BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

GRATTIS!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag börjar med att tacka er för hurrar ropen !
stefanfloden skrev:Original är kolvarna 60mm fram och 40mm bak på e46 330 som jag antar skivorna fram är ifrån. Så det borde inte vara något problem. Däremot är skivorna bak lite större på dom (320mm).
I framvagnen sitter ju den bakre länkarmen högre än den främre för att förhindra att den dyker. Det kanske blir som kadett4wd säger, för lite lastförskjutning?
Och om man jämför med BMW 540 / M5 har även de 60-40 mm kolvar. men 316 respektive 300mm skivor.
Och mina är precis som du säger 325 / 300.

Skillnaden är alltså 9 eller 20 mm hur man väljer att se på det, vilket också är en bidragande orsak.

Precis som ni säger så är bilen hård i fjädringen, det hjälper inte att det vart mycket grov asfalt / oljegrus.

Kanske 2,8 bar däcktryck är lite högt med ? 225/45-17 (mätt på kallt däck)
coupe76 skrev:Detta är troligtvis sveriges mest välbyggda bil. Grattis till sfro och lycka till på besikningen.

(vad får/angav du för effekt i pappren?)
Det var stora ord, har du verkligen sett den här ? :wink:

http://www.propontiac.com/

Bild på effektintyget.

Bild

Kommer väl stå 219kW i pappren, och gissningsvis kommer bilen väga mellan 1550 och 1600kg.

Filip som har Tuneit gjorde om dynon i vinter med ännu tyngre rullar, så nu har man laddtryck på hela svepet :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av coupe76 »

Hej jo jag har allt spanat in pallbockskungens bygge men det håller inte samma oem kvalitet och genomarbetade finnish som du har.
(men extremt fränt bygge det med)

Fräna rejsbilar och andra fantastiska byggen finns det gott om men jag gillar att man nästan behöver vara bmw expert för att förstå att
något ens är ändrat och vem mer skulle lägga tid på att få abs och bränsleförbrukningsmätare mm att fungera på en sån gammal bil?

Då blir det i mina ögon lättare att bygga en bus/rejsbil med tillhörande finnish.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av J.Eklund »

Jag håller med coupe76, det är få som är så pass genomtänkta och har den oem känslan som du får till om och om igen!
Därför hamnar man ofta och tjuvläser i denna intressanta tråd, dock får man ju lite komplex och törs knappt skriva nåt.
Den är mycket inspirerande även om man själv är många divisioner ner och pular.. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Micke K »

Det är bara att gratulera till avklarad SFRO på detta genomtänkta bygge
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jaha, jag tror ni kan gissa vad detta handlar om.

Men varför inte dryga ut inlägget lite :wink:

Jag köpte denna 2003 och i Augusti 2005 vart det dags att ta den i bruk efter en helrenovering av chassi och kaross.
Eftersom man vart sjukt sugen på att få den besiktigad, fick det blir snabbaste lediga tid inom rimliga avstånd.
Den visade sig vara i Falkenberg.

Foto från 2005.

Bild

Nu nästan exakt 10år :shock: senare står bilen i samma plats på samma bilprovning, just för att här råkade första lediga tiden vara.

Bild

Man kan säga att det har hänt en hel del med bilen sedan dess. :hihi:

Inne på stationen, ungefär lika nervigt som 10 år tidigare.

Bild

Och tja vad kan man säga, den blev ju inte godkänd iallafall.

Bild

Å andra sidan vart ju anledningen inte hela världen.

Bild

Mycket trevlig personal i Falkenberg, och själva reggningen gick mycket bra.
När besiktningsmannen vart klar sa han att.

- Nu har jag ändrat en sak som du kanske inte kommer att gilla!

Kände lite en kall våg genom kroppen, men det han ändrat vart antalet passagerare.
Pga. att bilen vid vägningen visade sig vara lite fet, fick han ta bort en passagerare och sänka maxlasten en del, vilket innebär att det nu är 2 passagerare bara.
Tydligen är det besvärligt att öka totalvikten.

1630kg blev den nya tjänstevikten, mot tidigare 1545.

Passar på att svara på lite frågor, redan innan ni frågar.

SFRO besiktning kostade 4500:-
SFRO Bullerprov kostade 1300:-
Bilprovningen Regbesiktning 940:-
Bilprovningen Kontrollbesiktning 390:-
Bilprovningen Ombyggtfordon 550:-
Bilprovningen Vägning 350:-
Torggrillen Falkenberg Köttbullar med mos 79:-

Det kostar helt klart några spänn, men det tog lång tid över 1,5 timme så man förstår att det kostar.
Det verkar som att data systemen inte är helt lätta att fylla i, för pappers arbetet tog nog nästan halva tiden.

Avgasvärdena vart för övrigt kanon, CO 0,3 HC 48 och Lambda 0,99
Tydligen mäts bara detta vid reggningen dock, fattade jag rätt kommer dom fortsättningsvis att bara mäta CO som ska vara under 4,5.

Sjukt skönt att det är klart!
Skål, och glad midsommar :beerchug: :lakrits:

Oj fel ordning, ingen fyllekörning! :lakrits: :beerchug:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av The »

Grattis! Härligt med allt lagligt och i ordning!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av bmw02touring »

Riktigt stort grattis till en "laglig" bil !!! :D
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

Det här är du värd efter allt jobb du lagt ner!

Man ser på dom vita parkeringslinjerna,något tanigt träd och bilprovningens skylt att det passerat några år mellan bilderna, men det man verkligen ser är hur du förädlat denna bil till perfektion!!

Ser fram emot att åka eller varför inte köra en sväng igen i en laglig bmwturbo till sommaren!

:thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Steve »

Härligt!
Men det är en sak du glömt nämna som troligen är viktigare än allt! Var köttbullarna goda?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 531
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Falkenrejsing »

Man käkar inte köttbullar med mos på torget i Falkenberg för köttbullarnas skull, utan för mosets Steve.
https://youtu.be/rLpHlG3nEGY
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Steve »

Ja du ser ju va obildad man är. Tror jag måste göra en tråd med förslag på olika ställen man kan äta på när man åker runt Sverige på diverse bilresor :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av stefanfloden »

Gratulerar till regbesiktningen! :banana:
Gött att kunna åka lagligt och slippa bygga om för besiktning :thumbright: (även om det bara är vartannat år)
Hur har du gjort med försäkring av bilen?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av j björk »

Får stämma in i kören och säga grattis :thumbright:
Men anmärkning på bristfällig infästning av dimljus?
Nu får du nästan komma med en förklaring hur det kunde bli så :wink:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar allihopa, och kul att ni nappade på sidospåret med Köttbullarna och moset. :hihi:

Jonas,

Tja. Dimljuset pekade för högt och satt löst, dessutom tände jag dem självmant. :wink:

Stefan.

Mitt försäkringsbolag nekar generellt sett BMW Turbos, men valde som väl var att göra ett undantag.
Dels pga. att jag vart kund med denna bilen i över 10år men framförallt för att bilen är i "Original liknande utförande".
Hade jag haft Bur / Båge Fuelcell och trippla 044 och övrigt på bilen signalerat 750Hk hade den troligen inte gått att försäkra hos dem. (Oavsett angiven effekt i reg. papper)

(Jag frågade om dom har en angiven maxeffekt på bilar dom kan försäkra, men fick förstås inget svar på detta.)




Sidospår, för lite information

I min kontakt med SFRO och Bilprovningen har jag fått veta att skärpningar skett kring Chassinummer, och dess utförande.

Besiktningsmannen i Falkenberg vart irriterad på att dom ändrat reglerna så bilar han tidigare godkänt i flera år, nu egentligen inte kunde godkännas.

Se denna länken.

http://www.mhrf.se/23809

Tydligen finns det gott om framförallt gamla Amerikanare som helt saknar instansade Chassinummer, speciellt på privat importerade fordon.
Vilka nu egentligen ej kan godkännas.

Det beror säkert på hur petiga dom är på olika stationer runt om i landet, men det kan ju vara bra att veta om iallafall.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar