corvette
-
- Lite mer laddtryck
Re: corvette
jag har försökt hitta en dana 44 från en nyare corvette men dom växer ju inte på trän... bara alla dessa 36 or som är till salu, men har ju inte en blekaste aning om vilken som är hållbarast 36 an eller den som jag har? nåväl jag har ju aldrig tordas testa med slicks eller dragradialer men visst har man varit sugen på att testa. men kan tänka mig att man inte kommer så mycket längre än några meter då.. nåväl jag har tänkt att jag kör så länge det håller och när det går sönder så tar jag nåt lite mer hållbart och bygger av det. men vill ju gärna ha kvar den delade upphängningen.... har t.o.m varit och sneglat på min volvo f 408 as bakaxel men att den blir nog lite väl mycket.. men lite häftigt att ha en knapp då man vill diffa =)
Näe... du ska inte trådkapa nåt.Nova Jörgen skrev:Det finns mer att skriva om dessa axlar men jag ska inte "trådkapa" mer nu
Även om jag inte (snarare tvärt om) är nå cheva-entusiast så är det ju ett intressannt ämne.
Jag tycker du ska fixa en tråd om korv1:ens bakvagn och dess "egenheter"...
En undre länkarm och bladfjäder?
Åtta mukinisar är ju respektabelt, utan tvekan!
Heja!!!!

-
- Lite mer laddtryck
men det där med corvettens bakända är ju inte bara dåligt. oftast när dom går sönder så var dom slutkörda med lite mera glapp i alla olika delar som gör att påfrestningarna blir mycket större. dessutom så var fästet bättre i corvetten i jämförelse med andra bilar och märken. tex med mig i min som jag lättat kanske 40 kilo fram väger mer på bakhjulen än på framhjulen. sen är det ganska kort hjulbas som gör att jag får ännu mer vikt på bakhjulen. att jag kört 12,48 på 400m eller 8,09 145 kmh på 200 meter med helt vanliga däck. alltså inte några dragradialer säger ju att sitt.
i vanliga gatrace blir min svårslagen om inte den andra har slicks eller 4wd. och jag har fortfarande en orginalaxel från fabrik . så det kan ju inte bara vara skit iallafall =)
i vanliga gatrace blir min svårslagen om inte den andra har slicks eller 4wd. och jag har fortfarande en orginalaxel från fabrik . så det kan ju inte bara vara skit iallafall =)
JAG sa inte att det var dåligt... bara annorlunda.
Finns ett Amerikanskt uttryck som är : "Not better, just different".
Stämmer väl lite här också?
Utan att döma... vare sig bättre eller sämre... (jag vet inte, därav att jag skulle vilja ha mer input från Nova Jörgen som KAN och VET)...
Finns ett Amerikanskt uttryck som är : "Not better, just different".
Stämmer väl lite här också?
Utan att döma... vare sig bättre eller sämre... (jag vet inte, därav att jag skulle vilja ha mer input från Nova Jörgen som KAN och VET)...
-
- Forumsberoende
En dag ska jag äga en c3:a, det är jävligt snygga bilar. Och kul att köra med.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
-
- Lite mer laddtryck
hehe ja jag var väl tvungen försvara lite av corvettens heder så folk inte tror det är skräp rakt igenom. men det finns väl inget som är riktigt bra heller förrutom i dom nyaste modellerna. nåväl utseendet får riktigt bra betyg av mig , fast jag har ju skärmbreddat min lite. men jag är ändå lite imponerad av drivlinan. trodde aldrig den skulle hålla så länge som den gjort hitills.
hade en trans am med jaguar axel för några år sen. fick en extra axel med på köpet. men den var vek, fick ha isär och schimsa in den varje år, ett ständigt sjungande från den klumpen i jämförelse.
hade gärna haft sprängsäkra grejer men det finns det nog ingen bil som kommit ut med det från fabrik =)
hade en trans am med jaguar axel för några år sen. fick en extra axel med på köpet. men den var vek, fick ha isär och schimsa in den varje år, ett ständigt sjungande från den klumpen i jämförelse.
hade gärna haft sprängsäkra grejer men det finns det nog ingen bil som kommit ut med det från fabrik =)
-
- Lite mer laddtryck
men c3 ans dana 44 fanns bara 80-82. corvetter från 63-79 hade eatons grejer i. å huset var av gjutjärn
-
- Lite mer laddtryck
och häftigt turbomonster du har jonas =) nu vet jag ju inte om du har igång den än , men nog är jag imponerad, har själv också många gånger tänkt att det är dags för andningshjälp men att tanken tar fort slut då jag börjar tänka på drivlinan. att jag nu testar med motorcykel gasare är väl inte direkt för nån högre toppeffekt. utan det är väl bara för testandets skull. och att det ser fränt ut. nu är det bara se vad jag kan få ut av det =)
Jodå, den lever. Jag besiktade någon dag före nyår så den är klar för denna och nästa sommar. Den har ju blivit veteranbil nu.
I våras rev jag ut all motorel, det som var kvar av originalhärvan, allt till HALTECH. Allt till TCI T-com som styr lådan samt lite annat som bredbandslambdan jag lödde ihop och specialkortet med enchipsdator för att får hastighetsmätaren att funka med TCI-boxen. Det blev en stor hög.
Nu har jag monterat MaxxECU istället och styr både motor och låda med det systemet och mappningen börjar bli helt ok nu. Turbon ligger dock fortfarande på hyllan och väntar.
I våras rev jag ut all motorel, det som var kvar av originalhärvan, allt till HALTECH. Allt till TCI T-com som styr lådan samt lite annat som bredbandslambdan jag lödde ihop och specialkortet med enchipsdator för att får hastighetsmätaren att funka med TCI-boxen. Det blev en stor hög.
Nu har jag monterat MaxxECU istället och styr både motor och låda med det systemet och mappningen börjar bli helt ok nu. Turbon ligger dock fortfarande på hyllan och väntar.
Jonas Bylund

-
- Lite mer laddtryck
jag är imponerad, och jag tycker du gör helt rätt. bästa corvetten att ge sig in i egentligen, sen en bra årsmodell för avgasvärden och sånt. bra väghållning med bra upphängningar direkt från fabriken. möjligtvis för raktframåka skulle en mjukare bakfjäder som spänns hårdare passat bättre..... har ju även en cab från 90 som jag tänkt göra en lite roligare bil av. men det är ju lite fel årsmodell då man måste ha kat. så den har fått fortsätta vara orginal. det är ju en bra kurvbil och den går ju bra och billigt.. har ju haft den i över 10 år och har ju aldrig ens tittat hur stiften ens ser ut i den. men en annan turbin med lite högre stallvarv och ett antal däckomgångar är väl det som är bytt.