Beräkna maximalt varvtal för bottendel och oljepump

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vallekalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis aug 21, 2007 12:47 pm
Ort: Alingsås

Beräkna maximalt varvtal för bottendel och oljepump

Inlägg av vallekalle »

God morgon,

Finns det några generella formler för att räkna ut vilket maximalt varvtal en bottendel kommer kunna hantera givet att alla ingående komponenter och deras vikter är kända? När kan inte oljefilmen i lagringar bära längre? Vi bortser från vevaxeln, självsväningar och brottgränser pga stress i materialet då det bör bli orimligt avancerat att räkna på utan rätt mjukvara.

Gällande kolvhastighet så har vi ju tydliga riktlinjer, men de är ju inte på något sätt knutna till vikterna på komponenterna.

Undrar också om det finns någon beräkningsmodell för oljepumpar, tänker på den typ av oljepump som har två skovlar som går emot varandra. Beräkningsmodellen och riktlinjer jag eftersöker här är vid vilket varvtal pumpen blir ineffektiv och skapar luftbubblor, givet en viss diameter på skovel/kugghjulen?

Antar att det finns beräkningsingenjörer som räknar på detta hos motortillverkarna dagligen. Hoppas på att någon här på Sävar kan ge en fingervisning (eller lära mig använda sökfunktionen om jag missat att det diskuterats tidigare).

Eller finns det någon som har en icke förstörande metod för att prova fram de varvtal som vi eftersöker här?

Vänliga hälsningar,
Johan Andersson
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Beräkna maximalt varvtal för bottendel och oljepump

Inlägg av anglia-61 »

Oljepumpen är ju inte så svår att testa.
Lite remhjul, en el motor och helst en frekvensomvandlare så man kan ändra varvtal på motorn.
Det hörs när det kaviterar i en pump.
De flesta oljepumpar snurrar väll med samma hastighet som kammen, dvs halva motor varvtalet.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
vallekalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis aug 21, 2007 12:47 pm
Ort: Alingsås

Re: Beräkna maximalt varvtal för bottendel och oljepump

Inlägg av vallekalle »

Tack för tipset. Visste inte att man kunde höra när pumpen kaviterar, kanske också kan se när oljan som den pumpar ut börjar innehålla luftbubblor. Kommer att kunna välja hastighet på pumpen via drevning.

Alla tips angående vikt/varvtal på roterande komponenterna mottages fortfarande tacksamt.

Vänliga hälsningar,
Johan Andersson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Beräkna maximalt varvtal för bottendel och oljepump

Inlägg av hauge »

ser du luftbubblor komma ur oljepumpen är det inte kavitation, utan att det kommer luft in i oljan. Kavitation är när det inne i en pump, oftast på sugsidan, edit: trycket blir så lågt att det bildas gasbubblor. Det karakteristiska ljudet som uppstår när pumpen kaviterar är när gasbubblorna kollapsar, ungefär som när det låter en massa från vattenkastrullen vid en viss temp nar man skall göra sin pasta.

Nej, det finns inte någon formel för att räkna ut maxvarv på en bottendel. Man skulle kunna tänka sig att räkna ut ett kritiskt varvtal enbart med avseende på rotation av vev+kolv/stake, men det svaret blir inte relevant då en en icke oansenlig del av belastningen på veven kommer ifrån torsionssvängningar. Dessa torsionsvängningar är också beroende på momentuttaget i motorn och har lokala maximum vid lite olika varvtal. Jag kan fortsätta och pladdra i ämnet ett eller flera stycken till, men svaret blir detsamma. Det går inte om du inte har avancerade beräkningsprogram och en väldig massa indata och begränsningar som du inte har och svaret skulle ändå bara bli en uppskattning. Motorblock och vev brukar stå för merparten av arbetstimmarna vid utveckling av en ny motor.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Beräkna maximalt varvtal för bottendel och oljepump

Inlägg av Ersviken »

ska man vara petig så bildas inte gasbubblor vid kavitation utan det lägre trycket på sugsidan gör att luften separerar från oljan, knackar lite som en gammal diesel och kan ta med sig material från pumpens interna delar.
Skriv svar