Farsan har en 3,0 csi -74 bmw kunde förr i tiden
Projekt gangster
Kul att du gillade bilen och att tiderna var OKmattias skrev:Hej Otto! Vilken frän E3 du har![]()
Min är inte i närheten av det skicket..
13,73/158 och 13,81/165 är respekt för sugmotorn, vad har du för effekt och vad uppskattar du vikten på bilen till?
Jag har väldigt lite tid för mina egna projekt just nu men det blir E3-mek så fort jag har semester (ett par veckor bort.. *snyft*).
Bästa bilden jag har av den:
Effekten borde ligga mellan 260 och 270hk.
Vikten är strax under 1200kg.
Din E3:a ser ju riktigt bra ut. Fina femekrade fälgar, vad är det för modell.
Blir det turbo eller sug, vad ska du göra mer? Berätta!!
/Otto
Jag kommer inte ihåg vad det var för fälgar, men dom är helt klart läckra. Det sitter vinterdäck på dom nu, så säsongen är fel - jag har satt på BBS-fälgar med sommargummi på:

Den är i stort behov av en tvätt.. men det blir gjort när jag fått den att rulla igen.
Jag hade från början turbo-planer på en gång, men nu är det sugmotor som gäller och utvärdera det lite grann så jag vet att jag har koll på insprutningen och allt runt omkring. Det här hoppas jag ha gjort undan innan snön faller..
Om tid ges under vintern snickrar jag på en turbo-anläggning på den här maskinen och det ser jag fram mot! Jag har en 3.5 liters M30 liggandes i delar.. gjord för turbo-bruk.

Den är i stort behov av en tvätt.. men det blir gjort när jag fått den att rulla igen.
Jag hade från början turbo-planer på en gång, men nu är det sugmotor som gäller och utvärdera det lite grann så jag vet att jag har koll på insprutningen och allt runt omkring. Det här hoppas jag ha gjort undan innan snön faller..
Om tid ges under vintern snickrar jag på en turbo-anläggning på den här maskinen och det ser jag fram mot! Jag har en 3.5 liters M30 liggandes i delar.. gjord för turbo-bruk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag tänkte inte skrämma folk med den, men det är klart att ljudlös - det är den inte. 
Jo det är nästa vecka jag har semester, så då får man jobba på bilen 100%.
Jo det är nästa vecka jag har semester, så då får man jobba på bilen 100%.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Semestern blev visst förskjuten en vecka.. 
Men igår fick jag hjälpa av Nicke Nyman att skruva lite, vi har flyttat bromssystemet från min E28 528 över till 3.0:an och det var en perfect fit! Tur man har gamla skrotbilar som står..
Bromssystemet är numera hydrauliskt, det drivs av styrservo-pumpen och det blir nog himla bra. Framför allt är det gott om plats vid insuget nu!
Blir lite bilder senare.
Men igår fick jag hjälpa av Nicke Nyman att skruva lite, vi har flyttat bromssystemet från min E28 528 över till 3.0:an och det var en perfect fit! Tur man har gamla skrotbilar som står..
Bromssystemet är numera hydrauliskt, det drivs av styrservo-pumpen och det blir nog himla bra. Framför allt är det gott om plats vid insuget nu!
Blir lite bilder senare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Förhoppningsvis är du smart nog o fota lite idag när du blir klar med bromsarna..mattias skrev:Semestern blev visst förskjuten en vecka..
Men igår fick jag hjälpa av Nicke Nyman att skruva lite, vi har flyttat bromssystemet från min E28 528 över till 3.0:an och det var en perfect fit! Tur man har gamla skrotbilar som står..![]()
Bromssystemet är numera hydrauliskt, det drivs av styrservo-pumpen och det blir nog himla bra. Framför allt är det gott om plats vid insuget nu!
Blir lite bilder senare.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
Jonas Ohlsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Det blev en massa bök med hydraulslangar och jag fick använda vissa från 3.0:an och vissa från 528:an men nu sitter det mesta där. Ska svetsa till fästen för "bomben" och oljebehållaren, börjar kanske ikväll med det men är klar imorrn. Ska byta ut en del slangar som blev för korta, som tur var blev inga av slangarna på trycksidan för korta. Ska byta gummislangarna till bromsvätskebehållaren också, dom har konstig "konsistens"..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Den fördel jag köpte genom att använda den hydrauliska bromsservon från min 528 har ersatts med jobbiga hydraulslangar som är styva, för korta eller fel vinklade för att passa bra i 3.0:an.. men det ska lösa sig.

I värsta fall ska jag låta tillverka åtminstone en ny slang, föreslår ni Specma/Näströms system eller Hydroscand kanske?
Jag tänkte använda ett 80 mm spjäll som så lämpligt är konstruerat som en "90 graders böj". Som det ser ut kan jag inte placera det mitt på plenumet till insuget, det måste hamna lite längre upp. Här har jag passat in det lite:

Det är slangarna som ska ner till styrsnäckan som ställer till det. Man ser den ena just nedanför spjällhuset, den skulle jag vilja dra bakåt istället men den duger inte till det som den är nu (för kort och vriden åt fel håll).

I värsta fall ska jag låta tillverka åtminstone en ny slang, föreslår ni Specma/Näströms system eller Hydroscand kanske?
Jag tänkte använda ett 80 mm spjäll som så lämpligt är konstruerat som en "90 graders böj". Som det ser ut kan jag inte placera det mitt på plenumet till insuget, det måste hamna lite längre upp. Här har jag passat in det lite:

Det är slangarna som ska ner till styrsnäckan som ställer till det. Man ser den ena just nedanför spjällhuset, den skulle jag vilja dra bakåt istället men den duger inte till det som den är nu (för kort och vriden åt fel håll).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
specma - mycket bättre service, trevligare och bättre priser ... sitter aldrig fast där som på vissa andra ställen.....
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
