Motorstyrning/insprut tips och tankar

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av chevy34 »

hej!
jag har för avsikt att byta förgasare mot insprut på min rod i vinter, jag är bara interesserad av bränsle, inte tändning då jag har ett väl fungerande system där (MSD probillet med 6-al box)
alla system jag hittat har ju otroligt mycket funktioner som jag inte behöver,
jag har ett tunnelram insug med spridare i varje port, plenumkammare med dubbla 60mm spjäll
jag vill styra bränsle, med hjälp av bredbandslambda.
nån som är sugen på att tipsa om ett enkelt sprut, om det finns som fixar mina behov, användarvänligt är ett stort plus.
MS är inte det jag vill ha, har haft det...
mvh..//Ulf
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Jens Gustavsson »

styra bränslet med bb lamda? det gör man sällan det är ett värktyg för att se hur mycket bränsle motorn får.

vad hade du för problem med MS? de flesta system jobbar på liknade sätt!


viktigt är en bra loggning som fungerar och som alltid loggar så man kan se hur allt fungerar eller inte fungerar. gärna på ett SD kort så det ryms lite.

varför inte styra tändningen med samma burk?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Kadett4wd »

jag nyttjade min bredbandslambda till closedloop.
funkade kalas.
Hade closedloop aktiverat ända till 70% trottelöppning.
Ovanför det hade jag en annan tabell som berikade om den skulle på nåt vis gå snålt, då med bredbandslambdan som parameter.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Baxman »

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av mattias »

Kadett4wd skrev:jag nyttjade min bredbandslambda till closedloop.
Det gör nog 99% av de som nyttjar bredbandslambda till sina styrsystem, själva poängen är väl att han kanske inte förstog att det behövs en grundmapp för att motorn ska få det den behöver med mindre korrigering utifrån vad lambdan ser.

Hur man kommer fram till grundmappen med ett Holley EFI är nog ingen svart magi direkt, men det är ju tänkt att vara enkelt.

Och ja, när man liks har ett system att styra bränslet så är det lika bra den tar över tändningen också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av chevy34 »

jag har ett tändsystem som funkar bra, det vill jag fortsätta använda, givetvis vet jag att man behöver en grundmappning, vill köra closedloop därav bredbandaren
bilen är en brukis där jag inte litar på megaskuttet, pg brända tändsteg taskiga lödningar etc, vet att många kört med dom med bra resultat... men jag behåller hellre holleyn än sätter i ms i den bilen....
har haft ms i två bilar så jag har hyfsad koll, detta är en rod som verkligen tål att användas, vill ha ett "riktigt" system... men tex nira och motec har ju 10000 funktioner jag inte behöver, därav min fråga om det finns enklare system på marknaden utan funktionerna jag inte behöver.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla på DTA,, de bör vara billiga.
Jag anser de helt OK och väldigt flexibla.
Samt då DTA har slutat med tillverkningen så är supporten i stort sett väck från 'fabriken', men det finns mycket info online.
Boxarna strular sällan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Anders_Karlsson »

DTA finns kvar, ny ägare bara. http://www.dtafast.co.uk/news/latest_news.shtml#Ship

Support finns på det engelska forumet http://www.dtaforum.com/index.php

Jag är supernöjd med mitt DTA S80pro, robust inkapsling och tätade fina kontakter. Gick från MS2 V3 till DTA och det är inget jag ångrat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Kadett4wd »

aha.. det var ett tag sedan jag var in på sidan, sist stod det han skulle lägga ned.
dock ta det där med tätad med en nya salt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Anders_Karlsson »

DTA-kontakterna är iaf tätare än en fjösig 37 polig D-subkontakt som det är på Megasquirt... :thumbright:

De är inte dränkbara såklart, men damm och lite småskvätt klarar de. Alltså ungefär som det blir inne i kupén på en bil.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av THEO »

Hej Ulf!!!!
Jag såg nu efteråt att du hade spridare och insug!! Men du kan ju kolla på www.fitechefi.com det är ett väldigt billigt system som bygger på ett fyrportsspjällhus allting utom lambdasonden och kylvätsketempen sitter inbyggt i spjällhuset!!! Så man slipper en massa sladdar, och den där handkontrollen som följer med alla deras sprut verkar underbart enkel man får knappa in en massa värde på motorn sen efter att det är gjort då är det bara att starta och köra!!! Det följer med programvara så man kan enklare mappa maskinen i tex bromsbänk!! och efter du är klar med att justera din motor ja då kan du använda displayen för att visa info om motorn!!!
Ta en titt för jag tycker det är ett avancerat system som dom gjort väldigt enkelt för svensson att använda ja just det det klarar av att sköta din tändning åxå!!!!

Mvh///Jörgen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Motorstyrning/insprut tips och tankar

Inlägg av Kadett4wd »

Anders_Karlsson skrev:DTA-kontakterna är iaf tätare än en fjösig 37 polig D-subkontakt som det är på Megasquirt... :thumbright:

De är inte dränkbara såklart, men damm och lite småskvätt klarar de. Alltså ungefär som det blir inne i kupén på en bil.
det gick in vatten i min box kring comporten, så det hade runnit ärg ut över kretsarna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar