Vill man köra en radmotor på mer än 4 liter till en rimlig kostnad kan man ju då istället kika på en sexa från Jeep. Den sexan sitter i gamla jeep cherokee som en 4.0 liters maskin och lämnar väl enligt fabrik som bäst 190 kusar ungefär.
Jeep (eller om det var chrysler på den tiden) har även byggt en klenare motor på 4,2 liter. Den motorn har längre slaglängd men mindre cylinderdiameter än 4,0. Ifall man tar vevaxeln från en 4,2 och stoppar den i en 4.0 får man en motor på 4,5 liter... slipar man veven och borrar max så kommer man upp i över 5 liter på en raksexa... fortfarande långt ifrån en liter per cylinder ifall man nu ska jämföra med en offenhauser

Nåja, om vi nu är lite snikna och håller oss till 4,5 liter och fantiserar om 100 hk per liter så borde det ändå kunna bli en ganska stöddig sugmotor.
Jag vet bara en här i Sverige som har byggt en stroker på ovan nämna maskin och det är Bo Wernersson som har en från början etanolkonverterad snurra med dubbelturbo... om jag inte missminner mig så kör han den på gas nu för tiden. Här är en länk till hans projekttråd. http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=6065
Jag råkar ha en 4.0L liggandes här hemma... och jag har även en 4.2L

Lite halvgammal info om strokerbygge på jeep 4.0: http://jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
Finns det någon här som har byggt på en liknande motor? Finns det fler radmotorer i samma storlek till överkomliga priser?