Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

Hallå där.

Mja jo, många års frånvaro från garage och eget skruvande så har man nu hittat ett garage, bilen fanns redan så det var bara att börja.

Men då, om bilen:
Volvo 245 1975 som jag införskaffade för 2 år sedan. Besiktningen gick ut och det behövdes fixas saker men jag saknade garage + ja behövde en pendlarbil så jag ställde av denna i väntan på garage och köpte mig en v70 -04 D5. Nu har jag ju fått tag på garage så det var bara att kicka igång och spenderade stor del av påsken i garaget.
Tanken med bilen är att ge den en riktig genomgång från botten till toppen så den blir som ny igen stort sett. Vad som händer motormässigt är ännu oklart så de får väl helt enkelt lämnas som en teaser :hey: Själv tycker jag den är i bra skick trots att den stått över ett år i skogen, att återställa den i karossen känns som rätt lätt, skall inte göra några ingripanden i plåten på utsidan. Tanken är att den skall se original ut, ni vet med gardiner i bagaget, takkorg, originalfälgar och så vidare och så vidare... sen är väl tanken att det ska hände betydligt mer under huven än va de gjorde när de begav sig 1975...

Jobbar tyvärr rätt mycket så garaget blir när man har tid vilket inte är så ofta men de gäller att vara kreativ när man väl är där. Jobbar inte inom dessa yrken längre sedan många år men utbildad elektriker, svetsare och även jobbat som billackerare så plåten har jag koll på tror jag fast än att de var många år sedan nu. Motormässigt så är jag helt nollad så den avdelningen kommer att vara mer "learning by doing" så många dumma frågor kommer att komma i detta forum fast på andra trådar... :wink:

Bild

Originalfärg, tycker bara den gör bilen så löjligt frän så ja kunde inte sälja den även om den va obrukbar.

Bild
Parkerad på plats med inte en enda pinal i garaget så var de dags o åka och jobba.

Bild
Under helgen så börja jag lyfta inredningen och detta är vad jag fann under, skumplast och tidningspapper.

Bild
Efter lite slit så var inredningen till stort väck trots mögel.

Bild
Påsken var slut, hann med en del iaf och nu är man så sjukt taggad på att få börja fixa rosten så man kan fokusera på det roliga, att bygga nytt.
Bara lite arbete kvar :P

Bild
Ny helg (10-12 april) Instrument, ruta o lite el kvar samt annat kraffs... bara att börja skruva.

Bild
Jag vet, ja kunde lika gärna ha klippt då ja ändå inte ska använda gamla kablaget igen men jag e inte den typen av kille.

Bild
Snillen spekulerar... undra om amn kan få Max som sponsor för att man kör lite smygreklam? :doh:

Bild
Bild
Skiten borta nu, tog ju sin tid dock.

Bild

efter 3-4 dagar i garaget så har man kommit en bit på vägen.

Ny vecka och nya tag.
Det som är kvar nu innan bilen åker upp i jiggen är:
-Soppatanken
-Bakstötfångaren
-Framvagnen
-Bakvagnen
-Bromsledningar
-Bränsleledning

Målen är att om 2 veckor ha bilen i jiggen dvs lagomt till månadssskiftet.

Allt för denna gång.
Nu har jag ju redan hunnit börja lite och kör en blogg på http://Grizzlyn.allvarlig.nu där dagarna i garaget beskrivs lite mer ingående kanske än vad det kommer att göras här.
Senast redigerad av chrillee den tis apr 14, 2015 12:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av NTCRS1 »

Ska bli kul att följa! :)
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av swerobin91 »

Redan nu är jag avensjuk på de. Om jag viste hur mycket jobb det va med en 145. Så hade jag hellre köpt en 245 -75 för 15000 iställe för en 145 -69 för 1500. Å tagit frånten från 145 till 245. Men gjort e gjort. Ser fram imot detta bygge nå fruktansvärt!.

Mvh robin
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

Har inte hänt så mycket på senaste tiden, stått stilla pga för mycket jobb bland annat.
Utöver detta så har jag dragit på mig ett mellanprojekt där ja ska snabbt rodda ordning på en Ford Escort Cab -88 som ja tänkt rulla med i sommar så den står nu ivägen lite i garaget men bara ja får ordning på motorn så kan ja ställa ut den igen i väntan på en ny cab och fortsätta med projektbilen. Bloggen är givetvis uppdaterad: http://grizzlyn.allvarlig.nu/sidoprojekt/ingen-ford-pa/

Gällande projektet så har ja i veckan hämtat pinnsvetsen, och jiggen ligger utanför garaget mot väggen i väntan på att få monteras ihop så jag ska inhandla lite metallskrot för att kunna sätta upp bilen i jiggen.

Planen är om allt går som jag vill att ha den i jiggen i helgen och kanske, om allt går som jag vill... så har jag kunnat blästra golvet i karossen oxå. Men ja lämnar det som så just nu, vi får se vad jag hinner med i veckan men jag hoppas på att hinna med en hel del på kort tid nu bara den kommer upp i jiggen, har som tur en travers hängande i garaget som kommer att komma till nytta i detta fall 8) Löjligt bra utrustning o tillgång i detta garage.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

Sakta men säkert så går projektet framåt: http://grizzlyn.allvarlig.nu/grizzlyn-s ... ump-it-up/
Kika gärna in i bloggen där de oftast finns lite mer bilder och text...

Bild
Soppa kvar i tanken.... närmare 40L i tanken i så måste detta ut och inte bara det, man måste he det nånstans oxå så…ah då kom ju fjorden väl till pass. Garagegrannen hadde en soppapump liggande så en trädgårdsslang, kylangslang från 245an, batteriladdare, kniv och nån slangklämma så hade man byggt en liten provisorisk pumpstation för direktslangande till fjordens tank.

Bild
Booom… tryckluftdriven mutterpuffra och domkraft så var framvagnen lös efter en liten stund och kunde försiktigt sänkas ned med domkraften och dras fram. Enda jag glömde var ju vikten som var överhängande i bakkant och stöttorna bak stod framför hjulhusen bak så…ah.. de t vart lite cliffhanger-scenario av de hela… viktade ner bilen med garagegrannen tills ja slängt in en till stötta under draget bak :) Man kan inte tänka på allt jämt :P

Bild
Bild
Vrom Vrom så var bakvagnen lös, tog inte direkt någon tid att tala om. Vi höjde upp bakändan så var det enkelt sen att bara släpa ut den genom hjulhuset på sidan med fjädrar och allt. Bara tanken kvar nu och stötfångaren bak så var man klar.

Tomt och fint här under, och är faktiskt ganska lättad över att det är varken mycke rost under eller saker som kan räknas som ”operationskrävande” utan det mesta går att blästra bort. Låg svetstid för att laga underredet vilket glädjer mig. Nu är det ”bara” resten kvar.

Bild
Tar mig själv lite tid och börjar titta igenom bilen, var den värsta rosten är och konstaterade snabbt att baljorna bak är värst ute. Inget ovanligt fel på dessa bilar och man ser ju tydligt att dessa är redan hanterade en gång. Jag vet inte hur noga de var med rostskydd och den biten men till saken hör ju att jag plockade bort ett lager på 3-5cm i respektive balja med jord och skit så det är ganska förståeligt att dom ser ut som de gör.

Visst, sparklådorna är inte vackra heller, ”bara” ett rosthål men sen måste dom bort ändå för det är ytrost inne i sparklådorna och de måste blästras. Men det är inte värre än någon annan ytrost på bilen. Lossade även innertaket i veckan och såg då att de bärande balkarna hade under årens lopp skadat innersidan av taket så det har börjat bli ytrost även där.

Blir att bygga tillfälliga förstärkningar för taket, kapa bort de förstärkningar som sitter original för att behandla rosten för att sedan montera tillbaka dessa. Utöver detta så när de byggde takluckan så tog de bort den främre takförstärkningen. Blir att lossa en från nån donatorbil och montera in alldeles intill takluckan för att förstärka taket.

Nu så, nu var de gjort plats uppe på loftet så man har fått lyfta upp att skrot som man lossat från bilen. Du vet dörrar, däck och all annan inredning… garaget börjar bli ganska rensat och fint, nu ska bara allt annat som ligger och skräpar plockas undan och städas.

Själv hatar jag att ha oordning, stökigt och jävligt. Jag vill ha ett fritt golv från skräp och annat som ska vara i vägen. Vill inte spendera stora delar med arbetstiden med att söka saker eller ha andra saker i vägen. Denna vecka kommer det nog bara bli ett besök eller 2 till i garaget för att städa och få ordning. sätta upp hyllor mm för att få rena arbetsytor inför nästa vecka. Då blir det att börja bygga jiggen… ser fram emot det som f*n, nu börjar det roliga arbetet… att få komma ett steg framåt då allting fram tills nu känts som förberedelser…
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

Oj va länge sedan jag uppdaterade denna tråd, kom på att jag faktiskt startade denna tråd när jag satt på lunchen idag så varför inte passa på att uppdatera den då...

...nog för att det inte hänt så mycket men jag fyller gliporna lite lätt här.
Tycker själv det är sjukt intressant att läsa andras "bloggar", om hur de tacklat problem, löst saker, byggt saker och dokumenterat samt beskrivit väl så jag tänkte när jag började med detta att jag kan ju faktiskt göra det jag oxå.. kanske kommer det någon till godo i framtiden så besök gärna bilbyggarbloggen för http://grizzlyn.allvarlig.nu/category/g ... nesleeper/om du vill läsa lite mer.

Nåja, som så många andra så tog jag en liten siesta över sommaren från garaget. Hade faktiskt ganska mycket ångest över det men det var för att bygga kapital.. sket sig lite i augusti när jag väl skulle börja om att vara där med att jag fickparkerade min bruksbil in i en lastbil men nu är man igång igen.

Bild
Bild
Reservhjulsbaljorna har rykt, orkar inte lappa utan kapade bort skrotet så få man svetsa på nytt sen istället. Kommer att moddas och ändå inte bli enl original men vad kansken exakt där är får framtiden utvisa :)

Bild
Även dödat lite tid med att skrapa bort div asfaltsmattor som va kvar i bilen, lagomt fasttorkade men men det gick till slut.

Bild
Försökte mig även på att fortsätta skrapa underredet från underredsmassa efter att hjulhusen fram samt början på kardantunneln var "klar" men la ner det ganska snabbt, bilen får åka upp i ställning först.

Bild
Och när vi snackar om ställningen så fick jag fart i svetsen ett tag tills de att den la av igen. Hann dock bättra på samtliga skarvar som såg ut som ¤%/!#%?)#"%¤ . Fick lägga en order och beställa ny matare, motor och slangpaket till svetsen så nu mer rinner den på som vatten i kranen men just där och då så gick de si sådär att svetsa men ja fick jobbet gjort.

Bild
Denna helgen så pysslade jag med lite annat (bla annat fixa svetsen) men även att hämta en motor, den första av 2 är på plats nu.

Bild
Men med automatlådan monterad så fick man börja med att demontera denna

Bild
Men motorn såg ju ut som skit... eller rättare sagt var full av skit....

Bild
Bild
...så en motortvätt senare så ser vi vad som faktiskt ska ner i denna bil :)

Lite snabbt sammanfattat (finns mer på "bloggen") men jag ska försöka bli bättre på att summera här samtidigt som jag uppdaterar bloggen (int för att jag vet om nån finner det så intressant men).

Nu, tillbaka till jobbet :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

http://grizzlyn.allvarlig.nu/uncategori ... sakert-ar/

Går sakta saker och ting.
Haft lite reparbete på annan bil samt min brukare så projektet har som stått stilla.
Fick tummen ur och avslutade bygget av vaggan så nu står bilen på kant, nu börjar fortsättningen av arbetat av att snygga till underredet innan inpassning av motor+låda samt blästring innan det är dags för lack och montering.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Syftet med denna ställning är att nu kan man hålla på med bilen både i och under utan en massa knussel och krypande. Sitta på en pall och arbeta istället för att stå på knä, bättre arbetsposition helt enkelt. Detta kommer vid blästring bli väldigt bekvämt, lika väl när jag skall lackera underredet samt insidan. Lik väl kommer det att förenkla dragning av ledningar tex bromsar, soppa, el osv… hoppas jag iaf, annars känns tiden måttligt bortkastad. Nåja… det är vad som hänt, nu fortsätter arbetet med underredet och plåtarbetet…
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av joel »

Rätt bil med Rätt motor! Följas!!
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

Liten snabb uppdatering såhär mitt i veckan.

En del har ifrågasatt varför jag skrapar underredsmassan från bilen, "det är ju onödigt då du ändå ska blästra den" osv.
Ja kommentarerna har inte låtit vänta på sig och visst sure fine absolut, jag förstår att man kan tycka det men detta är orsaken.
Eftersom att bilen inte direkt är ny eller eller i väl efterhållet skick så är karossen där efter. Finns en hel del smygrost på sina stället som jag sett redan innan jag började och då tänker jag "Hur ser det ut där jag inte ser?".

Lägger hellre ner några timmar på att skrapa underredet och få en hyfsad koll, kan byta plåten direkt och få en och samma grund på så stor del av bilen som möjligt efter blästring. Att jag kommer att måsta byta plåt efter blästring är mer en regel än undantag ändå men för att få så bra resultat som möjligt är tanken.

Bild

Så, igår Tisdag så valde jag att köra kallavfettning på underredet för att sen blåsa av den med kokhett vatten via högtrycken (högst effektivt kan jag lova), detta fick ske utomhus eftersom att vår brunn i garaget är det stopp i och fastighetsägaren håller på att fixa det... så det var bara att rulla ut den för att sen rulla in den i garaget när man var klar.

Bild
Bild

Syns otroligt tydligt tex vid bensintankens placering var man tvättat, så det var bara att fortsätta. ;)

Bild
Underredet tvättat och klart. Kardan/växellådetunneln är rätt fin o ren. Stor del av underredsmassan gick att bara skrapa av snabbt och smidigt efter detta men den tjockare massan fick man köra värmepistolen på. Hann klart ca 70% av bilen igår.

Nu skall sparklådorna borras lös, bakskärmar och golv måttas för att bytas ut...

...more to come.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: Green Grizzly 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av chrillee »

Så, lite uppdatering efter helgen.

Bild
Hade en framvagn liggandes under ena arbetsbordet och en bakaxel....

Bild
Bild
Skruvat ner bakaxeln i delar och framvagnen, upp på hylla så får man se vad som återanvänds.
Vissa saker skall ja ta in i blästerskåpet och snygga till, andra delar blir att köpa nya tex fjädrar, stötdämpare mm mm...

Bild
Avfettat och tvättat med högtrycken och hetvatten, redo för inpassning av motor...

Bild
Bild
Bild

Ja som synes på bilderna så var den inre sparklådan mindre vacker för ögat på båda sidorna. Riktigt illa åtgången på rosten bitvis så det blir att byta trösklar både höger och vänster sida...men...

...eftersom att bilen står i vagga så att kapa bort inre trösklarna vore förödande, om jag inte stagar som en sårad det vill säga.
Bilen skulle bli för mjuk och tappa formen. Planen ser ut enligt följande:
- Rulla bilen och placera den i garaget på en tillfälligt permanent plats (lustigt uttryck jag vet)
- Bygga 2-4st stöttor och staga upp karossen på bärande punkter
- Byta plåt

plåtbytet blir lite speciellt, jag kommer att kapa ut ex förargolvet och byta detta, svetsa fast det runt om förutom mot inre sparklådan. När förargolvet är på plats blir det att sektionsvis slakta den nya inre tröskeln för att byta ut den gamla sektionsvis och där igenom allt eftersom svetsa fast förargolvet mot inre tröskelns nya delar. Detta för att slippa tappa formen och staga samt inpassa dörrarna på nytt samt att det egentligen bara är de nedre delarna av inre trösklarna som är riktigt dåliga/slaktade pga rost vid utborrning av yttre sparklådorna.

Låter kul va? Som jag sa på jobbet, terapijobb delux....

Bild

Så med de sagt så var ordern lagd på massa ny plåt, här är en den av beställningen tyvärr kommer jag att måsta beställa mer men det får bli lite senare, har tänkt det som ringklockan när det är en minut kvar... när man kan börja se slutet & ljuset i tunneln på all svetsning...
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Skriv svar