Frågor om B20 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hustler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön nov 03, 2013 5:44 pm

Frågor om B20 turbo

Inlägg av Hustler »

Mors. Sparkat liv i min användare igen då jag köpt en pv med b20 förgasarturbo.
Har lite frågor o mer kommer det bli.
Behövs catchtank? Nu har jag en pump i bagaget och en i motorrummet. Känns onödigt?.

Hur justerar man tomgång på en stående weber?

Jag tror det läcker ut komp i kylsystemet.
Kan jag återanvända en kopparpackning om jag lyfter av toppen?
Hustler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön nov 03, 2013 5:44 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av Hustler »

Hustler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön nov 03, 2013 5:44 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av Hustler »

Ingen som har nå tips?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av The »

Catchtank behövs väl inte, men det är ju ingen direkt nackdel att ha, att ha flera pumpar inline utan catch blir väl lite märkligt?

Man kan återanvända topplockspackningar, men till en b20 är den så billig att det knappast är värt chansningen om den läcker tryck ut i kylsystemet. Om inte något är sprucket är det ju oftast packningen som är problemet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av mauser240 »

1. Catchtank till vadå?
2. Kanske det finns nån tomgångsskruv?
3. Om packningen är hel går det väl att glödga den, eller nåt, så att den återhämtar sig. Något som stora pojkarna sagt men jag är inte det minsta insatt själv.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp en bränsle trycks mätare som du sätter vid laddtrycks mätaren så ser du om bränsle trycket ligger lika mycket över på höga varv på full gas.

sen tipset :idea: köp en BB lamda och en pålitlig enkel stroblampa som du kollar tändningen på alla varv och belastningar! annars får du betala priset av trasiga kolvar och toppackningar om och om igen :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

sen bensin brinner sätt alla mätare med sånt utanför körar utrymmet! köp också en stooor pulver släckare som du sätter fast i bagaget :lol:
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av Lurveen »

Med förgasare så funkar ju flottörhuset dom catchtank, det fylls på bäst det kan hela tiden så du inte blir såslös :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av mauser240 »

Föregående skall man nog inte ta på allvar överhuvudtaget.
//MartinL
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av Lurveen »

Missade att det var överladd, mitt fel! Går och lägger mig istället!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Frågor om B20 turbo

Inlägg av mauser240 »

Har egentligen inte så stor betydelse men konsekvenserna efter bränslebrist kan bli mycket värre på en överladdad maskin och den överladdade maskinen tömmer flottörhuset snabbare.

Flottörhuset rymmer bara en liten bråkdel av vad en medioker catchtank rymmer och så fort nivån i flottörhuset börjar sjunka så förändras bränsleblandningen.
//MartinL
Skriv svar