B230 med kompressor i båt?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Re: B230 med kompressor i båt?

Inlägg av maxn51 »

Ser väll ut att funka tkr ja?;) tydligen är limpan okej så svetsa i en mutter till lambda som hen gjort?:) LR vfr inte mer eller mindre kopiera projektet fast med egen tvist?:)

Mvh Max
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Smuggler »

Ja… tycker det såg jävligt bra ut :)

Min tvist skulle vara att bygga på en B230FK med större ramlager, det starkare blocket och oljekylda kolvar med komp på 8,7:1. Toppen skulle vara 530 och den är väl helt ok och kommer med FK motorn.
Och använda en Eaton M62 kompressor med ett laddtryck på 0,5-0,7 Bar någonting.

Problemet med att använda en nyare motor är att det är mer elektronik :( t.ex original vr-givare mot svänghjulet på B230? Kommer inte använda svänghjulskåpan där givaren sitter utan ersätta den med struten från AQ130:an.
Behövs vr-givaren även om man använder ett eftermarknads sprut?
Ev så måste jag kanske byta svänghjulet/kuggkransen då denna kan ta i struten?

Sen behöver jag komplettera med marindelar som värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och avgaslimpa.

Ja det kanske blir något av det här iaf :)
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Smuggler »

Smuggler skrev:
Problemet med att använda en nyare motor är att det är mer elektronik :( t.ex original vr-givare mot svänghjulet på B230? Kommer inte använda svänghjulskåpan där givaren sitter utan ersätta den med struten från AQ130:an.
Behövs vr-givaren även om man använder ett eftermarknads sprut?
Det verkar inte vara något problem, går att lösa med remhjul med uttag för triggerskiva fick jag precis reda på :)
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Absolut inga problem att lösa triggerbiten till ett eftermarknadssprut. Det är ju inte direkt svårare att mappa en insprutning utan lambdasond än vad det är att justera förgasare utan densamma..
Att förgasare är enklare säger bara de som inte orkat lära sig att mappa ett sprut. Hålla på att mecka med att byta munstycken och slipa nålar är för de som helre skruvar än kör.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Smuggler »

:D ja... Skillnaden är väl vad man gillar bäst, sniffa bensinångor eller dricka joltcola framför datorn :wink:
tobias
Lite mer laddtryck

Inlägg av tobias »

Någon som kan komma med bra tips på en lämplig kam till kompressorbygge i båt. B230 med 530 topp. Skall inte varva mer än 5000-5500. Kommer troligen satsa på en kompressor från Mercedes på runt 200 hk.
te
magloman
Lite mer laddtryck

Inlägg av magloman »

Du har ju b230e med lh 2.2(?) som har hallgivare i fördelaren. Denna fördelare och dess hallgivare kan du tex använda istf vevgivare till ms. Sen köra med fyra separata corvette spolar(ls1)

Jag har tagit fram fina alutäcklock att sätta över hallgivaren.

Du behöver en kamaxel med spår i för detta.
tobias
Lite mer laddtryck

Inlägg av tobias »

Hej. Jo jag har lh 2.2 med hallgivare. Vad blir enklast att använda original insug eller något plenum till MS ? Går det få en
bild på hur alutäcklocken ser ut ?
te
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Orginal funkar fint:) om du får platts såklart;)

Mvh Max
tobias
Lite mer laddtryck

Inlägg av tobias »

Tack för tipset. Skulle behöva lite idéer på bra kam till bygget.
te
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Juste de du måste göra är att byta tps då orginal bara är en brytare med av och på. Kam finns många 1000 ggr bättre än mig här på forumet så överlämnar det till dom;)

Mvh Max
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Smuggler »

Tobias: Såg att du skulle använda en Eaton M45 kompressor?
Varför inte ta en M62 istället slipper maxa varvet på kompressorn för att få samma effekt.
Prisskillnaden är marginell och du får en kompressor med större kapacitet.
Mercedes artikelnummer som slutar på .980 är M45 kompressorer och dom som slutar på .380 är M62 om det kan vara till någon hjälp.

Ang kam så varför inte börja med att testa K-kammen som sitter original i AQ145:an? Vad har du för kam i B230.an som du renoverar?
Men som sagt det finns många som kan detta med kammar typ 1000 gånger bättre än vad jag kan här på forumet.

Ang mina egna planer så velar jag lite om jag ska trimma B20n eller gå på en sugtrimmad B230:a eller om man ska gå all in på en kompressor matad B230:a. Till Kompressorn så krävs det någon form av sprut och det krånglar till det hela. Kör man sugtrim så kan man köra förgasare vilket känns enklare....

Skulle ju vara grymt med kompressor :) och man får massor av kraft i låg och mellan registret precis som man vill ha i en båt.
tobias
Lite mer laddtryck

Inlägg av tobias »

Hej. Tacka för tippset med kompressorn. Trodde M45 räckte men har också hört att det är bättre att köra med lite överdimissionerad
kompressor. Kanon att du skrev ut numren för mercedeskompressorerna. Skall ju vara svårt att sugtrimma dessa motorer pga limpans utformning.
Därför tänkte jag att det blir mer fart på grejorna när man trycker med kompressor.
Annars hade jag helst sugtrimmat för att slippa elektroniken som jag inte är så kunnig på.
te
tobias
Lite mer laddtryck

Inlägg av tobias »

Hej igen. Glömde angående kam så har det vart lite svårt att få svar på forumet. Har lagt ut en tråd men det verkar
trögt att få svar. Tänker i alla fall börja med att prova en A-kam då jag läst mig till att många kör den till turbo. Skall
ge ett bra vrid i början men sen så tappar den på högre varv. Men jag har inte tänkt att varva så mycket då jag mest vill ha
bottendrag. Med vänlig hälsning Tobias
te
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Smuggler »

Jag tänker precis som du att det skulle gå att plocka ut mer mos med kompressor trots att avgaslimpan skulle strypa bort massa effekt. Men kan 0 om eftermarknads sprut m.m. Har sett att det finns folk som turbo konverterat LH 2.2 sprut och då skulle det ju gå att köra ett sånt med en kompressor åxå om man inte plockar ut för mycket effekt.

Såg sen att Timo byggt en Aq151 som sköljde 200hk!!! Med avgaslimpa och det är ju samma limpa som sitter på aq131 till 151. Aq171 har väl en annan limpa som är gjord i rent guld :) iaf så kostar den så!

Ang kammar till kompressorn så tror jag du kommer ha ett grymt botten och mellan register oavsett vilken kam du väljer.
Skriv svar