Mer bilder!!!
Så här blev lösningen av hävstången till lastcellen. Jag har så pass grovt material och kommer bromsa så få Nm att jag inte tror att det kommer svikta och förstöra mätningen.
Fäste för bromscylindern.
Här tänkte jag att lastcellen skulle hamna.
Försöker gänga så många hål som möjligt för att göra allt servicevänligt. Använder nästan bara M10 bultar för att minska antalet verktyg som man behöver. Tycker själv att det är irriterande när man måste ha med sig hela verktygslådan för att göra enkla saker.
Bromsservo från en Saab 9 3 som jag plockade ur själv på skroten. När skrotgubben skulle ta betalt ville han ha 560kr för den vilket jag tyckte var åt alldeles för mycket. Påpekade att de hade färdigdemonterade bromscyllindrar för 180kr på deras hemsida vilket de inte trodde på. Dessutom var det ju en Saab och då är alla delar dyra. Då gick jag ut och hämtade telefonen för att ta fram numret på den demonterade delen och gissa vilken bil den kom från??? Just det Saab 9 3 Aero.
Tanken var från början att göra rampen så liten och smidig som möjligt.
Smidigt haka på fäste.
Den här konstruktionen vart inte bra någonstans, Dels vart den alldeles för vinglig och dels hamnade man högt upp i luften när man satt på moppen utan något vettigt fotstöd.
Gör om gör rätt (kanske)
Stort golv att stå på.
Här är det färdiga golvet.
Kom på ett massivt fel i min konstruktion när jag hade moppen uppställd på bänken. Hävarmen kommer inte trycka på lastcellen utan vilja gå uppåt i stället
Funderade först på att såga bort allt och vända på det med insåg att det var enklare att vända på lastcellen
Lite bromsrör och två nipplar som jag lyckades rädda ur en hoprostad reduceringsventil.
Här är hela kalaset idag. Justeringsenheten är tillverkad av en gammal domkraft från en IH 1000 och jag har ca 21 varv mellan inget och full bromsverkan. Kopplingsvajern kommer från en Volvo 240 men är antagligen aningens för kort.
Det ända som är kvar att göra innan testkörning är att köpa en bromsrörsfördelning och montera fästöglor i bänken.