B230fb - Trasig topplockspackning? Plus andra frågor!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

B230fb - Trasig topplockspackning? Plus andra frågor!

Inlägg av werd »

Hej!
Köpte en tusenkronors 940 -91 31000mil att testa lite budgettrim på(vad som faktiskt funkar).
Bilen hade stått i 2 år, äldre herre som gick bort. Han ägde bilen i 11 år, vilket jag då rimligen få tro att han aldrig buskörde med den(men vem vet??).(Notis: från 2009 till 2014 las 40 000+ ut på bilen!!! Vart vet jag inte för den ser ut och går som kriget!)
Första jag gjorde efter jag åkte hem med bilen var(för att tomgången vill ligga på 1500varv och gå ner lite om vartannat) att kolla insugsspjället, vevhusventilationen och tomgångsmotorn. Insuget hade en ytters tunn genomskinlig fet hinna på sig = Precis normal. (eller)
Vevhusventilationen verkade fräsch. Skruvar jag av oljelocket och blåser i slangen som går till insuget hörs det tydligt i locket och det går lätt att blåsa igenom med mina svaga lungor = Inget som är tilltäppt.(Eller?)
Tomgångsmotorns lilla snurromojäng(ja ni vet) rullade fritt och hade endast en tunn liten hinna av smuts på sig = Också normalt. (Eller?)
(Tomgången har inte vandrat iväg så mycket efter denna översynen men tomgången ändras dock inget om man klämmer ihop slangen från tomgångsmotorn :S)

Problem(?): Första testreporna gjordes med lite smågasande. Lungt och lite varv, inget varvstopp eller någe. Då märker jag att det skvätter ganska mycket olja genom oljepåfyllningslocket. Packningen visade sig vara halvr borta. Bytte hela locket med en fräsch packning. Men det vill skvätta ut lite iaf tror jag...
Fyllde på kylarvätska då det var lite under minimum.

Dock på väg till besiktningen testa jag bromsarna samtidigt. Och då blev det lite gasning(inget varvstopp eller full patte).
När jag stannar utanför ser jag typ en ren och glansig hinna under hela topplocket på avgassidan. Ungefär som man sprayat ren och tunn olja. Ryker även lite om grenröret då olja skvätt där på, dock inte från oljelocket....
Slangarna till kylaren är även spända, lite tryck måste det vara i systemet. Expansionkärlet är överfullt och vill rinna över när motorn är på.
Happ, skjuten packning tänker jag. Men bilen går ju bra. Kokar inte eller någe....
Hem och komptestade. Kall motor visar 10/10/9.5/10.
Hyffsat varm motor(Kanske en centimeter ifrån botten på original tämpmätare): 10/10/9.5/10. Ge och ta nån 0.1/0.2 på cylindrarna.

Ingen olja i vattnet, och inget vatten i oljan.

Vad säger då all denna informationen?
Bara fyllt på för mycket kylarvatten och att packningen bak på fördelaren lyckas kissa olja lite överallt?
När jag bytte oljepåfyllningslocket hade det duschat ganska mycket olja ner för motorn, men kolla inte så noga på blocket. Ventilkåpan verkar tät.

Om nån orkar läsa att denna onödigt beskrivande text tackar jag ödmjukast för att ni bemöda er :lol:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230fb - Trasig topplockspackning? Plus andra frågor!

Inlägg av dsimila »

Jag orkade inte läsa texten helt men har du kollat om den är tät i vevhusventilationen. Sitter en slags sil där som geggar igen ibland.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230fb - Trasig topplockspackning? Plus andra frågor!

Inlägg av mauser240 »

Om motorn inte suger tjuvluft kan du börja med att ställa statisk tomgång. Knip endera slangen på tomgångsventilen och ställ spjällstoppet så du har ca 100 varv mindre tomgång än Volvo angivit. Kolla så spjällägesbrytaren bryter så fort spjället påverkas.

När detta är gjort kollar du tomgångsventilens funktion genom att segdra på stället och sakta släppa kopplingen (förutsatt att du har nån). Tomgångsventilen skall kompensera och tomgången hållas konstant, med viss fördröjning. Tryck sedan snabbt in kopplingen, då skall varvet stiga rejält, för att sedan stabilisera sig på tomgångsvarv igen.

Vattnet skall vara på max (iaf inte upp i halsen) när systemet är genomvarmt, d.v.s. värmen i bilen på max den med.

Toppackningen kan även läcka från oljekanal rakt ut... Och locken är sällan helt täta...
//MartinL
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: B230fb - Trasig topplockspackning? Plus andra frågor!

Inlägg av werd »

Asch, så mycket text var det ju inte! Aningens mer ord i en porrblaska juh..!

mauser240: Detta ska kollas! Tusen tack för tipset. Just nu ligger tomgången fint. Men det händer att den ligger högre när bilen rullar. Så fort hastigheten blir 0 går den ner :S

Och ska nog tappa ur vattnet lite. Lite optimistiskt fyllt tror jag. Dock ska väl locken ha en övertrycksfunktion? eller slutar den existera när vattnet når upp i absolut topp?


Har även startat upp bilen och varva lite. När den blev mer varm mot slutet(när nålen stått rakt upp en stund) märkte jag att nivån steg upp till bredden. Hade locket av hela tiden.
Oljan tycks hålla sig någorlunda kvar i motorn, typiskt läckage från packboxen i fördelaren dock.
Tror att oljan kommer smygandes ännu mera vid belastning och inte så mycket vid torrgasning i garaget. (Grannarna visar gott humör iaf när man brummar på :hihi: )

Edit: resten av inlägget trilla ju bort..!
dsmila: Ajjemen, den är inte tät. Ett till hål i blocket där fördelaren sticker upp på 240is ska fixas efter besiktningen.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230fb - Trasig topplockspackning? Plus andra frågor!

Inlägg av mauser240 »

Tomgången ska va högre när bilen är i rörelse och 1,5 bar är vad som gäller för korken om den är i ordning.
//MartinL
Skriv svar