Borra Pinjongaxel
Borra Pinjongaxel
Har fått tips om att borra 8mm hål i drivaxeln för att motverka att den går av vid splinesen. Har testat detta med gott resultat. Har problem med att pinjongaxeln i bakaxeln går av. Har ni någon erfarenhet av att borra den på samma sätt?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Re: Borra Pinjongaxel
Helt normalt, du 'förlänger' gränsen innan skjuvning sker I matrialet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jag har hört det förut och teoretiskt finns det inget belägg för det. Inte heller att man på något vis skulle förlänga gränsen för skjuvning, snarare tvärtom. Skjuvning sker så fort axeln vrids och så fort man tar bort material i axeln så tappar den vridstyvhet (och skjuvningen ökar)).
Har någon en vettig teori varför detta skulle hjälpa är jag självfallet intresserad
Har någon en vettig teori varför detta skulle hjälpa är jag självfallet intresserad
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Dan (gearhead)
- Ganska mycket laddtryck
Testa att borra ett större hål, sen ett lite större...etc...och se vad som inträffar till slut. Borde ge en viss hint om vad som händer.
Z28
-
- Forumsberoende
Är det inte så att en krängningshämmare blir styvare om den är gjord av ett rör jämfört med en massiv med lika y.d?
Kanske är en myt?
Kanske håller sämre men sviktar mindre innan brott?
Kanske är en myt?
Kanske håller sämre men sviktar mindre innan brott?
- Dan (gearhead)
Tänk en massiv stång med samma yttre mått som en burk läsk i samma material och yttre dimension....hmmm.
Z28
Om man tänker som dan låter det hel fel! Men nått jag vet är att ett rör ger bättre hållfasthet förhållande till vikt än massivt, dock inte jätte relevant för denna disskutioner men endå;)
Mvh Max
Mvh Max
- Kadett4wd
- Forumsberoende
När en stång vrids så vill den till slut bli som en trasa du vrider om.
den minskar i diameter.
Och,, matrialet mot centrum måste ta vägen nånstans.
Det blir på längden.
och axeln snäpper av.
Med hål invändigt så kan 'yttermatrialet' tillåtas minska i diam lite innan det ändrar på längden.
Och med detta tillåts den även fjädra tillbaka istället för att deformeras.
Fick det förklarat för mig av en kille som tillverkade drivaxlar som sitter på lastbilar.
De har sjuka data.
40000Nm ska de klara(den värsta de tillverkade då)
Ska kunna vridas 1 varv och återgå till std position.
syns dåligt:

den minskar i diameter.
Och,, matrialet mot centrum måste ta vägen nånstans.
Det blir på längden.
och axeln snäpper av.
Med hål invändigt så kan 'yttermatrialet' tillåtas minska i diam lite innan det ändrar på längden.
Fick det förklarat för mig av en kille som tillverkade drivaxlar som sitter på lastbilar.
De har sjuka data.
40000Nm ska de klara(den värsta de tillverkade då)
Ska kunna vridas 1 varv och återgå till std position.
syns dåligt:

Senast redigerad av Kadett4wd den fre jun 05, 2015 8:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Hur djupt ska hålet va? Förbi splinesen slltså.
Det är väl klart att man får en axel att svikta mer om man borrar ett hål eller har en midja men det handlar ju inte om att man ökar styrkan gånger två eller nåt..........Har man en given axel som man börnar sönder drivaxlar eller pinjong på så kommer samma sak hända om man borrar också. Den går av under en annan förutsättning bara och den skillnaden är nog så försvinnande liten att den inte ens märks.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
uppenbarligen inte..
///AMG
Kadett4wd kom man en förklaring jag tror på. När axeln vrids vill ytterdelen dra ihop axeln så att den blir kortare. Innerdelen håller emot så ytterdelen får både en dragande och en skjuvande kraft. Med en hålborrad axel blir bara den skjuvande kraften kvar eftersom axeln kan krympa i längdriktningen.
Med samma moment kommer den hålborrade axeln att vridas mer, den blir mjukare. Men den tål vridningen mycket bättre.
Med samma moment kommer den hålborrade axeln att vridas mer, den blir mjukare. Men den tål vridningen mycket bättre.
Jonas Bylund

- Dan (gearhead)
Visst men exemplet som gavs var bara med samma ytterdimension.maxn51 skrev:Om man tänker som dan låter det hel fel! Men nått jag vet är att ett rör ger bättre hållfasthet förhållande till vikt än massivt
Nu är det väl iofs så att drivaxlar tillåts röra sig lite i längdled annars skulle det inte gå att ha en fjädringsväg..sedan är en disktrasa kanske inte det bästa exemplet då den blir kortare inte längre då du vrider den.Kadett4wd skrev: När en stång vrids så vill den till slut bli som en trasa du vrider om. den minskar i diameter.
Och, materialet mot centrum måste ta vägen nånstans.Det blir på längden.och axeln snäpper av.
Tänk en ihåligt colaburk, vrid denna. Fyll sedan skalet med en solid alustång...testa vrid igen...vilken tål mest vrid och återgår till samma form, dvs fjädrar tebax...(om man bortser från eventuell skillnad i längd)Kadett4wd skrev: Med hål invändigt så kan 'yttermaterialet' tillåtas minska i diameter lite innan det bygger på längden.
Jag tror dock inte att det är helt enkelt heller när det skall dimensioneras saker för produktion då det finns så många variabler att ta hänsyn till, det är liksom inte bara den som tål mest i en "storhet" som gäller per definition utan istället blir det en kombination av saker som vikt spelar in, dimension, tillåtna rörelser(dvs ta upp krafter i olika riktningar), uthållighet, balans, toleranser, pris etc...
En generell sak som jag märkt med min högst begränsade kunskap i mekanik och hållfasthetslära(vilket begränsar sig till logik) är att saker som skall fjädra sällan är ihåliga..
Ta bara en sådan sak att jag tror inte gemene man vet om en solid axel blir längre eller kortare när den vrids...
Z28
- Dan (gearhead)
Ja hur var det nu Kadett4wd skrev...blev axeln kortare eller längre....JoBy skrev:...så att den blir kortare.
Z28
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Colaburks jämföringen... 

///AMG