Topplockspackning B6254/B6284T

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Modigh
För mycket laddtryck

Topplockspackning B6254/B6284T

Inlägg av Modigh »

Funderar lite kring att bygga på en Volvo B6254 alternativt B6284T
Men hittar inga värre topplockspackningar till dessa ( 81mm Borr )
Det finns 3-lagers stålpackning ifrån nyare 6or men dom har 83mm borr.

Så tänkte kolla här ifall någon har några tips/ideer angående detta?
Brukar standard hålla bra med fräsha ytor & bra bult?
Eller ska man oringa alternativt gå upp i 83mm borr?

//Modigh
jre
För mycket laddtryck

Re: Topplockspackning B6254/B6284T

Inlägg av jre »

Hur mycket har du tänkt att ladda?
Vad tänkte du ha bilen till?
Hur mycket effekt hoppas du på?
//Jacob
Modigh
För mycket laddtryck

Inlägg av Modigh »

Jag har inte tänkt på några bestämda siffror.
Det blir troligtvis att använda PT6262 som jag hade på förra bygget & den hänger väll med till 700hk max..
Om man når dom effekterna borde det behövas runt 2bar i ladd..
Bilen är tänkt att bränna däck med typ.. Blir väll inte mycket rakt fram åka då motorn kommer ligga i en 740 till att börja med.

jre skrev:Hur mycket har du tänkt att ladda?
Vad tänkte du ha bilen till?
Hur mycket effekt hoppas du på?
//Jacob
jre
För mycket laddtryck

Inlägg av jre »

Användningsområdet känns fortfarande lite oklart för mig. Bööörna däck vid korvmojjen klarar man ju med betydligt lägre laddtryck. Skulle tro att du åtminståne kan börja med en orginalpackning. Du går miste om oljekylning av kolvarna och en del annat trevligt om du bygger på en B6254S. Gissningsvis överlever inte kolvar och stakar ens i en B6284T så då kan du ju ta en B6294T på en gång när du ändå måste byta stakar. Kanske att de stabilare fodren är att föredra dock vid dessa laddtryck.

Jag vet ju egentligen inte nånting om detta då jag inte testat att ha sönder mina saker ännu. Sten Parner tyckte dock att jag inte behövde köpa en MLS-packning om jag inte skulle ladda mer än 1.6 Bar. jag litar ju på det då han gick miste om att sälja en MLS-oackning med det rådet.

Jag såg nån firma i England som customtillverkar MLS-packningar. Så även om du väljer 81 mm borr så går det ju att ordna på slutet.

Edit: tror det var denna firma jag fick rekommenderad: http://www.cometic.com/automotive-gaskets.aspx
Modigh
För mycket laddtryck

Inlägg av Modigh »

Ursäkta uttrycket "bränna däck". Men eftersom jag kommer att lägga motorn i en Volvo 740 finns inte många andra alternativ.
Det blir väll testa lite Drifting, om det är en sport du söker som ändamål. Jag bygger ingen renodlad racebil så svårt att kategorisera. Och effekten kommer troligtvis vara mer en tillräckligt.

Jag har nu köpt en B6284T alltså T6, som ska vara fräst vevhusvent och har oljekylda kolvar enligt osäkra källor?
Min tanke är att kunna behålla 81mm i borr pga av hållbarheten.
Tack för tipset, jag visste att Cometic tillverkar MLS packningar men inte custom tillverkar.
Har inte hittat några packningar med 81mm borr så får nog ta att kontakta dom och se ifall det går att fixa fram.

Oringa borde ju vara ett alternativ annars? Det funkar ju bra i tex rödblock
jre skrev:Användningsområdet känns fortfarande lite oklart för mig. Bööörna däck vid korvmojjen klarar man ju med betydligt lägre laddtryck. Skulle tro att du åtminståne kan börja med en orginalpackning. Du går miste om oljekylning av kolvarna och en del annat trevligt om du bygger på en B6254S. Gissningsvis överlever inte kolvar och stakar ens i en B6284T så då kan du ju ta en B6294T på en gång när du ändå måste byta stakar. Kanske att de stabilare fodren är att föredra dock vid dessa laddtryck.

Jag vet ju egentligen inte nånting om detta då jag inte testat att ha sönder mina saker ännu. Sten Parner tyckte dock att jag inte behövde köpa en MLS-packning om jag inte skulle ladda mer än 1.6 Bar. jag litar ju på det då han gick miste om att sälja en MLS-oackning med det rådet.

Jag såg nån firma i England som customtillverkar MLS-packningar. Så även om du väljer 81 mm borr så går det ju att ordna på slutet.

Edit: tror det var denna firma jag fick rekommenderad: http://www.cometic.com/automotive-gaskets.aspx
jre
För mycket laddtryck

Inlägg av jre »

Det var ju inte främst bara typ av sport jag undrade över. Är bilen för gatbilsåkning med gatdäck är ju allmänt belastningar och temperaturer klart lägre.
Personligen tycker jag det finns mycket man kan göra med en gammal 740. Jag äger ju en sådan själv...

Att o-ringa funkar ju rimligen också. MLS är ju inte helt problemfritt. Många jag har pratat med har problem med lekage från avgas till kylvattnet. Visserligen mest erfarenhet från långlopp så det kanske inte är helt relevant i alla lägen. Motargument jag har hört mot att både o-ringa och att ha MLS är att utan detta fungerar topppackningen som en säkerhetsventil ifall man mapparbort sig eller har otur med bränslekvalite el dylika problem. Detta enligt devisen att hellre en blåst toppackning än en krökt vevstake.

Motorn du har köpt har garanterat oljekylda kolvar (sitter innanför luckorna på sidan av blocket (2st per lock)). På nyare motorer tex B6294T rationaliserade man bort locken, men oljekylningsnipplarna är kvar. Jag tror heller inte att det finns T6:or utan fräst vevhus, men det ser du ju när du ändå ska öppna den.
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

8670214 är mls från nyare xc90 t6 om det är till hjälp.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar