142 TIC - Ny Film
Det låter ju vettigt!
Hur hög tändning kör du på full makaron?
Du skulle nog kunna höja tändningen om du inte redan har den rätt så hög, då kommer avgastempen att minska lite. Annars måste du feta på. Vad visar lambdan just då?
Alla justeringar måste ge positiva resultat också.. typ G-tech eller nåt.
Hur hög tändning kör du på full makaron?
Du skulle nog kunna höja tändningen om du inte redan har den rätt så hög, då kommer avgastempen att minska lite. Annars måste du feta på. Vad visar lambdan just då?
Alla justeringar måste ge positiva resultat också.. typ G-tech eller nåt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tändningen är 18 grader nu, full makaron
vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?
lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)
ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite

vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?
lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)
ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite
Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
går hyffsat..ska ställa om tändningen lite, mera soppa, bygga dit elfläkten, redline olja i växellådan å bakaxeln...eller så snålar jag kanske
. Ska fixa luftfiler oxå.
ska nog försöka under veckan att göra en plugg med tryckluftsnippel så jag kan provtrycka systemet...hur gör man lättast för att slippa självstart
ska man fimpa kamen 

ska nog försöka under veckan att göra en plugg med tryckluftsnippel så jag kan provtrycka systemet...hur gör man lättast för att slippa självstart


Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
Ultimata tryckprovet är utan kam (stängda insugsventiler) men det går bra ändå, man hör vart det pyser. Men det är mest rättvist med stängda ventiler, då kan man lägga på 2 bar och veta att det håller.. fast se upp för flygande tryckrör och grejer. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
just de..."tryckröret slår tilbaka I, II, III"mattias skrev:Ultimata tryckprovet är utan kam (stängda insugsventiler) men det går bra ändå, man hör vart det pyser. Men det är mest rättvist med stängda ventiler, då kan man lägga på 2 bar och veta att det håller.. fast se upp för flygande tryckrör och grejer.

Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
142 TiXeR skrev:tändningen är 18 grader nu, full makaron![]()
vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?
lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)
ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite
jo det går att öka till 24-26 grader när bränsle mappen visar 0.8 på lamdan.
kammen behöver inte demonteras det är bara att vrida motorn tills det inte fins något överlapp!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
fint! då har man något att göra i helgenJens Gustavsson skrev:142 TiXeR skrev:tändningen är 18 grader nu, full makaron![]()
vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?
lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)
ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite
jo det går att öka till 24-26 grader när bränsle mappen visar 0.8 på lamdan.
kammen behöver inte demonteras det är bara att vrida motorn tills det inte fins något överlapp!

Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
var ute å gled lite igår/idag.... blev 20mil mappsträcka 

Nu börjar värderna komma på sin plats, dock så med tändingen jag har nu ( ca 24grader) och mängden soppa så kan jag inte reglera wastegaten...den drar iväg mot 1,5bar hur som helst.
Ska man fetta på å ställa mer tänding?!? vad kan mer provas wastegaten sitter i kollektorn, är 38mm ventil.
jobbigt...jobb om nån timme


Nu börjar värderna komma på sin plats, dock så med tändingen jag har nu ( ca 24grader) och mängden soppa så kan jag inte reglera wastegaten...den drar iväg mot 1,5bar hur som helst.
Ska man fetta på å ställa mer tänding?!? vad kan mer provas wastegaten sitter i kollektorn, är 38mm ventil.
jobbigt...jobb om nån timme

Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du öppen kolektor före turbon eller sitter bara westgaten på ena sidan?
hursomhelst blir 38 mm för litet för bra laddtrycks styrning och för effekten!
hursomhelst blir 38 mm för litet för bra laddtrycks styrning och för effekten!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Öppen å öppen, är en "låda" innan flänsen där e uttaget på ena sidan.Jens Gustavsson skrev:har du öppen kolektor före turbon eller sitter bara westgaten på ena sidan?
hursomhelst blir 38 mm för litet för bra laddtrycks styrning och för effekten!

Vad ska man sikta på? 46-50mm å dubbla uttag från kollektorn ihop till ett vid flänsen-wg
Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du helt öppet just före turbon (ingen mellanvägg i colektorn) så räcker det med ett rör (43mm inner dim) till en 46mm westgate
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jo det är öppet innan turbon...ska hade krök dåfixa wg så man får nån bukt på laddproblem..Jens Gustavsson skrev:har du helt öppet just före turbon (ingen mellanvägg i colektorn) så räcker det med ett rör (43mm inner dim) till en 46mm wastegate
inge kul å släppa för att laddtryckspärren går in vid 4000rpm/1,4bar


Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100