T3 Avgashus eller Tial Vband

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Kadett4wd »

Analyserat lite mer.
Om de två kurvorna precis under markören på screenshoten är laddtrycket, så är det högre laddtryck efter prepp.
men inge mer effekt på topp.

Känns som bortspillda pengar för mig om jag ska vara ärlig, lägg de 2500kr extra då man köper turbon från början så får man en BETYDLIG skillnad ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av Patrik E »

Tialhusen är väldigt smutta, väger väldigt lite och blir inte rostiga och äckliga.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ibland behöver man dock fråga sig själv: trimmar vi motorer eller turbos?

Dina tafatta försök Alexander, att 'slå tillbaka' förlöjligar dig bara.
JA!, man kan plocka effekt ur dagens maskiner utan portning och vilda kamaxlar.
Det ställer dock mer krav på turbon, och att peta lite i ett avgashus på en gammal omodern turbo kompenserar sällan för det.
Motorn blir 'traktorlik' och vill inte varva, syns tydligt i din bild.
Får man ingen effekt av sitt arbete så,, ja då får man inte det.

Om en maskin kräver 3.5bar för att producera en given mängd effekt och senare då överdelen av motorn flödesoptimerats och ger samma effekt vid 2bar.
Då har vi ju åstadkommit en STOR förbättring, det blir ju 75% förbättring av flödeskapaciteten.
Med Martins flödesförbättring av turbon har han åstadkommit en 0.25% förbättring av turbons kapacitet.

Ser du det dumma i ditt resonemang?
///AMG
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Om avgasmottrycket hade sänkts så hade det synts direkt i effektkurvan då just avgasmottryck är en stor parameter som påverkar VE i gasväxlingen väldigt mycket.
Det känns tyvärr lite motsägelsefullt att säga att avgasmottrycket sänktes samtidigt som ingen skillnad syns på effekten mer än laddtryckshöjning.

Avgasmottryck är dessutom exponentiellt proportionerligt med varvtalet så hade det gjort skillnad hade den skillnaden synts som tydligast på höga varvtal runt max effekt, inte vid max vrid där motorn andas som bäst just för att VE är som högst och avgasmottryck inte är ett problem än.
Att ni tvärtom kunde ladda MER vid max vrid utan knack ger tydliga signaler på att ni ÖKAT mottrycket och försämrat gasväxlingen så motorn får mindre syre. Den tåler då mer laddtryck och får sitt syre den vägen. Ökat avgasmottryck ökar även intern EGR som skyddar mot knack till viss del.

Jag vill gärna tro på flödesoptimering av turboaggregat, men du gör det svårt för mig att finna tron Alexander. Logga avgasmottryck före och efter nästa gång så har du ammo att kasta på oss :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Jag har lite frågor.

1. Vilka är ni? Du och Rimbo Martin? Ni har träffats en gång IRL? Jävla bra polare den där.

2. Du/ni har inte ens bytt kamaxlar eller grenrör på maskinerna? Är maskin då verkligen "optimerade" för turbo?

3. När ska du prova en "riktig"(produktions) turbo själv? Att ha en Schwitzer 251a insvarvad i ett cosworthorginal avgashus med inbyggd wastegadte och mästra folk i avgashus och wastegatelösning är inte trovärdigt. Du har liksom inte bromsat en motor en enda gång.

Att dra igång en restriktor diskussion är ju bara töntigt då är ju något helt annat, men de motorerna är ju inte oportade och orginalkamaxlar om man säger så. Men om man ändå frågar rallycross/rallyåkarna så brukar de hålla med om att inga race vinns på upptill 4000rpm(traktorlik).

Tycker du ska begrunda Kadettens fråga mycket framöver! Vad trimmar man? Motorn eller Turbon? En turbo utan motor är ju värdelös men en motor utan turbo är inte nödvändigtvis värdelös.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Big Al skrev:Ungefär som med flödespapper på toppar då, de flödar bara lite mer efter portning. Bortspillda pengar ... ;)
Jag har nog fått dehär om bakfoten, ska nog börja lätta mitt topplock genom att porta på utsidan så det blir lättare och smidigare, det verkar ge mer än att porta i kanalerna :P
Nu driver du va? Det spelar ju ingen roll vad du har för turbo om inte motorn kan ta imot det, du kan ju ladda tills du spyr och effekten kommer vara skit ändå.
Detta är alldeles får låg nivå för att jag ens ska kunna fortsätta att deltaga i.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev: Men du kan ju fråga en rally/rallycross-åkare som har turbo med restriktor om han vill ha flödesökning eller avgasmottrycks-sänkning. :)
Resten ignorerar jag, men svarar på detta.
Ta dig en studie på hur de är byggda,, restriktormaskiner.
Det är allt annat än snälla stdmaskiner det. *lol*
///AMG
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Borde finnas restriktioner på vem som får skriva på den avancerade delen.... Går utför för detta forumet.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Mattias J skrev:Borde finnas restriktioner på vem som får skriva på den avancerade delen.... Går utför för detta forumet.
En rensning/omflyttning mellan allmän och avancerad skulle vara på sin plats. I princip är ju hälften av alla nya trådar i avancerade delen "hur byter jag glödlampa"
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Big Al. har du funderat på att turbinen driver kompressorn och att det går åt mer energi att driva ett högre laddtryck.
Det innebär ju att även avgasmottrycket ökar.
Flödesoptimerar man motorn så trycken i turbon sjunker pumpas det mer gasmassa genom motorn.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Alexander/Martin.
Jag får mer och mer känsla av att ni delar på kontot för att skriva massa knas.

Nej... En motor kan inte alltid ta emot laddtryck.
Hört talas om surge?

Fundera på frågan igen.
Om vi trimmar motorer eller turbos?

Lite snabbt...
Man kan modifiera flödet genom maskin för att undvika att turbon surgar.

Det är nästan allt man behöver veta.
///AMG
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar