Köpte en tusenkronors 940 -91 31000mil att testa lite budgettrim på(vad som faktiskt funkar).
Bilen hade stått i 2 år, äldre herre som gick bort. Han ägde bilen i 11 år, vilket jag då rimligen få tro att han aldrig buskörde med den(men vem vet??).(Notis: från 2009 till 2014 las 40 000+ ut på bilen!!! Vart vet jag inte för den ser ut och går som kriget!)
Första jag gjorde efter jag åkte hem med bilen var(för att tomgången vill ligga på 1500varv och gå ner lite om vartannat) att kolla insugsspjället, vevhusventilationen och tomgångsmotorn. Insuget hade en ytters tunn genomskinlig fet hinna på sig = Precis normal. (eller)
Vevhusventilationen verkade fräsch. Skruvar jag av oljelocket och blåser i slangen som går till insuget hörs det tydligt i locket och det går lätt att blåsa igenom med mina svaga lungor = Inget som är tilltäppt.(Eller?)
Tomgångsmotorns lilla snurromojäng(ja ni vet) rullade fritt och hade endast en tunn liten hinna av smuts på sig = Också normalt. (Eller?)
(Tomgången har inte vandrat iväg så mycket efter denna översynen men tomgången ändras dock inget om man klämmer ihop slangen från tomgångsmotorn :S)
Problem(?): Första testreporna gjordes med lite smågasande. Lungt och lite varv, inget varvstopp eller någe. Då märker jag att det skvätter ganska mycket olja genom oljepåfyllningslocket. Packningen visade sig vara halvr borta. Bytte hela locket med en fräsch packning. Men det vill skvätta ut lite iaf tror jag...
Fyllde på kylarvätska då det var lite under minimum.
Dock på väg till besiktningen testa jag bromsarna samtidigt. Och då blev det lite gasning(inget varvstopp eller full patte).
När jag stannar utanför ser jag typ en ren och glansig hinna under hela topplocket på avgassidan. Ungefär som man sprayat ren och tunn olja. Ryker även lite om grenröret då olja skvätt där på, dock inte från oljelocket....
Slangarna till kylaren är även spända, lite tryck måste det vara i systemet. Expansionkärlet är överfullt och vill rinna över när motorn är på.
Happ, skjuten packning tänker jag. Men bilen går ju bra. Kokar inte eller någe....
Hem och komptestade. Kall motor visar 10/10/9.5/10.
Hyffsat varm motor(Kanske en centimeter ifrån botten på original tämpmätare): 10/10/9.5/10. Ge och ta nån 0.1/0.2 på cylindrarna.
Ingen olja i vattnet, och inget vatten i oljan.
Vad säger då all denna informationen?
Bara fyllt på för mycket kylarvatten och att packningen bak på fördelaren lyckas kissa olja lite överallt?
När jag bytte oljepåfyllningslocket hade det duschat ganska mycket olja ner för motorn, men kolla inte så noga på blocket. Ventilkåpan verkar tät.
Om nån orkar läsa att denna onödigt beskrivande text tackar jag ödmjukast för att ni bemöda er
