Jag blir lite nyfiken på om du plockat isär nån zf låda som du haft problem med och kollat om det är nå skador eller dylikt på skiftgafflar eller nått annat.
Jag har en sån låda ligger isärskruvad och det ser ut som att om det är skiftgafflarna som är problemet så bör dessa gå att förstärka om man kan svetsa aluminium.
om det är så att materialet på skiftgaffeln som ligger an mot syncringen blir sliten så går den att antingen byta ut den som en lös del eller tillverka en ny bättre helt enkelt som då får bättre anliggning om syncringen för att inte slitas lika hårt.
Även de gamla zf låderna hade det problemet att de kunde låsa sig ibland men jag har inte sett någon som löst varför det inträffar mer än att snabba växlingar verkar vara inblandade.
Har du flera stycken trasiga låder ligger kanske jag kan vara intresserad av att köpa dem av dig annars. Jag kan även sälja dig sådana låder som är fullt fungerande om du vill. Har i alla fall 3 stycken hemma just nu.
Här är en komplett guide för hur man delar den gamla typen av zf låda men den fungerar i princip lika bra till 530d lådan.
http://sandstromracing.se/pdf/320Z.pdf
Känner inte till så många alternativ som är direkt lättillgängliga och klarar så mycket mer. Det finns den 6 växlade varianten från 530d. Den tål ungefär lika mycket skulle jag tro men jag vet inte hur skiftmekanismen ser ut i en sån i jämförelse. Det är ju en zf det med så det skiljer nog inte jättemycket.
Getrag har ju sin 420g som många kör med men när de är begagnade och har gått närmare 20k så börjar syncringarna kunna vara slitna.
Sitter på bland annat, 540i e34, 540i e39, m5 e39, 740i e38, m3 e36 (3,2 enbart), m3 e46 och säkert nån fler modell.
Skiftmekanismen i dem ser helt annorlunda ut och klarar säkert mycket innan en skiftgaffel ger sig eller blir sliten. Trevlig att köra med så länge syncringar är i skick.
Både 6växlad 530d och getrag 420 finns med samma bultmönster som den låda du har idag så åker du adapterplatta kan det vara att bara skruva på.
Har skruvat en del och forskat en del i bmw's växellådor så fråga på du om det är nått mer du undrar över.
Hoppas att nått av det jag skrev kan vara till nån hjälp