Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!

Dom där kläderna funkar även i mitt garage! Jag vet, för jag har precis likadana själv.
Det kommer vara en hel del slipning då bilen kommer hem.
Pallra dig hit och gör lite nytta! ;)
Där du har seglat, där har jag rott!
Amders
För mycket laddtryck

Inlägg av Amders »

Med tanke på vädret senaste tiden borde det ju inte hänga på vatten brist i alla fall.
Per Ohlsson skrev:I garaget har det inte hänt något, men däremot har jag mailat skärfiler på det som ska bli oljetråg och täcklock för vattenpump och termostathus.
Grejorna ska vattenskäras, så vi får se hur lång tid det tar. Det känns i alla fall skönt att det rullar på, för i slutändan måste ju alla bitar vara på plats.
Anders J
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Amders!

Jo, nog har det regnat i vår!
Han som vattenskär är nog införstådd med att jag inte har stålar att betala med, varför andra kunder är prioriterade. I värsta fall får jag sätta mig med en kopp kaffe utanför Ica, för det verkar vara melodin...
Annars har det inte hänt så mycket mer än att jag beställt lite grejor från skroten.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Idag kom det en begagnad utegrill!
Det hade blivit billigare att köpa en pirat från Hova men jag ville ha originalemblemet, så det blev en från skroten. Ska göra i ordning en till front senare, men då blir det en billigare grill..
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Blev ivrig då jag fick grillen, så jag åkte till garaget en stund ikväll. Började med att klippa till en täckplåt av husvagnsaluminium, som är lätt och gratis. Denna limmade jag över hålet där elhärvan till dörren går.

Bild

Bild

Kapade upp hålet för grillen. Naturligtvis ramlade den rakt igenom hålet. Då det inte är några jack i glasfiberfronten som original clipsen kan hugga tag i, tog jag och bockade till några aluminiumrimpor. Dessa kommer original clips kunna hugga tag i. Har sett att vissa drar fast grillarna med strippor på C30, men jag vill försöka få till det med skaplig stil.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Köpte det här idag, för jag ska prova att fräsa radier i hålen på den 10 mm tjocka aluminiumplåt som kommer sitta som basplatta på plenumet. Det borde kunna funka om man använder mycket brännvin.
Har även beställt rör till plenumet under veckan, men dessa har ännu inte kommit.
Danne_jmk
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne_jmk »

Ta det bara lungt, risken är att det hugger.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Danne_jmk!

Exakt, det är därför man ska dricka en massa sprit. Då blir man stark och orkar hålla emot om det hugger... ;)
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Den där texten "for numerous applications and most types of Wood" lät inge förtroende ingivande, vi får hoppas att det innefattar aluminium! :)
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!

Lämnade iväg ett gäng plåtar för att ta upp 50 mm hål i. Vi kommer tillverka ett gäng plenum, då det gissningsvis kommer byggas några motorer. Sedan får vi se om skiten jag köpt fungerar. Det är ju sällan billiga grejor gör det.
Dom skulle sätta igång med mitt andra block också nu som stått där ett tag. Dom har heller inte börjat med karossen nere hos Gunnarsson, då Koens bil verkar ta tid att få klar.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Lade några timmar i garaget idag. Det började med att jag borrade och gängade de fästen jag köpt till bakre bromsoken. Tyvärr visade det sig att skivan inte hamnade mitt i oket, så det blir till att få IGMAB att fräsa fram nya fästen...

Bild

Gjorde klart fästena för grillen i alla fall och....

Bild

...kapade upp ett hål som ska kläs med nät i bakre stötfångaren. Jag ska kapa upp ett hål nedanför bakrutan för att få ut den varma luft som blåses ur fläktarna i bagaget. Därför måste även stötfångaren öppnas upp. Tyvärr verkar nätet vara svårt att få tag på, så jag får vänta på det tills resten av bilen kommer hem. IGMAB som bygger bågen hade nät, så jag tar med några meter hem då jag hämtar karossen.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Vad är det för speciellt med nätet dit bak?
Wiktor Danielsson
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Wikimoe!

Det är ett rostfritt nät som är flätat. Tråden är 1 mm och maskorna är 5 mm. Man använder samma nät i fronten och även på IC:n. Har kollat med den lokala stålleverantören, men det verkar vara knivigt att få fram rätt sort.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Äsch, såna stylingprylar finns väl på racetema!
Wiktor Danielsson
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Wikimoe!

Det dom säljer där är bara skit. Det är ett aluminiumnät som inte tål något alls.
Det nät jag ska ha är rostfritt så inte stenar far rakt igenom som det gör med aluminiumnätet. Aluminium funkar på huven men annars är användningsområdet begränsat. Har sett dom som provat aluminiumnät i bakskärmarna, men även där har det blivit stora hål.
Beställde rutor till bilen igår, så jag börjar bli sugen att få hem den snart. Dom har dock inte börjat med den ännu.
Skriv svar