Jag har gjort lite förberedande mätningar och tester.
HC halten såg riktigt bra ut, men Lambdavärdet vart fel när man mätte bak i avgassystemet.
För att dubbelkolla satte jag i en annan bredbands lambda när jag hade bilen uppe på rullande landsvägen hos Filip
http://www.tuneitmotorsport.se/
Fick lite avvikelser där också men åt andra hållet
Jag hittade dock lite läckage vid en V-Bands klämma som satt lite dåligt, och VEMS Bredbands lambdan behövde en liten kalibrering, så nu ska det förhoppningsvis stämma.
Katalysatorerna har blivit fint varma
I ren nyfikenhet så mätte jag mottycket före katalysatorerna, när jag bromsade bilen.
Vid 0,5 bar laddtryck och 219 kW effekt vart mottrycket ca. 0,2-0,3 bar inkl. avgassystemet.
Känns som dessa 2,5" 300 cells sportkattar var ett bra val.
Jag har även monterat en 250A huvudsäkring.
Och en huvudbrytare, precis under baksätet.
Lite tajt eftersom jag satt en massa förstärknings rör under baksätet, men det gick.
Allt detta har dock tagit mindre tid än den jag lagt på ABS bromsarna, ett sista ryck att få dem att fungera korrekt.
Sinuskurvan på Oscilloskopet såg ganska korrekt ut om man bara mätte på givarna.
Givarna hade 1,03 kohm vilket också är ok.
Men om man anslöt givaren till boxen och snurrade på hjulet sjönk kurvan på Oscilloskopet, på vänster fram givare.
Ena polen på den givaren hade bara ca. 300 Ohm till chassiet.
Förhoppningsvis är det detta som gjort att mina ABS bromsar har bråkat med mig senaste åren.
Skönt tänkte jag och försökte beställa en givare, vilket visade sig vara svårare än väntat, BMW hade inga på lager i varken Sverige eller Tyskland.
Många på nätet sade sig kunna leverera till 6-Serien men efter lite mail konversationer visade sig ej heller dessa ha några på lager.
Jag la en massa tid på att undersöka skillnader och likheter mellan olika artikel nummer på både 5-Serien E28 och 6-Serien.
Troligen är det bara kabellängden som är kortare på E28ans givare fram, men inte heller denna gick att beställa
Nu är det iallafall ändå beställt en ny 6-Serie givare då BMW i Tyskland hade förväntad leveransdag satt till 2015-05-10, hoppas det inte drar ut på tiden för långt....
Bmw Tysklad hade -59 givare på lager, och 1000 st. på väg in.