Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Jag har varit dålig på att uppdatera här... Bilen kom ihop till Motorveckan i Lycksele 2014 och sedan dess har jag mest rullat lite konbana. Inför 2015 bytte jag insug (baserat på YB-delar), och sommaren 2015 bytte jag till MS3 med MS3X.
Häromdagen kom jag äntligen iväg till Mattias för lite dynotuning. Mattias är ju väldigt duktig på mappning och hans navdyno gör det mycket lättare att hitta rätt, jämfört med att försöka köra bilen och mappa.
Planen för kvällen var mest att se vad bilen lämnade orörd, se om det gick att hitta lite mer körbarhet och så få en siffra på någon sorts toppeffekt. Detta trots att det finns en del saker att utveckla. Men tanken var att dynotiden skulle kunna minska behovet av stora investeringar (i tid och pengar).
Jag visste att bilen gick fett och första körningarna på runt 1,5 bar bekräftade det, runt 220 hk på hjulen i det skicket. Dock fick vi problem med misständningar vid 6300 varv, förmodligen ett triggerproblem. Så vi bestämde oss för att bara dra till 6000. Kam och topp orkar nog ändå inte över 7000 men det finns helt klart anledning att fixa problemen så man får 500 varv till minst.
Vi gjorde en del grundjusteringar och började sedan om med mottrycket på wastegaten urkopplad, alltså bara fjädertryck. Då laddade det cirka 1,1 bar och när vi justerat klart där hade vi tillbaka samma effekt - 226 hk och 325 Nm. Att gissa förluster är vanskligt men man kan väl kanske plussa runt 20 hk för att få fram motoreffekt.
Sedan började vi ratta på laddtryck och justera, det visade sig rätt fort att motorn gillar laddtryck och tändning. Vi gav oss vid 1,8 bar (även om grejerna förmodligen pallar mer). Då visade dynon 284 hk på naven och 398 Nm. Detta är siffror tagna över ett svep, håller man steady state vid 6000 varv visar det över 300 whp men det är ju inte riktigt relevant kanske.
Vi jobbade också en del med mellanlast och fick till det betydligt bättre. Att provköra så här på hösten är svårt (dåligt grepp) men det känns som att det blivit rätt stor skillnad mot hur bilen gått i somras.
Intercoolern börjar vara liten så det är svårt att få repetition i siffrorna innan den svalnat så jag ska nog montera den större jag har liggande. Triggerproblemen kan bero på att jag har en pirat YB VR givare, den är ju gjord för 4 st tänder på veven och ska nu läsa 36-1. Den kanske inte hinner med på höga varv. Jag ska försöka låna en annan att testa med, eller så får jag byta givare till en som är gjord för 36-1.
Specen nu:
205 block with standard crank
YB pistons, rods, oil pump with spray bar and YB winged sump
Moderatly ported head, standard valves, NH206 cam
YB intake with "Swedish" style plenum, 3" throttle body
4x4 Cosworth Sierra intercooler
Custom pulse split exhaust manifold, 60 mm wastegate
Holset HX32 turbo (8 cm2 single inlet exhaust housing, Inducer 54 Exducer 78 mm (compressor) and Exducer 49 Inducer 62 mm (turbine))
MS3 management with MS3X, crank trigger and EDIS coil in wastespark mode
875 cc/min injectors (runs on pump fuel, 98 octane)
Det finns lite att optimera men det ska bli kul att se hur bilen funkar nu, det känns som rätt investering. Jag kan förstås stenhårt rekommendera Mattias, det är en fröjd att jobba med proffs
Gustaf
Häromdagen kom jag äntligen iväg till Mattias för lite dynotuning. Mattias är ju väldigt duktig på mappning och hans navdyno gör det mycket lättare att hitta rätt, jämfört med att försöka köra bilen och mappa.
Planen för kvällen var mest att se vad bilen lämnade orörd, se om det gick att hitta lite mer körbarhet och så få en siffra på någon sorts toppeffekt. Detta trots att det finns en del saker att utveckla. Men tanken var att dynotiden skulle kunna minska behovet av stora investeringar (i tid och pengar).
Jag visste att bilen gick fett och första körningarna på runt 1,5 bar bekräftade det, runt 220 hk på hjulen i det skicket. Dock fick vi problem med misständningar vid 6300 varv, förmodligen ett triggerproblem. Så vi bestämde oss för att bara dra till 6000. Kam och topp orkar nog ändå inte över 7000 men det finns helt klart anledning att fixa problemen så man får 500 varv till minst.
Vi gjorde en del grundjusteringar och började sedan om med mottrycket på wastegaten urkopplad, alltså bara fjädertryck. Då laddade det cirka 1,1 bar och när vi justerat klart där hade vi tillbaka samma effekt - 226 hk och 325 Nm. Att gissa förluster är vanskligt men man kan väl kanske plussa runt 20 hk för att få fram motoreffekt.
Sedan började vi ratta på laddtryck och justera, det visade sig rätt fort att motorn gillar laddtryck och tändning. Vi gav oss vid 1,8 bar (även om grejerna förmodligen pallar mer). Då visade dynon 284 hk på naven och 398 Nm. Detta är siffror tagna över ett svep, håller man steady state vid 6000 varv visar det över 300 whp men det är ju inte riktigt relevant kanske.
Vi jobbade också en del med mellanlast och fick till det betydligt bättre. Att provköra så här på hösten är svårt (dåligt grepp) men det känns som att det blivit rätt stor skillnad mot hur bilen gått i somras.
Intercoolern börjar vara liten så det är svårt att få repetition i siffrorna innan den svalnat så jag ska nog montera den större jag har liggande. Triggerproblemen kan bero på att jag har en pirat YB VR givare, den är ju gjord för 4 st tänder på veven och ska nu läsa 36-1. Den kanske inte hinner med på höga varv. Jag ska försöka låna en annan att testa med, eller så får jag byta givare till en som är gjord för 36-1.
Specen nu:
205 block with standard crank
YB pistons, rods, oil pump with spray bar and YB winged sump
Moderatly ported head, standard valves, NH206 cam
YB intake with "Swedish" style plenum, 3" throttle body
4x4 Cosworth Sierra intercooler
Custom pulse split exhaust manifold, 60 mm wastegate
Holset HX32 turbo (8 cm2 single inlet exhaust housing, Inducer 54 Exducer 78 mm (compressor) and Exducer 49 Inducer 62 mm (turbine))
MS3 management with MS3X, crank trigger and EDIS coil in wastespark mode
875 cc/min injectors (runs on pump fuel, 98 octane)
Det finns lite att optimera men det ska bli kul att se hur bilen funkar nu, det känns som rätt investering. Jag kan förstås stenhårt rekommendera Mattias, det är en fröjd att jobba med proffs
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Snygg! och snabb!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Tack! Från att alltid ha varit snabbare än snygg, så är jag nu mer tveksam i var tyngdpunkten ligger
Lite loggningar på triggermissen visar att givaren ser en "missing tooth" vid fel tillfälle på höga varv, så jag misstänker starkt givaren. Felet uppstår bara över 6000 varv, annars är signalen stadig. Så det är kanske lika bra att bygga fäste för en annan VR-givare direkt.
Gustaf
Lite loggningar på triggermissen visar att givaren ser en "missing tooth" vid fel tillfälle på höga varv, så jag misstänker starkt givaren. Felet uppstår bara över 6000 varv, annars är signalen stadig. Så det är kanske lika bra att bygga fäste för en annan VR-givare direkt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Varför inte köra med en enklare trigger? Känns som att fördelarna med många tänder inte riktigt utnyttjas så bra på en busbil.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Det hänger mest ihop med att jag körde med EDIS tändsystem fram till mitten av sommaren, som ju kräver 36-1.
Det är också relativt få tänder så det "ska" ju kunna fungera. Men om det fortsätter strula kan jag ju skära ut ett hjul med färre tänder och testa med det. Enklare att byta givare dock...
Gustaf
Det är också relativt få tänder så det "ska" ju kunna fungera. Men om det fortsätter strula kan jag ju skära ut ett hjul med färre tänder och testa med det. Enklare att byta givare dock...
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Titta på ett fabriks-hjul för 60-2 på en vanlig BMW med VR-givare så ser man att gapet där saknade tänderna finns är kanske hälften så djupt som de vanliga gapen.
När sensorn ser saknade tanden så svänger den över nollan tillräckligt för att ge en falsk puls, men om man svetsar dit lite material kan man lösa problemet.
Det här har lösts elektriskt i EDIS-boxen, men inte lika enkelt i en "generisk" MS3x.
Kanske värt att prova?
Det bästa är att försöka titta på det med ett oscilloskop, det syns säkerligen.
När sensorn ser saknade tanden så svänger den över nollan tillräckligt för att ge en falsk puls, men om man svetsar dit lite material kan man lösa problemet.
Det här har lösts elektriskt i EDIS-boxen, men inte lika enkelt i en "generisk" MS3x.
Kanske värt att prova?
Det bästa är att försöka titta på det med ett oscilloskop, det syns säkerligen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Jag har inga riktigt bra bilder på "missing tooth" men triggerhjulet ser ut så här:
Nu är jag nästan klar med fäste för EDIS VR-givare, och får förmodligen låna en annan Cosworthgivare idag, så jag testar det först. Jag sålde mitt oscilloskop för ett tag sedan eftersom det bara tog plats...
Men du menar att en "grundare" dal skulle kunna hjälpa? Det kan ju vara genomförbart.
Gustaf
Nu är jag nästan klar med fäste för EDIS VR-givare, och får förmodligen låna en annan Cosworthgivare idag, så jag testar det först. Jag sålde mitt oscilloskop för ett tag sedan eftersom det bara tog plats...
Men du menar att en "grundare" dal skulle kunna hjälpa? Det kan ju vara genomförbart.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Det tar sig, nu ser Caprin riktigt fin ut
Lägg upp några bilder på motorutrymmet och Kupén, jag är nyfiken !
Lägg upp några bilder på motorutrymmet och Kupén, jag är nyfiken !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Hej kul att läsa! synd att jag inte hann komma och kolla lite.
mätte du mottryck nått?
hur har du ställt kamaxeln?
har du provat med en nyare super hx35 med pulssplittat 12# avgashus?
ser ut att bli ganska sent laddtryck/vrid? vad är det för wg?
NH 206 vad är det? edit kollade själv 7.44 0.3 281 grader enligt NH mätmetod. (vilken utväxling blir det på en sån pinto ungefär?)
mvh jens
mätte du mottryck nått?
hur har du ställt kamaxeln?
har du provat med en nyare super hx35 med pulssplittat 12# avgashus?
ser ut att bli ganska sent laddtryck/vrid? vad är det för wg?
NH 206 vad är det? edit kollade själv 7.44 0.3 281 grader enligt NH mätmetod. (vilken utväxling blir det på en sån pinto ungefär?)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Bilder i massor finns i galleriet:
http://whynotracing.nu/gallery_3
Vi mätte inte mottryck, det hade förstås varit intressant... Kammen är ställd som original och där finns det säkert en del att göra, det är väl ett dåligt samvete kan man säga, att den inte är ordentligt justerad.
Jag har inte testat super HX35, däremot har jag ju tidigare kört med en "vanlig" HX35 med #12 avgashus från Airtune. Jag upplevde den lite långsammare på att spoola men också att den gav lite mer toppeffekt eller kanske längre register. Wastegaten är en vanlig 60 mm Kinawastegate.
Jag kan inte kamdata så bra men en kam som specas till 7,36 mm kamlyft anges till 12,24 mm lyft på insug och 11,91 på avgas. Det är väl tänkbart att NH206 egentligen har lite lågt lyft men...
Ikväll testade jag EDIS VR-givare men det gick inte så bra. Jag fick ratta på VR-poten i MS för att få signal alls men det blev mer missar. Kan bero på att den givaren har polerna tvärt om mot YB, så jag fick göra en kabelsnutt mellan för att polvända givaren. Men jag såg att grundjusteringen på VR-poten kanske var lite galen, så jag satte tillbaka YB-givaren och ska testa med den igen, med ny grundjustering. Det blev lite för kallt ikväll för att provköra...
Gustaf
http://whynotracing.nu/gallery_3
Vi mätte inte mottryck, det hade förstås varit intressant... Kammen är ställd som original och där finns det säkert en del att göra, det är väl ett dåligt samvete kan man säga, att den inte är ordentligt justerad.
Jag har inte testat super HX35, däremot har jag ju tidigare kört med en "vanlig" HX35 med #12 avgashus från Airtune. Jag upplevde den lite långsammare på att spoola men också att den gav lite mer toppeffekt eller kanske längre register. Wastegaten är en vanlig 60 mm Kinawastegate.
Jag kan inte kamdata så bra men en kam som specas till 7,36 mm kamlyft anges till 12,24 mm lyft på insug och 11,91 på avgas. Det är väl tänkbart att NH206 egentligen har lite lågt lyft men...
Ikväll testade jag EDIS VR-givare men det gick inte så bra. Jag fick ratta på VR-poten i MS för att få signal alls men det blev mer missar. Kan bero på att den givaren har polerna tvärt om mot YB, så jag fick göra en kabelsnutt mellan för att polvända givaren. Men jag såg att grundjusteringen på VR-poten kanske var lite galen, så jag satte tillbaka YB-givaren och ska testa med den igen, med ny grundjustering. Det blev lite för kallt ikväll för att provköra...
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
om du kommer tillbaka och bromsar hos mattias igen så kan jag hjälpa dig titta till kam justerigen samt göra ett leeakdown test så allt är tätt inne i motorn, samt provtrycka turbo sustemet . den ska ladda tidigare och ge mer effekt på det trycket tycker jag. minst 500rpm tidigare fullt tryck sen ca 70-100hk mer tycker jag.
montera avgastrycks mätning också på avgashuset eller i kolektorn så ser man hur det ser ut.
hur grovt avgasystem?
är det en 60mm wg med v band? de brukar strula mycket speciellt med skurna styrningar och stora lekage, kolla det med en provtryckning och demonterng sen för kontroll.
mvh jens
montera avgastrycks mätning också på avgashuset eller i kolektorn så ser man hur det ser ut.
hur grovt avgasystem?
är det en 60mm wg med v band? de brukar strula mycket speciellt med skurna styrningar och stora lekage, kolla det med en provtryckning och demonterng sen för kontroll.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Nu ska man inte heller glömma att det är en lågkompad gammal motor med relativt små ventiler och trång topp. Jämför man med andra Pintomotorer med liknande spec så är effekten inte direkt "dålig" - men inte heller speciellt bra.
Det är ett 3" avgassystem där första dämparen säkert bromsar en del (baffeldämpare, inte rakt igenom) men det är byggt för att fungera vid gatkörning och på bana med vissa ljudrestriktioner.
Wastegaten är 60 mm med V-band, demonterad och inslipad ventil, nytt membran etc. i våras. Den läcker i styrningen när den är kall som alla gör.
Hela systemet är provtryck dagen innan jag åkte ned, det läcker en del runt axeln i spjällhuset (Volvo 3") men annars är det tätt. Leakdown borde dock göras men kompressionsprov ser bra ut.
Jag vill säkert komma ned för mer bromsning så småningom men syftet med denna tur var att få ut ungefär det som går som bilen ser ut nu, utan att förändra så mycket. Jag har fortfarande drygt 60 hk mer än när jag kom och bättre respons så även om det inte är optimalt så är det förbättrat (utan att ha bytt en pinal). I vinter ska jag fokusera på att bygga om bromssystemet så effekten kan användas, eventuellt jobba med styrningen en del och få ordning på hastighetsmätare. Troligen byter jag till en större intercooler för att få lite stabilare insugstemp men så mycket mer ska inte ändras inför 2016 motormässigt. Jag vill ju dra nytta av den fina mappningen Mattias gjort
Det skulle vara skoj att få mer hjälp för optimering och resonemang om utveckling men det blir inte nu.
Gustaf
Det är ett 3" avgassystem där första dämparen säkert bromsar en del (baffeldämpare, inte rakt igenom) men det är byggt för att fungera vid gatkörning och på bana med vissa ljudrestriktioner.
Wastegaten är 60 mm med V-band, demonterad och inslipad ventil, nytt membran etc. i våras. Den läcker i styrningen när den är kall som alla gör.
Hela systemet är provtryck dagen innan jag åkte ned, det läcker en del runt axeln i spjällhuset (Volvo 3") men annars är det tätt. Leakdown borde dock göras men kompressionsprov ser bra ut.
Jag vill säkert komma ned för mer bromsning så småningom men syftet med denna tur var att få ut ungefär det som går som bilen ser ut nu, utan att förändra så mycket. Jag har fortfarande drygt 60 hk mer än när jag kom och bättre respons så även om det inte är optimalt så är det förbättrat (utan att ha bytt en pinal). I vinter ska jag fokusera på att bygga om bromssystemet så effekten kan användas, eventuellt jobba med styrningen en del och få ordning på hastighetsmätare. Troligen byter jag till en större intercooler för att få lite stabilare insugstemp men så mycket mer ska inte ändras inför 2016 motormässigt. Jag vill ju dra nytta av den fina mappningen Mattias gjort
Det skulle vara skoj att få mer hjälp för optimering och resonemang om utveckling men det blir inte nu.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Jag hann ut en sväng idag och justerade VR-poten med samma givare som satt på vid dynokörningen, nu fick jag bilen att gå rent upp till 7100 varv i alla fall (mer provade jag inte). Så det verkar ju bra men det var kanske synd att vi inte öppnade locket och skruvade i Sävar
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Kul!
Synd ni inte vred kammen. Jag hittade 50whp direkt på att justera den på min gamla pinto. 350whp vid 2bar
Synd ni inte vred kammen. Jag hittade 50whp direkt på att justera den på min gamla pinto. 350whp vid 2bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Väldigt kul att du uppdaterade tråden lite! Trevlig bil
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085