BMW m60 kompressor BILDER och funderingar!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Alex0512
För mycket laddtryck

BMW m60 kompressor BILDER och funderingar!

Inlägg av Alex0512 »

Hej! Jag håller på med ett litet konpressorbygge på en m60b40, kompressorn blir en eaton m112, som kommer sitta i v:et mellan topparna på ett hembyggt insug. En bypassvalve ska användas som jag förstått det, som alltså ska sitta mellan insuget, efter kompressorn, och till nånstans mellan spjället och kompressorn, har jag förstått det rätt då? Spelar det nån roll åt vilket håll ventilen sitter åt? :)

Har insugets utformning stor betydelse när man kör sånhär typ av kompressor matning? Kommer ju alltid trycka ändå så att säga.. 8)

Tacksam för svar, kommer troligen dyka upp fler frågor med tiden!

//Alex
Senast redigerad av Alex0512 den fre aug 14, 2015 6:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Alex0512
För mycket laddtryck

Re: BMW m60 kompressor

Inlägg av Alex0512 »

Har funderat lite mer..
Skulle detta funka, eller är det ett big no no?
BildBild
Alltså att ha kompressorn hänga i insuget, och ha den trycka luften uppåt? Min tanke är isåfall att ha som ett plenum eller vad man ska säga, ovanpå kompressorn, som alla insugsrunners får gå till.
Enligt mig så borde det funka? Istället för som jag först tänkte med kompressorn vänd 180grader.
Det jag kan komma på som nackdel med det här sättet är väl att det kan bli varmt där nere, och hade den suttit högre upp hade det funnits mer luft kring den, detta kan jag dock inte tro skulle bli något stort problem? :)

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Thunderbo1t
Forumsberoende

Re: BMW m60 kompressor BILDER och funderingar!

Inlägg av Thunderbo1t »

Kan det påverka smörjningen av kompressorn eller? Tycker annars det verkar som en bra idé, blir ju nästan osynlig om man vill.
Alex0512
För mycket laddtryck

Re: BMW m60 kompressor BILDER och funderingar!

Inlägg av Alex0512 »

Vad jag förstått ska det inte påverka smörjningen, dessa kompressorer har egen olja, och verkar inte vara alltför kinkig på hur dom monteras.
Sen tror jag, att dom sitter såhär original.. Om man kollar på fästena, te.x det som syns bak på bild 2 så ser det ut som att den ska sitta så. :)
Exakt! Den bör kunna rymmas under original kåpan.. (Y)
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Skriv svar