite...
Man tycker ju att det borde fungera att bara skriva -10 o så lägger den sig på -10 utan allt krångel.
Har någon annan fått till det med -10 ATDC retard med en orginalfördelare tro?
//Sebbe - Drive it like you stole it! Volvo V70R -13 D5204T7 Volvo 940 -98 B230FT Volvo 740 -92 B230F Volvo 360-88 B200F
Triggerangle borde ligga på 55-65 grader om du kör LH2.2 fördelare med hallgivare.
Låter som du måste kugga om fördelarn förutsatt att du har blockmonterad fördelare.
Har du toppmonterad så kan även falling/rising edge vara felinställt.
Mvh Eckan
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Oh, ja tyvärr har jag en av få 740's som drivs med regina sprut, och jag har toppmonterad.
Jag skall kolla upp ang falling/rising edge, vad kan det orsaka för problem om detta är felinställt?
Tack för tipsen!
//Sebbe - Drive it like you stole it! Volvo V70R -13 D5204T7 Volvo 940 -98 B230FT Volvo 740 -92 B230F Volvo 360-88 B200F