Då var vi här igen.
Vad är möjligt och vad är inte möjligt. Vad är riktigt bra, och vad är för bra för att vara sant.
Självklart är man då bitter och elak som säger att detta är för bra för att vara sant, men nu tycker t.o.m Jens det med
Jag har alltid trott att 7000rpm är den magiska siffran för 100 hk/liter. Jens säger nu 6500rpm vilket inte är alls otänkbart med all ny teknik som finns nu.
Jag har räknat och funderat väldigt mycket kring detta och jag har kommit fram till att det snarare är kolvmedelhastigheten man ska titta på istället för varvtalet. Rent statistiskt genom att studera ett stort antal bromspapper kan man fastställa 20m/s som den siffra man har 100 hk/liter vid om allt annat stämmer.
På en B230 händer det då vid 7500rpm med 80mm slag samt runt 7000rpm med 85/86mm slag vilket stämmer bra överens med de erfarenheter som finns från svensk Rallycross.
Att då denna motor i videon skulle ha 132 hk/liter vid 5600rpm betyder att den borde ha runt 26m/s i kolvmedelhastighet dvs slaglängden hamnar runt 140mm.
Borret skulle då bli 76,3mm för att slagvolymen ska bli 234ci och det betyder att ventilerna blir alldeles för små för att kunna flöda till den effekten!!