BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
GRATTIS!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag börjar med att tacka er för hurrar ropen !
Och mina är precis som du säger 325 / 300.
Skillnaden är alltså 9 eller 20 mm hur man väljer att se på det, vilket också är en bidragande orsak.
Precis som ni säger så är bilen hård i fjädringen, det hjälper inte att det vart mycket grov asfalt / oljegrus.
Kanske 2,8 bar däcktryck är lite högt med ? 225/45-17 (mätt på kallt däck)
http://www.propontiac.com/
Bild på effektintyget.

Kommer väl stå 219kW i pappren, och gissningsvis kommer bilen väga mellan 1550 och 1600kg.
Filip som har Tuneit gjorde om dynon i vinter med ännu tyngre rullar, så nu har man laddtryck på hela svepet
Och om man jämför med BMW 540 / M5 har även de 60-40 mm kolvar. men 316 respektive 300mm skivor.stefanfloden skrev:Original är kolvarna 60mm fram och 40mm bak på e46 330 som jag antar skivorna fram är ifrån. Så det borde inte vara något problem. Däremot är skivorna bak lite större på dom (320mm).
I framvagnen sitter ju den bakre länkarmen högre än den främre för att förhindra att den dyker. Det kanske blir som kadett4wd säger, för lite lastförskjutning?
Och mina är precis som du säger 325 / 300.
Skillnaden är alltså 9 eller 20 mm hur man väljer att se på det, vilket också är en bidragande orsak.
Precis som ni säger så är bilen hård i fjädringen, det hjälper inte att det vart mycket grov asfalt / oljegrus.
Kanske 2,8 bar däcktryck är lite högt med ? 225/45-17 (mätt på kallt däck)
Det var stora ord, har du verkligen sett den här ?coupe76 skrev:Detta är troligtvis sveriges mest välbyggda bil. Grattis till sfro och lycka till på besikningen.
(vad får/angav du för effekt i pappren?)

http://www.propontiac.com/
Bild på effektintyget.

Kommer väl stå 219kW i pappren, och gissningsvis kommer bilen väga mellan 1550 och 1600kg.
Filip som har Tuneit gjorde om dynon i vinter med ännu tyngre rullar, så nu har man laddtryck på hela svepet

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hej jo jag har allt spanat in pallbockskungens bygge men det håller inte samma oem kvalitet och genomarbetade finnish som du har.
(men extremt fränt bygge det med)
Fräna rejsbilar och andra fantastiska byggen finns det gott om men jag gillar att man nästan behöver vara bmw expert för att förstå att
något ens är ändrat och vem mer skulle lägga tid på att få abs och bränsleförbrukningsmätare mm att fungera på en sån gammal bil?
Då blir det i mina ögon lättare att bygga en bus/rejsbil med tillhörande finnish.
(men extremt fränt bygge det med)
Fräna rejsbilar och andra fantastiska byggen finns det gott om men jag gillar att man nästan behöver vara bmw expert för att förstå att
något ens är ändrat och vem mer skulle lägga tid på att få abs och bränsleförbrukningsmätare mm att fungera på en sån gammal bil?
Då blir det i mina ögon lättare att bygga en bus/rejsbil med tillhörande finnish.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag håller med coupe76, det är få som är så pass genomtänkta och har den oem känslan som du får till om och om igen!
Därför hamnar man ofta och tjuvläser i denna intressanta tråd, dock får man ju lite komplex och törs knappt skriva nåt.
Den är mycket inspirerande även om man själv är många divisioner ner och pular..
Därför hamnar man ofta och tjuvläser i denna intressanta tråd, dock får man ju lite komplex och törs knappt skriva nåt.
Den är mycket inspirerande även om man själv är många divisioner ner och pular..

Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det är bara att gratulera till avklarad SFRO på detta genomtänkta bygge
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jaha, jag tror ni kan gissa vad detta handlar om.
Men varför inte dryga ut inlägget lite
Jag köpte denna 2003 och i Augusti 2005 vart det dags att ta den i bruk efter en helrenovering av chassi och kaross.
Eftersom man vart sjukt sugen på att få den besiktigad, fick det blir snabbaste lediga tid inom rimliga avstånd.
Den visade sig vara i Falkenberg.
Foto från 2005.

Nu nästan exakt 10år
senare står bilen i samma plats på samma bilprovning, just för att här råkade första lediga tiden vara.

Man kan säga att det har hänt en hel del med bilen sedan dess.
Inne på stationen, ungefär lika nervigt som 10 år tidigare.

Och tja vad kan man säga, den blev ju inte godkänd iallafall.

Å andra sidan vart ju anledningen inte hela världen.

Mycket trevlig personal i Falkenberg, och själva reggningen gick mycket bra.
När besiktningsmannen vart klar sa han att.
- Nu har jag ändrat en sak som du kanske inte kommer att gilla!
Kände lite en kall våg genom kroppen, men det han ändrat vart antalet passagerare.
Pga. att bilen vid vägningen visade sig vara lite fet, fick han ta bort en passagerare och sänka maxlasten en del, vilket innebär att det nu är 2 passagerare bara.
Tydligen är det besvärligt att öka totalvikten.
1630kg blev den nya tjänstevikten, mot tidigare 1545.
Passar på att svara på lite frågor, redan innan ni frågar.
SFRO besiktning kostade 4500:-
SFRO Bullerprov kostade 1300:-
Bilprovningen Regbesiktning 940:-
Bilprovningen Kontrollbesiktning 390:-
Bilprovningen Ombyggtfordon 550:-
Bilprovningen Vägning 350:-
Torggrillen Falkenberg Köttbullar med mos 79:-
Det kostar helt klart några spänn, men det tog lång tid över 1,5 timme så man förstår att det kostar.
Det verkar som att data systemen inte är helt lätta att fylla i, för pappers arbetet tog nog nästan halva tiden.
Avgasvärdena vart för övrigt kanon, CO 0,3 HC 48 och Lambda 0,99
Tydligen mäts bara detta vid reggningen dock, fattade jag rätt kommer dom fortsättningsvis att bara mäta CO som ska vara under 4,5.
Sjukt skönt att det är klart!
Skål, och glad midsommar
Oj fel ordning, ingen fyllekörning!

Men varför inte dryga ut inlägget lite

Jag köpte denna 2003 och i Augusti 2005 vart det dags att ta den i bruk efter en helrenovering av chassi och kaross.
Eftersom man vart sjukt sugen på att få den besiktigad, fick det blir snabbaste lediga tid inom rimliga avstånd.
Den visade sig vara i Falkenberg.
Foto från 2005.

Nu nästan exakt 10år


Man kan säga att det har hänt en hel del med bilen sedan dess.

Inne på stationen, ungefär lika nervigt som 10 år tidigare.

Och tja vad kan man säga, den blev ju inte godkänd iallafall.

Å andra sidan vart ju anledningen inte hela världen.

Mycket trevlig personal i Falkenberg, och själva reggningen gick mycket bra.
När besiktningsmannen vart klar sa han att.
- Nu har jag ändrat en sak som du kanske inte kommer att gilla!
Kände lite en kall våg genom kroppen, men det han ändrat vart antalet passagerare.
Pga. att bilen vid vägningen visade sig vara lite fet, fick han ta bort en passagerare och sänka maxlasten en del, vilket innebär att det nu är 2 passagerare bara.
Tydligen är det besvärligt att öka totalvikten.
1630kg blev den nya tjänstevikten, mot tidigare 1545.
Passar på att svara på lite frågor, redan innan ni frågar.
SFRO besiktning kostade 4500:-
SFRO Bullerprov kostade 1300:-
Bilprovningen Regbesiktning 940:-
Bilprovningen Kontrollbesiktning 390:-
Bilprovningen Ombyggtfordon 550:-
Bilprovningen Vägning 350:-
Torggrillen Falkenberg Köttbullar med mos 79:-
Det kostar helt klart några spänn, men det tog lång tid över 1,5 timme så man förstår att det kostar.
Det verkar som att data systemen inte är helt lätta att fylla i, för pappers arbetet tog nog nästan halva tiden.
Avgasvärdena vart för övrigt kanon, CO 0,3 HC 48 och Lambda 0,99
Tydligen mäts bara detta vid reggningen dock, fattade jag rätt kommer dom fortsättningsvis att bara mäta CO som ska vara under 4,5.
Sjukt skönt att det är klart!
Skål, och glad midsommar


Oj fel ordning, ingen fyllekörning!


Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Grattis! Härligt med allt lagligt och i ordning!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Riktigt stort grattis till en "laglig" bil !!! 

Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det här är du värd efter allt jobb du lagt ner!
Man ser på dom vita parkeringslinjerna,något tanigt träd och bilprovningens skylt att det passerat några år mellan bilderna, men det man verkligen ser är hur du förädlat denna bil till perfektion!!
Ser fram emot att åka eller varför inte köra en sväng igen i en laglig bmwturbo till sommaren!

Man ser på dom vita parkeringslinjerna,något tanigt träd och bilprovningens skylt att det passerat några år mellan bilderna, men det man verkligen ser är hur du förädlat denna bil till perfektion!!
Ser fram emot att åka eller varför inte köra en sväng igen i en laglig bmwturbo till sommaren!

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Härligt!
Men det är en sak du glömt nämna som troligen är viktigare än allt! Var köttbullarna goda?
Men det är en sak du glömt nämna som troligen är viktigare än allt! Var köttbullarna goda?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Man käkar inte köttbullar med mos på torget i Falkenberg för köttbullarnas skull, utan för mosets Steve.
https://youtu.be/rLpHlG3nEGY
https://youtu.be/rLpHlG3nEGY
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja du ser ju va obildad man är. Tror jag måste göra en tråd med förslag på olika ställen man kan äta på när man åker runt Sverige på diverse bilresor 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Gratulerar till regbesiktningen!
Gött att kunna åka lagligt och slippa bygga om för besiktning
(även om det bara är vartannat år)
Hur har du gjort med försäkring av bilen?

Gött att kunna åka lagligt och slippa bygga om för besiktning

Hur har du gjort med försäkring av bilen?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Får stämma in i kören och säga grattis
Men anmärkning på bristfällig infästning av dimljus?
Nu får du nästan komma med en förklaring hur det kunde bli så

Men anmärkning på bristfällig infästning av dimljus?
Nu får du nästan komma med en förklaring hur det kunde bli så

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar allihopa, och kul att ni nappade på sidospåret med Köttbullarna och moset.
Jonas,
Tja. Dimljuset pekade för högt och satt löst, dessutom tände jag dem självmant.
Stefan.
Mitt försäkringsbolag nekar generellt sett BMW Turbos, men valde som väl var att göra ett undantag.
Dels pga. att jag vart kund med denna bilen i över 10år men framförallt för att bilen är i "Original liknande utförande".
Hade jag haft Bur / Båge Fuelcell och trippla 044 och övrigt på bilen signalerat 750Hk hade den troligen inte gått att försäkra hos dem. (Oavsett angiven effekt i reg. papper)
(Jag frågade om dom har en angiven maxeffekt på bilar dom kan försäkra, men fick förstås inget svar på detta.)
Sidospår, för lite information
I min kontakt med SFRO och Bilprovningen har jag fått veta att skärpningar skett kring Chassinummer, och dess utförande.
Besiktningsmannen i Falkenberg vart irriterad på att dom ändrat reglerna så bilar han tidigare godkänt i flera år, nu egentligen inte kunde godkännas.
Se denna länken.
http://www.mhrf.se/23809
Tydligen finns det gott om framförallt gamla Amerikanare som helt saknar instansade Chassinummer, speciellt på privat importerade fordon.
Vilka nu egentligen ej kan godkännas.
Det beror säkert på hur petiga dom är på olika stationer runt om i landet, men det kan ju vara bra att veta om iallafall.

Jonas,
Tja. Dimljuset pekade för högt och satt löst, dessutom tände jag dem självmant.

Stefan.
Mitt försäkringsbolag nekar generellt sett BMW Turbos, men valde som väl var att göra ett undantag.
Dels pga. att jag vart kund med denna bilen i över 10år men framförallt för att bilen är i "Original liknande utförande".
Hade jag haft Bur / Båge Fuelcell och trippla 044 och övrigt på bilen signalerat 750Hk hade den troligen inte gått att försäkra hos dem. (Oavsett angiven effekt i reg. papper)
(Jag frågade om dom har en angiven maxeffekt på bilar dom kan försäkra, men fick förstås inget svar på detta.)
Sidospår, för lite information
I min kontakt med SFRO och Bilprovningen har jag fått veta att skärpningar skett kring Chassinummer, och dess utförande.
Besiktningsmannen i Falkenberg vart irriterad på att dom ändrat reglerna så bilar han tidigare godkänt i flera år, nu egentligen inte kunde godkännas.
Se denna länken.
http://www.mhrf.se/23809
Tydligen finns det gott om framförallt gamla Amerikanare som helt saknar instansade Chassinummer, speciellt på privat importerade fordon.
Vilka nu egentligen ej kan godkännas.
Det beror säkert på hur petiga dom är på olika stationer runt om i landet, men det kan ju vara bra att veta om iallafall.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo