Om avgasmottrycket hade sänkts så hade det synts direkt i effektkurvan då just avgasmottryck är en stor parameter som påverkar VE i gasväxlingen väldigt mycket.
Det känns tyvärr lite motsägelsefullt att säga att avgasmottrycket sänktes samtidigt som ingen skillnad syns på effekten mer än laddtryckshöjning.
Avgasmottryck är dessutom exponentiellt proportionerligt med varvtalet så hade det gjort skillnad hade den skillnaden synts som tydligast på höga varvtal runt max effekt, inte vid max vrid där motorn andas som bäst just för att VE är som högst och avgasmottryck inte är ett problem än.
Att ni tvärtom kunde ladda MER vid max vrid utan knack ger tydliga signaler på att ni ÖKAT mottrycket och försämrat gasväxlingen så motorn får mindre syre. Den tåler då mer laddtryck och får sitt syre den vägen. Ökat avgasmottryck ökar även intern EGR som skyddar mot knack till viss del.
Jag vill gärna tro på flödesoptimering av turboaggregat, men du gör det svårt för mig att finna tron Alexander. Logga avgasmottryck före och efter nästa gång så har du ammo att kasta på oss
