MR2 V8TT

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
BubbaEliasson
För lite laddtryck

MR2 V8TT

Inlägg av BubbaEliasson »

Tjena!

Jag är nyregistrerad här på forumet.
Jag har hittills tillhört "snålsurfarna" som bara varit inne och läst en massa på forumet de senaste åren men aldrig tagit mig tid att regga mig.
Startade en projekttråd på Zatzy för ett tag sedan men tyckte att det inte blev någon riktig diskussion eller bra konstruktiv kritik. Vet att det finns mycket kompetent folk här så va inte rädda för att fråga "hur fan tänkte du där?" Haha.

Mitt senaste bygge var en AWD Nissan 200sx s14 (260sx gtr kallade jag den för) och nu var det dags för ett nytt bygge och givetvis höja ribban för att utvecklas. 260in är till salu förresten. Köpa?

Mina tankar gick något i stil med att "jag vill bygga V8 och mittmotor". Om jag inte skulle bygga på en R8 så stod valen mellan Fiero och MR2(om jag inte missat någon?). MR2an passade mig bättre iochmed jag är en liten japannörd.

Men givetvis köpte jag inte vilken MR2a som helst utan 14-nyanser-av-röd MR2a haha. Bilen är en Italien importerad turbo från 92 som jag ska försöka regga in som amatörbyggt fordon. Iochmed att jag både jobbar och pluggar heltid så kommer denna bilen inte stå klar förrän 2015 men man måste ju börja nångång!

Såhär såg liket ut något år innan jag köpte den, ganska fin i lacken då jämfört med när jag fick hem den haha

Bild
Bild

Bilen köptes utan motor, låda, frontspoiler och bromsar iochmed att inget av det kommer användas framöver.

Bild

Jag har hållt på med bygget ett litet tag nu så här kommer lite mer bilder. Är väldigt trött så mer info kommer imorgon!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Daniel Eliasson
ErikFloren
För mycket laddtryck

Re: MR2 V8TT

Inlägg av ErikFloren »

Kul projekt..
Ser att du med körde med rör varianten när du delade på bilen.
Jag försökte mig på det med. Fast jag kortade av min bil istället
vad blir det för motor och låda?...audi kanske
BubbaEliasson
För lite laddtryck

ErikFloren får man gissa att du bygger en sportquattro då? Har du nånstans man kan kolla lite?

Ja tanken är att det ska bli audi drivlina. Kommer lite bilder här på det också. Har köpt på mig en S8 V8 med motorkod AHC och en 01E låda med beteckning DQS så får hoppas att det håller en liten stund iaf.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det här är ungefär så långt som jag kommit. Har nån bild till på utbyggda bakvagnen jag håller på att bygga. Står lite still för tillfället då jag väntar på en del plattor som ska laserskäras sammanlagda väntetiden har dragits ut från 3-4dagar till ca 5v. Så man börjar bli oerhört glad måste jag säga Bild

Efter att jag lagt upp sista bilderna har jag lite frågeställningar om vad ni tror oö hållbarheten på förlängningen!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Daniel Eliasson
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Du kan läsa om mitt bygge här på forumet..kolla under rubriken... audi s1 gtr...under vad händer i garaget..
vad gäller hållbarheten på din förlängning så skulle jag nog försöka dra bakre strävan på buren till övre delen på stötdämpartornet..som det är nu så hjälper den inte så mycket som den skulle kunna göra. Man skulle kunna minska ner bakrutan på sidorna med plåt och ha en mindre ruta i mitten mellan strävorna :?:
BubbaEliasson
För lite laddtryck

Jag vet inte vad jag ska säga men det bor en liten estet i mig. Inget jag är stolt över men så är det (skojjar)

Bakrutan tänker jag inte röra pga utseendemässiga skäl ,om jag inte blir tvungen, för första tanken var att dra strävorna "genom" rutan och göra en ny plexiruta.
Istället så gjorde jag såhär, här är en bland de sista bilderna jag har tagit då resten försvann i en ios8 uppdatering (inte riktigt hela sanningen men känns bra att skylla på Apple haha). Det är ungefär såhär långt gången jag är iaf.

Bild

Originalbryggan är uppsatt i 4punkter bakom förlängningen och från den är två strävor dragna framåt och bultade i karossen framför förlängningen. I anslutningen gamla bryggan/böjda strävor är två förstärkningar gjorda som gör det väldigt vridstyvt just där. (Kommer bild när jag får fatt i den)
Sedan kommer det byggas stag från strävan upp under rambenen framför förlängningen så jag har 4st infästningspunkter både framför och bakom. Tänker mig att detta ska hjälpa mot den knäckande kraften som kommer bli.

Det som inte syns är att en L-vinkel är ditsvetsad ovanför strävorna jag skulle förlänga mot fjädertornet, under själva C-stolpen och har fått för mig att den gör någon nytta iaf. Tanken som kvarstår efter allt detta är om jag inte skulle dra vidare strävan till fjäderbenstornet nu när man har tillfället iaf. För jag har försökt att komma undan med att göra det men ju mer jag funderar på det desto mer tror jag att den behövs.

Mycket svabbel nu. Hoppas att det makes some sense annars får kameran åka fram när jag är frisk igen haha.
Daniel Eliasson
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Klart häftigt bygge, detta kommer att följas med intresse :thumbright:

Nu finns det några objekt här med mittmonterad Audi-åtta, som exempelvis en av mina absoluta favoriter: Worlds fastest Commer. Kolla in den också om du har lust, ett helt sanslöst bygge :lol:
thedriftking
Forumsberoende

Inlägg av thedriftking »

Länge dräglat över din 260... detta blir spännande !
Erik Johansson.
BubbaEliasson
För lite laddtryck

W108 tack! Commern var ju ett skönt bygge haha! Ska bli kul att se slutprodukten.

Thedriftking kul att du gillar den Bild det är dock dags för en ny ägare på den nu :/

Bild
Ingen jätteljus bild men man får en uppfattning av motorinfästning och förstärkning.

Liten info om vad som är tänkt då:
Motor: Audi S8 32v AHC

Växellåda: Audi A6 2.5l tdi 01E "DQS"

Drivaxlar: MR2 turbo med adapter till lådan

Hjulupphängning: standard fram, dubbla a-armar bak med MR2 spindlar.
Har tyvärr inte tid för att se över framvagnen ÄN.

Den är förlängd 209 mm pga att få plats med motor och bibehålla en bra vinkel på drivaxeln.

Breddad 85mm/sida bak och 55mm/sida fram.

Då jag inte är ett stort fan av MR2 strålkastarna köpte jag hem Celica Gen 7 strålkastare.

Det är såhär långt jag har kommit och nu i höst kommer inte bygget gå jättefort då jag både jobbar heltid och pluggar 75%.

Just nu väntar jag som sagt på mina plåtar plus att går och funderar på vad det blir för turbos! Letar efter något prisvärt strax norr om 50mm i stora drag.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Daniel Eliasson
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Ursäkta svenskan men dina skärmbreddare ser fördjä_ _ iga ut! När du gör ett sånt enormt jobb att bygga om bilen så lägg ner lite tanke och energi på utseende/styling så du får ett resultat som blir mer tilltalande.

Just my 2 ören.
BubbaEliasson
För lite laddtryck

MR2 V8TT

Du kan va lugn sleeper pv dina 2 ören är inte bortkastade haha

Detta är bara hjulhusen som jag har breddat för att få plats med bredare däck samt flytta ut spindlarna. Dem är kapade såpass långt upp bara för att kunna acceptera lite fjärdingsväg inne i hjulhuset.
Kommer göra en gjutning i glasfiber som "yttre kant". Väljer glasfiber då jag inte anser mig själv som världens bästa plåtslagare. Men jag måste tänka mig för sprickbildningar så skärmarna samt hjulhusbreddningen kommer stadgas upp ännu mer.
Daniel Eliasson
Danne_jmk
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne_jmk »

Grymmt bygge detta, mer mittmotorbyggen :D
Skall bli intressant att följa :)
maghen
För mycket laddtryck

Inlägg av maghen »

Mycket intressant bygge! Även jag bygger med mittmonterad Audi v8! (Pantera)
Passade din dqs direkt på motorn? Var motorn man eller aut från början?
Min AEC ser ut att passa förutom ett styrstift som har för stor diameter.
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

En liten undran vad som händer med bilen i dagsläget....finns projektet kvar?
Skriv svar