Har en Impala -65 som vill gå varm på crusingar. Aldrig problem vid normal körning.
Kokar inte direkt, men efter typ 1 timmes crusing börjar den koka.
Motorn: 350, Holley 600, Edelbrock performer alu. insug, och en lite vassare kamaxel (vet ej exsakt vad det är för kam) org. bockhornsgrenrör.
-Har bytt till en ny 3-radig alu. kylare
-Monterat fläktkåpa
-Bytt till en "high performance" fläkt på vattenpumpen
-Bytt vattenpump till en edelbrock högflödespump
-Monterat tryckande elfläkt framför kylaren
-Bytt till 71 graders termostat (har även testat utan, men ingen skillnad.)
-Spärrat förvärmningsspjället i öppet läge.
Har kontrollerat motorblock-bra flöde igenom.
Vattenpumpen pumpar bra.
Misstänker tändningsproblem
Har kontrollerat tändningen, står 8 grader före utan vacum.
Är lite osäker på vart vacumslangen till fördelaren ska sitta, finns ju både konstant och portat vacum uttag på förgasaren. Testat båda uttagen, upplever att den kokar fortare med slangen på det portade utaget.
när man sätter slangen på konstant-vacum så ställer sig tändningen typ 20 grader före på tomgång.
Hur ska jag koppla vacumet till fördelare för att det ska bli rätt?
Har ni har någon bra idé till varför bilen vill koka/går varm?? vad har jag missat?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mvh Niklas