Att bromsa och justera sin motor för att få ut maximal effekt är en kostnad som många tycker är en självklarhet, det tycker jag också.
En Dragracing bil blir aldrig snabbare än den effekt som chassit kan hantera och accelerera bilen framåt, kan man inte utnyttja all effekt i motorn p.g.a. detta så är alla pengar man lagt på effektökning/motoroptimering egentligen "bortslösade".
Att optimera Chassit och även drivlinan ger ofta mycket bättre resultat än många tror. Det skapar även en säkrare bil på banan.
Vid en grundinställning så mäter vi in allt i bilen så den är "fyrkantig" dvs att axlar och hjulupphängningar sitter rätt i bilen, vi räknar fram bilens centrala tyngdpunkt, vilken är en viktig utgångspunkt för att ställa in 4-linket samt att vi mäter ut alla möjliga inställningar för 4-linket skärningspunkter. Bilen vägs även på en fyrhjulsvåg och grundjusteras viktmässigt med mera.
Normalt hinner man detta på en dryg arbetsdag.
Kostnaden för detta varierar givetvis beroende på vilket skick bilen är i och hur mycket extra arbete som behövs. Men den överstiger med all sannolikhet inte kostnaden för samma tidsåtgång i en bromsbänk.
Förbättrar man prestandan på sin bil efter detta då har man plötsligt inte "slösat" bort några pengar på den tidigare motoroptimeringen, kvittar man då detta mot kostnaden för chassi optimeringen så är kostnaden för denna egentligen ganska försumbar i det stora hela

(hehe, jag börjar låta som hon båtförsäljerskan i filmen Göta Kanal "då är den faktiska kostnaden LÄGRE"

)
Hur som helst...ta vara på effekten i motorn, optimera och justera chassit, tappa inte greppet, den snabbaste vägen till mål är RAK och PÅ banan!