optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo Y skrev:
2360cc:

0.1257 x 290/ 2.36 = 15,45 bar Det är ok, en sån motor det ska vara. :thumbright:
Jag tycker inte att det är rätt att räkna vridet mot volymen utan att använda varvtalet.
Vilket anser du är det lägsta varvet man kan få vridet på med en motor som lämnar max effekt över 7000 varv?
Anser du att en sån motor kan lämna vridet under 5000 varv med fast kam och ändå ha så högt vrid?
Vid vilket varv brukar vridet hamna för dig med sådana motorer?

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland
Land and Sea använder sig av en faktor som heter Standard dvs nära DIN om man väljer att likna de med nått. Den jobbar mot temp-luft fuktighet-barometer värden den avläses till varje Dyno körning eller vid förändring i väder.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:
Jarmo Y skrev:
2360cc:

0.1257 x 290/ 2.36 = 15,45 bar Det är ok, en sån motor det ska vara. :thumbright:
Jag tycker inte att det är rätt att räkna vridet mot volymen utan att använda varvtalet.
Vilket anser du är det lägsta varvet man kan få vridet på med en motor som lämnar max effekt över 7000 varv?
Anser du att en sån motor kan lämna vridet under 5000 varv med fast kam och ändå ha så högt vrid?
Vid vilket varv brukar vridet hamna för dig med sådana motorer?

Erland
4500-5500 bästa vrid. Kammarna är hårda men ändå ger mycket hästar på låga rpm, det är konstigt, en snällare kam ger mindre hk på låga rpm, låga är över 4000 rpm.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men hur många bars medeltryck blir det om du får 290 Nm på 4500 varv?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

PFR skrev:Erland
Land and Sea använder sig av en faktor som heter Standard dvs nära DIN om man väljer att likna de med nått. Den jobbar mot temp-luft fuktighet-barometer värden den avläses till varje Dyno körning eller vid förändring i väder.

Det finns ingen korrektionsfaktor som heter standard.
Vad är formeln för korrektionsfaktorn och hur många % brukar du behöva korrigera?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Är inte denna beräkning av medeltrycket lite haltande egentligen?
Visst, man får en fingervisning, men utan att veta mer om maskinen är det som sagt lite haltande.
Jag drar det till ytterligheter här för att beskriva:
En motor som är feldesignad med exempelvis låg komp kommer ha ett lägre peaktryck och kan således ha ett högre medeltryck än normalt.
Och utan visdom kring friktionen så kan ju faktiskt en motor ha väldigt lågt medeltryck om friktionen/inertia vore noll.

En motor som nyper ihop har ju en friktion som överkommer all motoreffekt.

Mao utan vetskap om :IMEP - BMEP - PMEP(FMEP)
Så blir ju jämförelser ganska sneda?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland:
Som jag skrev så är det Land and sea faktor och den är väll uträknad från deras förluster och allt det övriga. Man kan byta till värdens alla tänkbara men då är jag ju inte rätt med tanke på deras garanterade siffror de är bara klicka i programmet . Den ligger och korrigerar i 9 fall av 10 mellan 1.9-3.8% beror helt på vädret främst barometer värdet. när jag klickar i olika korrigeringar tex Din-SAE etc etc så ser jag att den som användas är väldigt nära Din korrigeringen typ 0.5% i från det. När jag prata med Land and Sea om siffor jämfört tex Superflow och DTS så sa dom att mellan 3-4% snålare visar Land and Sea över lag det var svaret efter som jag mätte en std V8 som första körningen och den gav tyckte jag lite jämfört de den ska och då tog jag kontakt med dom om det och fick det svaret. Men där har jag inte idas rota i utan jag kör som det är och deras rekommendationer. Hoppas du är nöjd med svaren :thumbright:
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Land and sea kan ju inte ha egna faktorer?
Om du får mer effekt när du går över till DIN så är det SAE1349.
Det finns en faktor som heter STD eller J607 SAE och det är väl race dyno hästar som lämnar ett mycket högre värde.
Såg en bromsning på en 400 motor där de gjorde reklam för AFR toppar.
406ci är 6554 cc och deras bromsning började med 670 hästar vid 5000 varv vilket är bra optimistiskt.
Jag bromsar helt utan inertiakorrigering för jag tycker att man går miste om information om effekten
man vinner på att ha lättare delar i motorn och drivlinan.

https://wahiduddin.net/calc/cf.htm

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland:
Vet inte riktigt inte vad du är ute efter men det är en faktor som vi ska använda om vi kör med deras Dyno etc etc etc etc. om man frångår det då är de inte nått som dom står bakom genom att det finns väll förluster å temp kompenseringar etc etc som dom har inkludera i denna faktor för att det ska bli rätt eller är det bara ett påhitt av dom ? Vad tror du? .
Återigen
vad ska man använda som referens om du köper grejer för 100tals tusen sen ska man uppge tal som man själv tycker bör vara enligt en faktor som man tycker skall användas och inte tar hänsyn till rätt parametrar som tillverkarna påvisar att använda för att få ut rätt tal? . Var är man då inte är det då på den rätta sidan av att uppge korrekta siffror eller har jag fel? Tror inte du finner felet i korrigering om en vass kamaxel funkar eller inte?
Rätt mig om jag har fel och kom gärna med en rimlig förklaring på det du påvisar är fel och som jag kan använda mig av mot mina kunder som betalar pengar för att få deras byggen effekt mätta? De kanske ska vara en korrigering som är lite flytande beroende på talen grund mätningen ger? Ger det dåligt kan man kanske korrigera mer och ger det bra då kanske vi ska dra ned allt så mycket det går?

Som tex förra veckan dyno körde jag en 509 bigblock byggd av kunde själv. Bowtie block med portade rektangulär ports toppar (GM gjutjärns) med 2.30 ventil in 1.88 ex portade av någon trimmare för länge sen såg hyffsat ut 11.0 i komp lite för vass kamaxel men den låg på 284" - 294" 0.050 lyft 0.726 Mek roller 110" nockvinkel team G insug 1050 dominator hoocker headers med 3" avgas system MSD tändning till 620hp 6500rpm där den börja sakta å vända i effekten hade gott varvar mer med grövre headers. Är det helt åt helvete eller stämmer det någorlunda ?
vi körde även en
454 bigblock 8.5 i komp med milt portade /till snyggade ovalports toppar (781) med en gammalt alu 2 plans insug med 750 förgasare Hei fördelare 256" street hydral kam 385hp vid just under 5000rpm om jag inte kommer ihåg helt fel. det var även headers tror typ Flowtech
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det låter som om du kör SAE STD vilket är det som man brukar köra i USA. Kallas även race dyno hästar
SAE STD räknar motorn precis som om det inte fanns några friktionsförluster i den medan
J1349 bara räknar med 85% mekanisk effektivitet.
Alla Amerikanska tävlingsmotorer räknas så, fan vet varför.
Kan du inte omvandla dina siffror till den faktor du vill ha i menyn på datorn till bänken?

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland:
Vet inte var det blir fel med det här för dig men det närmaste är DIN ska jag ha en flera procent större omräknings faktor än det tillverkarn säger ? har ju kollat upp det sist du fråga om vad det var för korrigering jag testa slå om olika allt som fanns för att se vilken som var närmast det skillnaden var inte ens 1% mot DIN. Ska du se Emailet jag skicka för att fråga om det åxå till Tom Nestor på Land and Sea han fråga vad problemet var när inte deras inställningar/ riktlinjer är det som gäller dessutom har jag fått en utbildning av dom när jag köpte min senaste anläggning där allt gicks igenom.

Jag kan ju åxå passa på säga att jag effekt mäter dom flesta nya snöskotrar som kommer åt importörerna här i landet sluta med det för 2-3 år sen gjorde det i över 10år med tal som tillverkarna ansåg var så tillförlitliga så att dom skicka tekniker och programmera om maskinerna för att erbjud kunderna detta vid första service när inte deras effekt var det dom skulle.

Börja det inte snart bli lite ironiskt hela skiten :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Har du mindre eller mer effekt än DIN som det är nu?
Det måste ju gå att se vilken standard du får svar i eller det ingick inte i utbildningen?
Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Synd att du bor så långt bort annars hade jag kommit över direkt om jag nu hade fått.
Alltid kul att kolla vad andra håller på med.

Här är de flesta korrektionsfaktorerna upplagda:

http://www.bigdynodatabase.com/DynoCF.php

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Pfr: för att snacka lite v8a.
Jag bromsade en 402 bigblock för några dagar sedan som jag tycker var lite sunkig effekt i.

Kammen var 243grader vid 1,27 och 0,520 (nånting)lyft samt 110nock, hydraul kam
performer rpm insug
headers anpassade för bil
holley 650
high performance oval toppar som jag kört säten i och putsat bort uppenbart skräp i. (flödade dåligt på avgas och bra på insug, typ 300cfm in och 150cfm ut)
Underdelen med högkompskolvar av okändmodell och komp.

Motorn gav 480nm på 3000rpm och max effekt 320hp( rpm kommer jag inte ihåg, kan kolla pappret)
Detta är okorrigerade siffror, men det sker inga under att korrigera dom.

Tyckte det var ganska dålig effekt i maskinen, men den gick riktigt och svarade fint på justeringar. Så vi plockade ner den.

Ger inte en milt trimmad 402 mer än så här?
Dom topparna som användes sitter standard på 454 och ger 325 hp original ( om det nu stämmer).
En parantes i alla 2400cc motorer :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland: vist gick vi igenom allt var man kan se och ändra och justera och kalibrera ja de mesta. Detta genom att bli en certifierad av land and sea fick tillåmed löjliga dekaler där de står de och därigenom alltså inget eget påhitt att vi ska köra på deras inlagda "standard" korrigering. Nog om de. Jag kolla de bromsningen just och den var total korrigerad 2.12% så dra bort de då har du rå datan.

Tommy
ja de låter lite hp och vrid om motorn är korrekt ihop satt och justerad.Den är ju ändå på 6.7liter typ. Och eff sådant värde på inlopps cfm är inte lite med std toppar de var väldigt märkligt redan de. Har då aldrig varit nära de Ta bara som ett exp en smalblockare som en 350 Lt1 de var ju 375hp std påstod dom men ca 350hp är saningen med lite till pusade lock. Jag dyno körde en 454 just som jag nämde ovan till 385hp med liknade pryla men den var frisk å kry och lite snyggat till i toppar jag monterade större ventiler pga slitage men den kammen var på 1.27 typ 220" går riktigt bra i bilen den sitter i. Om kammen är 243" borde man prata ca 270" vid uppgiven duration och den borde räcka till närmare 400hp och helt klart med dom topparna viserligen lite liten förgasare big block gillar större modeller 750 och uppåt.var de en vacum fugge så kanske den inte öppna fullt på sek. Vad var tändningen på?
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag är bara nyfiken på vilken land and seas inlagda korrektion är och som certifierad användare borde du veta det.

Erland
Skriv svar