BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Bra tips på pendel stagen, den säljaren hade många modeller!
(Upptäckte senare att de bara kan vara ca. 220mm)
Spridare Bytta. (Siemens deka 875)
Bränslesystemet tömt och fyllt med E85
Bränsletrycket inställt till 3,0 bar.
ReqFuel värdet omräknat.
"Choke parametrar" ökade i VEMSTUNE.
Bilen startade direkt på alla 6 vid första försöket, och jag stängde direkt av för att stoppa i Lambda sonderna igen. (Ville inte provstarta eventuell dränka dem i E85)
Efter en stunds varmkörning på tomgång lägger sig lambda korrigeringen på 92%, (alltså -8%) närmare än vad jag vågat hoppas på.
Bilen är helt kort provkörd och utan större problem, på 0,5 bar laddtryck hamnade lambdavärdet på 0,87 smidigt
Grundtrycket är mycket mer korrekt nu med Garrett GT17 Wastegate klockorna.
Både bromsar och krängningshämmare verkade funka OK, men det vart för lite kört för större utvärderingar.
Avgastempen efter den katalysator som sitter längst ifrån motorn vart strax över 300°, hoppas att det räcker.
Ska försöka få till en avgasmätning på fredag.
Kort bevis på uppstart.
https://youtu.be/vzf_xztx8Rg
(Upptäckte senare att de bara kan vara ca. 220mm)
Spridare Bytta. (Siemens deka 875)
Bränslesystemet tömt och fyllt med E85
Bränsletrycket inställt till 3,0 bar.
ReqFuel värdet omräknat.
"Choke parametrar" ökade i VEMSTUNE.
Bilen startade direkt på alla 6 vid första försöket, och jag stängde direkt av för att stoppa i Lambda sonderna igen. (Ville inte provstarta eventuell dränka dem i E85)
Efter en stunds varmkörning på tomgång lägger sig lambda korrigeringen på 92%, (alltså -8%) närmare än vad jag vågat hoppas på.
Bilen är helt kort provkörd och utan större problem, på 0,5 bar laddtryck hamnade lambdavärdet på 0,87 smidigt
Grundtrycket är mycket mer korrekt nu med Garrett GT17 Wastegate klockorna.
Både bromsar och krängningshämmare verkade funka OK, men det vart för lite kört för större utvärderingar.
Avgastempen efter den katalysator som sitter längst ifrån motorn vart strax över 300°, hoppas att det räcker.
Ska försöka få till en avgasmätning på fredag.
Kort bevis på uppstart.
https://youtu.be/vzf_xztx8Rg
Senast redigerad av Daniel-635 den ons jun 10, 2015 6:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag har gjort lite förberedande mätningar och tester.
HC halten såg riktigt bra ut, men Lambdavärdet vart fel när man mätte bak i avgassystemet.
För att dubbelkolla satte jag i en annan bredbands lambda när jag hade bilen uppe på rullande landsvägen hos Filip http://www.tuneitmotorsport.se/
Fick lite avvikelser där också men åt andra hållet
Jag hittade dock lite läckage vid en V-Bands klämma som satt lite dåligt, och VEMS Bredbands lambdan behövde en liten kalibrering, så nu ska det förhoppningsvis stämma.
Katalysatorerna har blivit fint varma
I ren nyfikenhet så mätte jag mottycket före katalysatorerna, när jag bromsade bilen.
Vid 0,5 bar laddtryck och 219 kW effekt vart mottrycket ca. 0,2-0,3 bar inkl. avgassystemet.
Känns som dessa 2,5" 300 cells sportkattar var ett bra val.
Jag har även monterat en 250A huvudsäkring.
Och en huvudbrytare, precis under baksätet.
Lite tajt eftersom jag satt en massa förstärknings rör under baksätet, men det gick.
Allt detta har dock tagit mindre tid än den jag lagt på ABS bromsarna, ett sista ryck att få dem att fungera korrekt.
Sinuskurvan på Oscilloskopet såg ganska korrekt ut om man bara mätte på givarna.
Givarna hade 1,03 kohm vilket också är ok.
Men om man anslöt givaren till boxen och snurrade på hjulet sjönk kurvan på Oscilloskopet, på vänster fram givare.
Ena polen på den givaren hade bara ca. 300 Ohm till chassiet.
Förhoppningsvis är det detta som gjort att mina ABS bromsar har bråkat med mig senaste åren.
Skönt tänkte jag och försökte beställa en givare, vilket visade sig vara svårare än väntat, BMW hade inga på lager i varken Sverige eller Tyskland.
Många på nätet sade sig kunna leverera till 6-Serien men efter lite mail konversationer visade sig ej heller dessa ha några på lager.
Jag la en massa tid på att undersöka skillnader och likheter mellan olika artikel nummer på både 5-Serien E28 och 6-Serien.
Troligen är det bara kabellängden som är kortare på E28ans givare fram, men inte heller denna gick att beställa
Nu är det iallafall ändå beställt en ny 6-Serie givare då BMW i Tyskland hade förväntad leveransdag satt till 2015-05-10, hoppas det inte drar ut på tiden för långt....
Bmw Tysklad hade -59 givare på lager, och 1000 st. på väg in.
HC halten såg riktigt bra ut, men Lambdavärdet vart fel när man mätte bak i avgassystemet.
För att dubbelkolla satte jag i en annan bredbands lambda när jag hade bilen uppe på rullande landsvägen hos Filip http://www.tuneitmotorsport.se/
Fick lite avvikelser där också men åt andra hållet
Jag hittade dock lite läckage vid en V-Bands klämma som satt lite dåligt, och VEMS Bredbands lambdan behövde en liten kalibrering, så nu ska det förhoppningsvis stämma.
Katalysatorerna har blivit fint varma
I ren nyfikenhet så mätte jag mottycket före katalysatorerna, när jag bromsade bilen.
Vid 0,5 bar laddtryck och 219 kW effekt vart mottrycket ca. 0,2-0,3 bar inkl. avgassystemet.
Känns som dessa 2,5" 300 cells sportkattar var ett bra val.
Jag har även monterat en 250A huvudsäkring.
Och en huvudbrytare, precis under baksätet.
Lite tajt eftersom jag satt en massa förstärknings rör under baksätet, men det gick.
Allt detta har dock tagit mindre tid än den jag lagt på ABS bromsarna, ett sista ryck att få dem att fungera korrekt.
Sinuskurvan på Oscilloskopet såg ganska korrekt ut om man bara mätte på givarna.
Givarna hade 1,03 kohm vilket också är ok.
Men om man anslöt givaren till boxen och snurrade på hjulet sjönk kurvan på Oscilloskopet, på vänster fram givare.
Ena polen på den givaren hade bara ca. 300 Ohm till chassiet.
Förhoppningsvis är det detta som gjort att mina ABS bromsar har bråkat med mig senaste åren.
Skönt tänkte jag och försökte beställa en givare, vilket visade sig vara svårare än väntat, BMW hade inga på lager i varken Sverige eller Tyskland.
Många på nätet sade sig kunna leverera till 6-Serien men efter lite mail konversationer visade sig ej heller dessa ha några på lager.
Jag la en massa tid på att undersöka skillnader och likheter mellan olika artikel nummer på både 5-Serien E28 och 6-Serien.
Troligen är det bara kabellängden som är kortare på E28ans givare fram, men inte heller denna gick att beställa
Nu är det iallafall ändå beställt en ny 6-Serie givare då BMW i Tyskland hade förväntad leveransdag satt till 2015-05-10, hoppas det inte drar ut på tiden för långt....
Bmw Tysklad hade -59 givare på lager, och 1000 st. på väg in.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Trevligt att se att du jobbar vidare och förbättrar bilen!
En liten fundering angående ABS:en. Du har mätt upp givarna och dom ger lika stark signal och har samma resistans när dom inte är kopplade till ABS:en? Sedan kopplar du in dom, och signalen från en givare blir svag?
Kan det inte vara något fel på ingången för den givaren i ABS-enheten då? Har du testat växla runt givare och sett om felet följer givaren eller om det alltid är på samma ingång på ABS:en?
Borde nästan gå att resistans-mäta ingångarna också, kolla då även mot jord odyl.
En liten fundering angående ABS:en. Du har mätt upp givarna och dom ger lika stark signal och har samma resistans när dom inte är kopplade till ABS:en? Sedan kopplar du in dom, och signalen från en givare blir svag?
Kan det inte vara något fel på ingången för den givaren i ABS-enheten då? Har du testat växla runt givare och sett om felet följer givaren eller om det alltid är på samma ingång på ABS:en?
Borde nästan gå att resistans-mäta ingångarna också, kolla då även mot jord odyl.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Mäter man motståndet på ABS givarens poler mot chassit ska det inte vara för lågt. (Iaf inte på båda polerna) Då är det kortslutning i givaren.
Själv meckade jag dit en BMW E30 givare på min Nissan 200'a. Bara fästöra och kontaktstycke som skiljde....och priset. 3k+ för en Nissangivare och några 100 på skroten för BMW givaren.
Så bara du hittar en Bosch givare från motsvarande årsmodell med rätt byggmått kommer det troligen fungera perfekt.
Oavsett om det kommer från en Volvo, BMW, Mercedes eller något annat.
Givaren på bilden ser farligt lik ut 940 främre ABS givare.
Själv meckade jag dit en BMW E30 givare på min Nissan 200'a. Bara fästöra och kontaktstycke som skiljde....och priset. 3k+ för en Nissangivare och några 100 på skroten för BMW givaren.
Så bara du hittar en Bosch givare från motsvarande årsmodell med rätt byggmått kommer det troligen fungera perfekt.
Oavsett om det kommer från en Volvo, BMW, Mercedes eller något annat.
Givaren på bilden ser farligt lik ut 940 främre ABS givare.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Såna här tips mottages tacksamt.
Signal nivån från denna givaren vart hela tiden något lägre, och när jag plockade ur den ur benet, syntes det att den vart skadad.
Den vart klämd på vilket troligen gjorde att spolen internt jordade i höljet.
Man kanske kan tänka sig att benet i sig jordar olika mycket i bilen, för ofta vid gupp tändes ABS lampan?
Förra ägaren hade precis bytt till nya fjäderben på bilen när jag köpte den, och jag har aldrig haft tanken på att plocka ur givaren och kolla på den.
Så det felet har jag dragits med sen 2005
Volvo givaren vart lik men ser kortare ut, denna är 71mm.
Hålet i givaren körde jag med vinkelslipen, och såg att spolen är klämd.
Signal nivån från denna givaren vart hela tiden något lägre, och när jag plockade ur den ur benet, syntes det att den vart skadad.
Den vart klämd på vilket troligen gjorde att spolen internt jordade i höljet.
Man kanske kan tänka sig att benet i sig jordar olika mycket i bilen, för ofta vid gupp tändes ABS lampan?
Förra ägaren hade precis bytt till nya fjäderben på bilen när jag köpte den, och jag har aldrig haft tanken på att plocka ur givaren och kolla på den.
Så det felet har jag dragits med sen 2005
Volvo givaren vart lik men ser kortare ut, denna är 71mm.
Hålet i givaren körde jag med vinkelslipen, och såg att spolen är klämd.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag har en e28 -87 som ska skrotas så jag kan kolla om det sitter ABS på den samt artikelnummer vid intresse
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Finlir och fulknep.
Jag gjorde en fällbar lucka i bagaget, så att bränsle utrustningen hamnar lite mer skyddat och dolt.
Och så uppfälld, hålls på plats med en liten plåt krok i ovankanten.
Sen har jag även fixat till bakänden av bagaget, original klädslen i pressad papp vart så dålig att den inte blev i monterad efter renoveringen.
Ett par 3mm masonit skivor.
Klädda med Biltemas högtalar matta, som lyckligtvis har exakt samma färg som BMW mattorna.
Grillen har fått lite svart färg på sig, så krom kanterna är lackade, och den svarta plasten är svart igen.
Sen är även de E-godkända original blinkers glasen monterade.
Sen till mina Fulknep.
Eftersom ABS givaren drar ut på tiden, funderar jag på vägar runt problemet.
Och om jag kunde kontrollera att det inte finns fler fel på systemet.
Efter att ha mätt på givare och kablage, lockade tanken att bygla ihop signalen från höger hjul, så den gick in även på vänster hjuls ingång.
Så jag böjde till några kabelstumpar och "trök" i dem i kontaktstycket.
En liten provkörning senare kan bekräfta att ABS systemet av denna tidiga generation går att lura såhär.
Givetvis kan ju hjullåsning ske på vänsterframhjul, men systemet tror att båda hjulen rullar korrekt, iallafall tills man bromsar så hårt att det låser.
Övriga prylar verkar fungera så här långt, lampan slocknar, det kurrar i ABS pumpen, och det verkar reglera, dock blir det ju lite knas med bara en givare där fram
Minnes anteckningar.
Färger givarkablage ABS sensorer.
Röda Vänster fram
Gul Höger fram
Grön Vänster bak
Vit Höger bak
Jag gjorde en fällbar lucka i bagaget, så att bränsle utrustningen hamnar lite mer skyddat och dolt.
Och så uppfälld, hålls på plats med en liten plåt krok i ovankanten.
Sen har jag även fixat till bakänden av bagaget, original klädslen i pressad papp vart så dålig att den inte blev i monterad efter renoveringen.
Ett par 3mm masonit skivor.
Klädda med Biltemas högtalar matta, som lyckligtvis har exakt samma färg som BMW mattorna.
Grillen har fått lite svart färg på sig, så krom kanterna är lackade, och den svarta plasten är svart igen.
Sen är även de E-godkända original blinkers glasen monterade.
Sen till mina Fulknep.
Eftersom ABS givaren drar ut på tiden, funderar jag på vägar runt problemet.
Och om jag kunde kontrollera att det inte finns fler fel på systemet.
Efter att ha mätt på givare och kablage, lockade tanken att bygla ihop signalen från höger hjul, så den gick in även på vänster hjuls ingång.
Så jag böjde till några kabelstumpar och "trök" i dem i kontaktstycket.
En liten provkörning senare kan bekräfta att ABS systemet av denna tidiga generation går att lura såhär.
Givetvis kan ju hjullåsning ske på vänsterframhjul, men systemet tror att båda hjulen rullar korrekt, iallafall tills man bromsar så hårt att det låser.
Övriga prylar verkar fungera så här långt, lampan slocknar, det kurrar i ABS pumpen, och det verkar reglera, dock blir det ju lite knas med bara en givare där fram
Minnes anteckningar.
Färger givarkablage ABS sensorer.
Röda Vänster fram
Gul Höger fram
Grön Vänster bak
Vit Höger bak
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Idag har jag vart och gjort SFRO besiktningen med 635an.
På plats hos Peder i Laholm.
Slänger in en bild på motorutrymmet också.
Dom eftertraktade pappren !
Allt gick väldigt bra, bilen funkade fint de ca. 30 milen att köra och vädret kunde ju knappt varit bättre.
Enda punkten som ställdes lite frågetecken kring vart att framhjulen låser så pass lätt.
Bilen klarade retardationskravet och mätaren visade väl kring 0,9g.
325mm skivorna är kanske fortfarande lite överstora med de oken jag har som har 60mm cylinder.
Bak sitter 300mm skivor med 40mm cylinder.
I övrigt gillade Peder bilen, och tyckte det var en ovanligt färdig och komplett bil. (Fördel med att fulköra några år innan kanske )
Vid provkörningen på lite mer kurvig väg konstaterade han att "Denna kan man nog köra väldigt fort med"
Buller provet vart nästan lite skämmigt 68 db
En vit VW transporter som körde förbi dånade 73 db, för att kapellet fladdrade
Så nu är det bara att invänta papper, och skaffa en regbes tid.
Känns grymt skönt, bara att hoppas att även regbes. går lika bra.
På plats hos Peder i Laholm.
Slänger in en bild på motorutrymmet också.
Dom eftertraktade pappren !
Allt gick väldigt bra, bilen funkade fint de ca. 30 milen att köra och vädret kunde ju knappt varit bättre.
Enda punkten som ställdes lite frågetecken kring vart att framhjulen låser så pass lätt.
Bilen klarade retardationskravet och mätaren visade väl kring 0,9g.
325mm skivorna är kanske fortfarande lite överstora med de oken jag har som har 60mm cylinder.
Bak sitter 300mm skivor med 40mm cylinder.
I övrigt gillade Peder bilen, och tyckte det var en ovanligt färdig och komplett bil. (Fördel med att fulköra några år innan kanske )
Vid provkörningen på lite mer kurvig väg konstaterade han att "Denna kan man nog köra väldigt fort med"
Buller provet vart nästan lite skämmigt 68 db
En vit VW transporter som körde förbi dånade 73 db, för att kapellet fladdrade
Så nu är det bara att invänta papper, och skaffa en regbes tid.
Känns grymt skönt, bara att hoppas att även regbes. går lika bra.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hur mycket 'sätter' sig bilen på framhjulen vid inbroms?
Jag har märkt att man kan ha hur fräna bromsar som helst, men får man ingen lastförskjutning så är det bortkastade pengar, man låser bara upp hjulen med stora bromsar.
Jag har märkt att man kan ha hur fräna bromsar som helst, men får man ingen lastförskjutning så är det bortkastade pengar, man låser bara upp hjulen med stora bromsar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Original är kolvarna 60mm fram och 40mm bak på e46 330 som jag antar skivorna fram är ifrån. Så det borde inte vara något problem. Däremot är skivorna bak lite större på dom (320mm).
I framvagnen sitter ju den bakre länkarmen högre än den främre för att förhindra att den dyker. Det kanske blir som kadett4wd säger, för lite lastförskjutning?
I framvagnen sitter ju den bakre länkarmen högre än den främre för att förhindra att den dyker. Det kanske blir som kadett4wd säger, för lite lastförskjutning?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Detta är troligtvis sveriges mest välbyggda bil. Grattis till sfro och lycka till på besikningen.
(vad får/angav du för effekt i pappren?)
(vad får/angav du för effekt i pappren?)
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
STORT Grattis till SFRO nu lär Reg gå som en dans.
//Niclas
//Niclas
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Dan (gearhead)
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
- Ort: Långsele
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 928
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vad kul!
Grattis till ett väl genomfört bygge!
Grattis till ett väl genomfört bygge!