M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av gasekke »

Nä men bort med gamla grenröret för pump mek
Bild

Mkt bättre plats nu , tyvärr så är det "stora" grenröret en hel del i vägen och mitt lilla inte byggt för en tillbakaflyttad motor så inget av dem passar nu :doh: :doh: :roll...
Så Jag åkte hem o tog en kall istället.. men att smida ett grenrör känns som lite kul ändå.
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Du kan va pumpmek :hihi:
Jag ser hela vägen hit att det är svaj på styrningen :doh:
VW & Volvo.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

:doh: jo då framvagnen finns det lite att jobba med/på gungar som en finlandsbåt vid rattutslag från höger till vänster sida , vad tusan det beror på är inte helt klarlagt teorin lutar åt för mkt positiv caster??

När framvagnen flyttades framåt så ändrades inte övre infästningen för dämpare i samma omfattning så det lutar en del fjäderbenet. Positiv caster ska ju göra bilen mer riktningsstabil är förmodligen tanken (inte jag som flyttat fram framvagnen) och chassiet är inte kört med sedan i greppet gjordes.
Men det känns som att det kan bli spännande dettas samband med fart o fjädringsrörelser mm

Från rejsas lilla faktaruta
Positiv caster fram
Påverkan av bilens balans
Bättrar stabilitet, statisk kurvtagning och instyrning eftersom man får mer negativ camber då hjulen svängs.
6-7 grader positivt. Negativ caster är inte särskilt användbart.
Symptom vid FÖR MYCKET justering
Kan öka understyrning, speciellt på bilar med breda lågprofildäck p.g.a. ändrad corner weight.
Ökar styrkrafterna.
FWD bilar kan få ökad torque steer med överdriven positiv caster.
Överdriven caster kan fungera dåligt på vått underlag pga extra camber och corner weight.

Dessutom är ju min bil skapligt låg så det kanske behövs mer jobb än att bara räta ut fjäderbenen OM det nu är caster som är boven :roll: :confused: :scratch: :read:
Förslag och förnuftiga idéer tack.
Over and out // Erik
Nyberg_
Forumsberoende

Inlägg av Nyberg_ »

Har du mätat hur många grader caster du har?
Du bör nog mäta upp vad du har för rollcenter i framvagnen också.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

gasekke skrev:Från rejsas lilla faktaruta

Förslag och förnuftiga idéer tack.

Over and out // Erik
Du har väl inte tänkt åka konbana och svänga så mycket :hihi:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Nope , vill helst ratta så lite som möjligt med detta fordon och det är mkt möjligt att det kanske funkar alldeles utmärkt ändå.
Jag vill helst hålla mig till byggplanen och inte sätta kapen i mer än en sak i taget.

Bara det att jag "måste" bygga ett nytt grenrör känns sådär.
Men jag får väl se hur det fortskrider, att vara så "nära" nu med lösningar för torrsumpanordningen känns bra och sakta framåt är planen.
Nyberg_
Forumsberoende

Inlägg av Nyberg_ »

tänker mig bara att det kan vara trist att behöva göra en korrigering till höger / vänster i +200blås och få sladd för att framvagn inte beter sig :)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Positv Caster är VIKTIGT på en dragracing bil. Med en Framvagn med fjäderben rekommenderas runt 8 grader positiv caster. Rollcenter och ackerman behöver du inte ta någon större hänsyn till. Givetvis är det ingen nackdel och ha dessa så bra som möjligt.

Däremot så är det YTTERST VIKTIGT att inte ha BUMP STEER på en dragracingbil. Har du bump steer som ger dig toe out är du riktigt illa ute.

När du grundjusterar hjulvinklarna fram å en Dragracingbil så vill du ha ca 8* positiv caster 0* camber och 1-2 mm total toe in. Så lite toe in som möjligt utan att bilen blir ostadig.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Du behöver mycket caster för att bilen skall vara stabil rakt fram i höga hastigheter. Framhjulen behöver även lite hjälp att styra bilen då du normalt åker med stora bakhjul och låst differential/spole och smala framhjul.

För att citera Jerry Bickels chassibyggar bok...svänger du så mycket ute på strippen så rollcentret spelar någon större roll, då har du mycket värre bekymmer att tänka på :twisted:
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Du behöver även kontrollera att bilen är "fyrkantig" dvs att hjulaxlarna är exakt i 90* vinkel och centrerade mot chassits längsgående centrumlinje. Samt att bakaxeln är helt rak. Det är ganska vanligt att hempulade/byggda bakaxlar är allt annat än raka. Sedan måste du kolla att bakvagnen är korrekt byggd så att inget kärvar i fjädringsrörelsen och att bakaxeln inte självstyr bilen vid upp och ner fjädring samt vid "body roll"

Orkar du söka lite på mina inlägg i chassi avdelningen finns det mera nyttig läsning.

GOD FORTSÄTTNING :D :D :D
Jörgen K.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Tack Jörgen :thumbright: , det var precis rätt person som jag hoppades skulle skriva ngt.
Jag ska läsa in mig så mkt som jag förstår , och när jag har fler frågor än svar :doh: vilket känns mer och mer så ju längre jag kommer i byggandet..
Att åka fort rakt fram är absolut mkt svårare än man kan tro helt klart.

Vad jag kan förstå är att de som haft "turen" att testkört den tidigare var rejält bajsnödiga då den var väldigt lynnig i framvagnen då , därför flyttades den fram ca 7cm och var då avsevärt stabilare. Däremot så stöttes det väl på mer normala "problem" som tid , ork motivation och familj osv så bilen fick stå i dvala under flera år tills jag köpte henne.
Jag får försöka mäta så gott det går /jag kan och hoppas på det bästa.

Det är inte så mkt rörelser i framvagn /hjul vid in och utfjädring utan bara den där gungande känslan vid rattrörelser , och som du skriver Jörgen måste jag ratta så mkt så har jag nog större problem just då :shock: :?
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Jag tror det är bumpsteer och något annat som är felet.
Sedan rör sig bilen jäkla knepigt runt sin egen axel när man vrider på ratten.
Tror inte castern är det stora problemet som man ser med blotta ögat.
VW & Volvo.
Nyberg_
Forumsberoende

Inlägg av Nyberg_ »

Ni får ursäkta, men är det inte lite ohälsosam inställning att tycka att bara för det är en rakt fram bil så spelar inte geometrin i framvagnen någon roll. Utom det självklara bumpsteer så klart. Ni bygger ju precis som ni vill men hade jag byggt en seriös rakt fram bil där jag har möjlighet att åka över 300 ja då hade iafl jag säkrat med hängslen å livrem. Allt för mig, god jul :)
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Nu är det väl inte någon som skrivit att det inte spelar ngn roll framvagnsgeometrin utan att det finns faktorer med större och mindre betydelse , själv tar jag emot så mkt information jag kan få tag i och lutar mig gärna på folks erfarenheter från chassiebyggande för tänkta uppgift :deal: .

Men det är ju också på grund av min vilja att undvika ohälsosamma inställningar som jag gärna vill ha lite feedback innan den slungas iväg nerför lämpligt raksträcka :).

Den "enda funktion" jag vill ha är en bil som är riktningsstabil och konsekvent uppförande i några hundra meter i taget och från 0-250+ kmh , blir ändå mkt lite sladda runt korvmoj eller konbana eller banåka med sväng med den här bilen :hihi:

Jag är så långt ut i det röda fältet :revs: med mina erfarenheter och kompetens på området någorlunda seriös rattlåsbil att jag frågar massor nu , men ser allt som nya erfarenheter att fylla på luckor i kunskapsbanken med.

God fortsättning // Erik
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Jag skulle nog börja med att kolla toe och camber på bakaxeln, för att utesluta att det är DEN det beror på.
En sne bakaxel kan ge väldigt konstiga egenskaper...

:lakrits:
Skriv svar