Vevhusvent ventilkåpan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 8:01 pm
- Ort: uppsala
Vevhusvent ventilkåpan
Ska jag även ha en slang från ventilkåpan kopplad till vevhusventilationen? Har läst både bra och dåligt om det så vad är det som gäller egentligen. Motorn är en b230 med ca 650hk
Johan n
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Bara från vevhuset annars får oljan från toppen svårare att rinna tillbaka till sumpen.
Erland
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 8:01 pm
- Ort: uppsala
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Okej, Men om man kollar på tex Bmw m54 motorn så sitter det ventilation i ventilkåpan från fabrik.
Johan n
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Det behöver inte betyda det är rätt.
Ta en eftertanke,,, blowby förbi ringarna går ut i vevhuset.
Och ventilerar du i toppen så blir det motvind i kanalerna där oljan ska rinna ned.
BMW´n har väl och ganska generös ventilering från vevhuset då de har kamkedja?
Ta en eftertanke,,, blowby förbi ringarna går ut i vevhuset.
Och ventilerar du i toppen så blir det motvind i kanalerna där oljan ska rinna ned.
BMW´n har väl och ganska generös ventilering från vevhuset då de har kamkedja?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Det är ganska gott om utrymme i bröstkåpan på m54 för ventilation. Det sitter även en form utav labyrint inne i ventilkåpan för vevhusgaserna som gör att oljan stannar i motorn med. Gör man egen ventilation i ventilkåpan så är nog risken stor att du får med en del olja.
Jens Karlsson
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Erland hade inte grupp a ventilation i kåpan ? Fast dom kanske körde torrsump visserligen o då blir det torrt i toppen . Vilken nackdel är det att ha olja i toppen? motstånd. Friktion. skumbildning. koks. Brandrisk ? Vet att en vacumpump får man tillbaka mer effekt än man tror o den håller bort överflödig olja från toppen o vevhusgaser. Förstår att det är ett pumpmotstånd men skulle uppskatta en förklaring så man förstår bättre
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevhusvent ventilkåpan
största nackdelen med att oljan inte rinner ned är att det blir tomt i tråget om det får hålla på länge nog
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Precis det är ju ett av de större problemen med höga varvtal med. Oljan pumpas upp fortare med högre varvtal, men rinner ner med samma hastighet som tidigare, dvs med gravitationen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Jag ska testa såna där 'vacupan' ventiler på brorsons volvomaskin.
Låta avgaserna dra undertryck i vevhuset.
Även om jag ventilerar i blocket så bör det ha lite andra fördelar.
Mindre oljeläck, mer ordning på kolvringarna.
släpper man in en kontrollerad mängd luft uppe vid ventilkåpan(om det drar ordentligt med undertryck) så kan man liksom hjälpa oljan ned i tråget.
Låta avgaserna dra undertryck i vevhuset.
Även om jag ventilerar i blocket så bör det ha lite andra fördelar.
Mindre oljeläck, mer ordning på kolvringarna.
släpper man in en kontrollerad mängd luft uppe vid ventilkåpan(om det drar ordentligt med undertryck) så kan man liksom hjälpa oljan ned i tråget.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Vevhusvent ventilkåpan
En fördel med att ha en ventilation även i ventilkåpan är att om man kör E85 eller metanol blir det mindre vatten/vitgägg kvar i oljan.
Re: Vevhusvent ventilkåpan
nu lånar jag tråden lite om det är okej! har en opel cih turbo. tänkte bygga ventelation. jag ska sätta nått rör i tråget eller räcker det i ventilkåpan som det är orginal iomed att det är kamkedja? om inte ska jag plugga orginal hålet i ventilkåpan som är kanske 10mm och bara köra tråget?
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Lurveen läs om det som jag hajar det som. original pump dålig avrinning från topp blir värre om du får motstånd ifrån vevhuset o konstant över tryck i vevhuset gör det inte bättre torrsump eller vacumpump är melodin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevhusvent ventilkåpan
konstant tryck gör inget för oljeflödet ned i tråget.
Det är ev motvind som är problemet.
Det är ev motvind som är problemet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vevhusvent ventilkåpan
Nej jag förstår inte lufta i ventilkåpan eller i blocket?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevhusvent ventilkåpan
i blocket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!