Vakuum-slangar insug m.m B230FK -96

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Budadi
För lite laddtryck

Vakuum-slangar insug m.m B230FK -96

Inlägg av Budadi »

Har tjorvat bort mig själv, håller på att fixa klart min gammel 244 med en b230fk -96 motor. Jag har googlat i vansinne men blir fan inte nå klokare, man kanske skulle gå en google kurs.. Sen att jag är typ analfabet av vad alla delar heter gör inte saken bättre, nåväl här är en bild -> http://www.ladda-upp.se/bilder/poxhzjyddhdjod/

Kan någon säga exakt hur jag ska koppla 1-4? Som det är nu är 1&2 pluggad, 3an har 2st pluggade t-kors och går till dumpventilen (original), 4an är kopplad till den grövre slangen (är en nippel i början på den) som går från vevhus? över toppen och ner i slangen bakom LMM. Sen har jag en slang som kommer under insuget från någon klocka jag inte heller vet vars den ska.
Varför det blev såhär är för att jag inte tog ordentligt med bilder före motorn renoverades :angryfire:

Förklara gärna så en 5-åring hade förstått, för ibland känner jag mig så :?: :doh:
Skarholen
Lite mer laddtryck

Re: Vakuum-slangar insug m.m B230FK -96

Inlägg av Skarholen »

En på dumpventilen, har du 13c turbo sitter både dumpventilen og wastegaten din på turboen begge skal ha en slange fra innsuget. Og en slange skal inn på veivhusventilasjonen som du sa. Også den siste skal vel på egr.
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Wastegatens slang går väl till turbon på 13c?
//MartinL
jre
För mycket laddtryck

Inlägg av jre »

Alla de nipplar som du ritat nummer på är ekvivalenta. Dvs det spelar ingen roll vilken vacuumslang som går vart mellan dem. Till dessa bör du ansluta dumpventilen, laddtrycksmätaren, bränsletrycksregulatorn, vevhusventilation och eventuella vacuumventiler (in i kupen om du har sådant).

Wastegaten på turbot ska inte anslutas dit.
//Jacob
Budadi
För lite laddtryck

Inlägg av Budadi »

Tack för svar. Bilen har inget skumt för sig så det verkar vara i sin ordning.
Skriv svar