Vad har du för drev? 280 eller 290?
Du kanske behöver byta utväxling åxå?
Du har säkert 2,15 :1 idag med aq145an och skulle nog behöva V8 utväxlingen 1,61:1
För att inte få en jätte propp och 7kn på tomgång.
Fanns en bra kalkylatorn för detta på us online tyvärr fungerar den inte längre, där kunde man räkna ut toppfart propeller stigning, diameter m.m.
B230 med kompressor i båt?
Re: B230 med kompressor i båt
Ja det skulle inte va kul med sådan tomgång. Hade nog tänkt
Att byta till en lite större propeller och börja med det. Har ett 280 drev.
Blir antingen ett LH2.4 eller något annat eftermarknadssprut.
Att byta till en lite större propeller och börja med det. Har ett 280 drev.
Blir antingen ett LH2.4 eller något annat eftermarknadssprut.
te
Re: B230 med kompressor i båt?
Som referens kan jag nämna min förra båt, en Finmar 510 HT på ca 800 kg, med AQ131C. SP-drevet (rätt lika som 290) på 2,15:1. Ca 34 knop vid 5100 varv. Originalpropeller, 14x19. Finns åtminstone 14x23 om man inte vill gå upp till 15 tum. Mellan tummen och pekfingret brukar man räkna ca 200 motorvarv per tum, d.v.s. 100 propellervarv, typ.
Säg då att min båt(motor) hade orkat med 23 tum stigning. 4300 varv vid 34 knop, då har vi ett slip på ca 10%. 5100 varv skulle då ge ca 40 knop vid samma slip (inte i praktiken). Inte mycket att hurra för så kanske det är på sin plats med byte av utväxling. V6orna hade väl också egen utväxling?
Säg då att min båt(motor) hade orkat med 23 tum stigning. 4300 varv vid 34 knop, då har vi ett slip på ca 10%. 5100 varv skulle då ge ca 40 knop vid samma slip (inte i praktiken). Inte mycket att hurra för så kanske det är på sin plats med byte av utväxling. V6orna hade väl också egen utväxling?
//MartinL
Re: B230 med kompressor i båt?
Tycker ditt exempel verkar stämma bra med mina erfarenheter.
Jag vet inte vilken propp som sitter på min båt men jag har ett 280 drev med 2,15:1 i utv och B20n orkar inte varva ur till 5100 som den gjorde när den var ny. Nu varvar den som mest 4300 och toppar ca 23kn, hade den varvat ur till 5100 så skulle toppfarten vara ca 30kn och det skulle stämma med broschyr uppgifter från när båten var ny ca -76.
Har för mig att Penta V6orna hade samma utväxling som V8orna 1,61:1 men att B30n AQ170 hade en annan utväxling 1,95:1
Tobias: Orkar Aq145an varva ur i Windy 22an? Vad har du för toppfart och varvtal då?
För mig är varje hk guld värd, skulle B20n orka varva ut till 5100 med en topp på 30kn med två pers ombord skulle jag vara svinnöjd.
Jag vet inte vilken propp som sitter på min båt men jag har ett 280 drev med 2,15:1 i utv och B20n orkar inte varva ur till 5100 som den gjorde när den var ny. Nu varvar den som mest 4300 och toppar ca 23kn, hade den varvat ur till 5100 så skulle toppfarten vara ca 30kn och det skulle stämma med broschyr uppgifter från när båten var ny ca -76.
Har för mig att Penta V6orna hade samma utväxling som V8orna 1,61:1 men att B30n AQ170 hade en annan utväxling 1,95:1
Tobias: Orkar Aq145an varva ur i Windy 22an? Vad har du för toppfart och varvtal då?
För mig är varje hk guld värd, skulle B20n orka varva ut till 5100 med en topp på 30kn med två pers ombord skulle jag vara svinnöjd.
Re: B230 med kompressor i båt?
Hej. När jag la i båten i våras så gjorde den 24 knop och 4800 varv. Den orkar inte varva ur och
vet inte om det beror på att den är trött eller om det hänger på limpan som när jag kontrollerade
hade ett hål i skiljeväggen vid utblåset. Undrar egentligen om den motorn jag har någon gång har
orkat varva sina 5500 varv då båten är ganska tung (1400 kg) för en volvo 4:a.
vet inte om det beror på att den är trött eller om det hänger på limpan som när jag kontrollerade
hade ett hål i skiljeväggen vid utblåset. Undrar egentligen om den motorn jag har någon gång har
orkat varva sina 5500 varv då båten är ganska tung (1400 kg) för en volvo 4:a.
te