Tjena!
Jag håller på och skruvar ihop en b230 sugmotor baserad på en vev med 86mm slag och 55mm ramlager.
Har hittills inte lyckats hitta nått vidare fräscht block, så det lutar åt att borra.
Då behöver jag väl ÖD kolvar, och fan vad dyrt det blev.
Kollade runt lite på summit och hittade en del kolvar som borde fungera rent teoretiskt iaf;
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/u ... /overview/
Komphöjd ok, behöver inte borra så mycket, lite väl stor grop kanske, lite jobb med kolvbulten/vevstaken.
Någon som har testat nått liknande? Kommentarer?
kolvar från kolonierna...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: kolvar från kolonierna...
Tänk på att dom är för pressad kolvbult i staken.
Erland
Erland
Re: kolvar från kolonierna...
Ja... då värmer man vevstaken och pressar i kolvbulten va? Verkar jobbigt, men det borde väl funka.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kolvar från kolonierna...
du byter ned dig till en kolv som är mycket sämmre än en standard B230 kolv som är riktigt fin faktiskt, bara så du vet. sen blir det inte så effektiv förbräning på en sug motor iallafall.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: kolvar från kolonierna...
Sämre på vilket sätt?
Jag gillar iaf kolvringarna. Där finns nog inte många sämre än original Volvo.
Jag gillar iaf kolvringarna. Där finns nog inte många sämre än original Volvo.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kolvar från kolonierna...
Rätt lik en B18 kolv från 1961 tycker jag
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kolvar från kolonierna...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: kolvar från kolonierna...
Rätt lik B18?
2mm traktorring vs 1,2mm sportbilsring tycker inte jag är likt alls.
Det skiljer nästan 3000rpm i varvtal vid kolvringssläpp!
2mm traktorring vs 1,2mm sportbilsring tycker inte jag är likt alls.
Det skiljer nästan 3000rpm i varvtal vid kolvringssläpp!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)