Var en småarg m30b35 inne häromdagen och då såg vi 25% slip på 3ans växel, 20% på 4ans.
Gjorde en snabb liten kodsnutt som lägger på slip% på effekten. Det som visade sig var att kurvorna blev jämförbara mellan 3an och 4an. Bortsett från spoolupen såklart.
Det kändes helt plötsligt som siffrorna steg och började likna kända firmors! Vi kanske inte behöver nämna namn

Min egentliga fråga är väl om man kan göra såhär. Blir värdena rättvisande? Jag menar spinner det 25% så är det ju effekt som ej kommer ner på rullen och mäts. Men om man hade 100% grepp skulle det bli samma som det uppmätta värdet + slipen?
Det snurrar mest i huvudet och jag vill gärna ha era tanker och synpunkter

Ett förtydligande: slip som jag kallar det är hastighetsskillnaden i % mellan rulle och däck.
Just det ja, ett tillägg på en grej som jag lagt märke till. Man tror att mest slip ska vara vid vridmax, men icke! det stiger hela tiden med varvet även om vridet minskar en hel del. Undrar om det beror på däckets deformation, det får sämre grepp ju snabbare det snurrar.. Hänger delvis ihop med att även utrullningsförlusten ökar med varvtalet..