Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Tjernell »

Snyggt !
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av TurboRickard »

Denna maskin kommer uppdateras lite i vinter med en ny topp från Topplocksverkstan med 48-40 ventiler, Idag sitter det 46-38.
Nytt styrsystem Fueltech FT500 levererat av PPF kommer monteras.

Hoppas med dessa uppdateringar kunna plocka över 1000hk på denna 8 ventilare.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Mattias J »

Det ska nog inte vara några problem :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av lyyski »

Detta är ganska vansinnigt;).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

uppdatera ofta och med smarriga detaljer både vid uppdaterigarna och vid bromsning :thumbright:

8v är fränt!

mvh jens
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Vilka tider har åkts i sommar med maskinen?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Fredde.

Då vi inte fått mototron spolarna att fungera tillsammans med mitt Sm4 trots flertalet försök så monterade jag dit vag spolar istället så jag fick kört något iallafall.
Dock så vågade jag inte ladda fullt på detta tändsystem.
Bästa tiden jag fick till i Malmö var 5,39 1,22 209,7
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore kul om du berätta mer om problemen med mototron spolarna. blir det misständningar eller för lite gnista på laddtryck? vilka laddtider på vilka rpm/laddtryck ungefär?

mvh jens
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av johan johansson »

Vet att Per i Borlänge med C70 bromsade en bit över 1200hk med Vag spolar tror E85
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av johan johansson »

Vet att Per i Borlänge med C70 bromsade en bit över 1200hk med Vag spolar tror E85
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:vore kul om du berätta mer om problemen med mototron spolarna. blir det misständningar eller för lite gnista på laddtryck? vilka laddtider på vilka rpm/laddtryck ungefär?

mvh jens
Autronicet löste på överbelastning på drivstegen oavsett Dwell så det gick inte att köra med alls. MSD 8245 spolarna orkade inte med cylindertrycket, VAG spolarna funkade hyfsat.
Mototron har minst 3-4 ggr bättre knall i gnistan än VAG.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av anglia-61 »

Per kör väll 16v?
Tror det blir lite svårare att få fyr på en 8v.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mattias J skrev:
Jens Gustavsson skrev:vore kul om du berätta mer om problemen med mototron spolarna. blir det misständningar eller för lite gnista på laddtryck? vilka laddtider på vilka rpm/laddtryck ungefär?

mvh jens
Autronicet löste på överbelastning på drivstegen oavsett Dwell så det gick inte att köra med alls. MSD 8245 spolarna orkade inte med cylindertrycket, VAG spolarna funkade hyfsat.
Mototron har minst 3-4 ggr bättre knall i gnistan än VAG.
hur kan de bli överbelastade såna spolar kör väll bara en styr ström genom styr burken? nån som kan förklara hur signalerna ska se ut och hur starka de måste va?

mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Mattias J »

Precis Jens :)
Vi hittade aldrig felet mer än att styrströmmen gick upp över vad Autronic accepterar. Testade med andra boxar och spolar men det hjälpte inte. Spolarna ska ha en vanlig flytande 5v på triggningen.

Överbelastar man drivern i Autronic så kastar den gnistorna lite när det känner för det om den kastar överhuvudtaget.
Sen å andra sidan är ett FT500 ljusår trevligare än Autronic så bytet gör nog inte Rickard eller någon annan i teamet annat än lyckliga :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins det nån specifikation på spolarna vilken ström de behöver? eller vad autronic klarar av att ge? ett motstånd kanske skulle hjälpa? fins det andra sprut som inte klarar mototron trots att signalen är rätt?

mvh jens
Skriv svar