Cheva 350 motorbygge ca 500hk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Cheva 350 motorbygge ca 500hk

Inlägg av audimotorsport »

Hej,jag bygger en körglad sug cheva350 till min mustang med manuell bmw låda,cobra chassi mm...kul bil på gatan men ska även rulla på track days.

Det är några saker som jag inte hittat nåt bra svar på och jag vill inte bara köpa dyrast i tron att det är rätt....
Kom gärna med tips,ideer...och gärna åsikter om hela bygget,är jag helt ute och cyklar med mina inköp jag redan gjort eller bör jag ändra nåt...mm....

1. Oljepump? Finns std,högflöde,högtryck mm... Hört att högflöde inte är bra då motorn iallafall jobbar på mycket högre varv?,högtryck blir tokigt med lyftare? Och std ska man ju inte sätta i en trimmad motor?

2. Kamdrivning? Std,roller enkel,roller dubbel...mfl...

3. Svängningsdämpare? Finns i alla möjliga diametrar och utföranden,men jag har svårt att hitta info som säger vilken typ,dia osv jag bör välja....

Gissningsvis borde jag hamna runt 500hk i närheten av 7000varv...

Här kommer lite spec på bygget:
-95 350 block 4bultat 040 öd
Scat smidd vev std slag.
Scat i-profilstakar 5.7"
DSS smidda kolvar flat topp
Edelbrock E-tec alutoppar 210cc 1,6/2.08 med 64cc förbr.
Komp runt 10:1 lite beroende på val av packning...åsikter?
Viktor jr enplansinsug med 8spridare
Spjällhus motsvarande 850förgasare
Maxxecu styrsystem
98oktan macksoppa
Comp cam magnum304hr 244/0.5 ,0.6lyft (hydraulisk rullkam)
Comp cam nållagrade vippor med std utväxling (1.5) vilket ger 0.6"lyft på in/ut

/peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Cheva 350 motorbygge ca 500hk

Inlägg av Erland Cox »

1.Standard oljepump. HV tömmer bara tråget snabbare och kör runt mer genom tryckregulatorn.

2.Dubbel roller och kolla så att länkarna är raka mellan rullarna.
De som har en midja som är tunnare sträcks snabbt.

3.ATI svängningsdämpare. Robust idiotsäker konstruktion men inte gratis.

Erland
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Stoppa inte i en högvolyms oljepump, gjorde själv det och jag har på tok för högt oljetryck med 20/50 mineralolja. Vid femtusen varv ser man att överströmningsventilen öppnar och oljetrycket sjunker! I alla fall enligt mätaren.

Ska du köra på gatan med lite långkörning på konstanta varvtal ska man ha en stor svängningsdämpare, det skonar vevaxeln. Läste i en amerikansk biltidning att när de dyno-testade en chevrolet 350 med olika svängningsdämpare fick de mer effekt med en 8 tummare i jämförelse med en 6 tummare. Om det var toppeffekt eller även över mellanregistret vet jag dock inte.
Robert Berg
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av audimotorsport »

Ok,tack för tipsen!
Standard pump och dubbelroller inköpt...
Ska titta på svängndämpare..

Vad bör man köra för olja i denna motor för att bla hydraullyftarna ska fungera så bra som möjligt vid höga varv utan att "sjunka ihop" och därigenom skapa problem.
Jag har läst många inlägg i usa om rullhydraullyftare/upp mot 7000rpm och vad jag förstått så är det väl snudd på omöjligt att få dom att klara det långa stunder på toppvarv men det är ju trots allt inte mer än nån sekund motorn går upp på 7000 för att sen få i nästa växel så vad tror ni,blir det ett problem eller kommer dom klara dom korta stunderna?
Gissar hursomhelst att rätt olja löser en del av problemen....

(Jag har redan köpt hydraulrullkam så mekaniska lyftare är inte nåt jag vill ha,bla för att slippa löpande ventjustering och tickande motor)
Jim Holmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jim Holmgren »

Inte skall du behöva göra löpande ventiljusteringar med solida lyftare.
Är nog bara en gammal myt, men det skada inte att kolla dom någon gång i månaden ifall man har svårt att sova.
Ventiljusteringen behöver du bara göra ifall något har blivit slitet eller flyttat på sig och det ska det ju inte göra.

Men jag tror inte att det ska vara några problem att dra upp en hydraulisk rullkam till 7000rpm även lite längre stunder.

Själv föredra jag mekaniska kammar framför hydrauliska rullkammar.

Vad det gäller packningar så ta ett par lite tunnare så du får upp kompressionen lite då du ändå kör på 98oktan.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Hur ofta ställer man ventilspelet på en B20?

Det torde väl säga det mesta.....
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar