Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av S.Eldin »

Tjabba!

För tillfället kör jag utan dumpventil på mitt turbobygge men funderar lite på att köpa mig en bra ventil, har kollat lite på både Synchronic SB och TiAL Q men har svårt att bestämma mig, Synchronic ska ju vara väldigt snabb på att öppna men Tial kör med membran i, Tycker det känns säkrast med membran för att slippa att den läcker men å andra sidan borde inte synchronic'en läcka heller...

Jag laddar inte så supermycket för tillfället, ca 0.7-1.0 bar med en BW s200 snurra.

Vad kör ni och vad anser ni är bra?
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av Martin Åkesson »

Marmander. Sök här på forumet. Superfin dump men inget fjortis pys.
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av S.Eldin »

Vissa gillar att det pyser :) Smaken är som baken! Men jag ska kolla upp det.
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av Pipedreams »

Synchronic har 32mm anslutning så hålet är väl ca26mm. Tial har 50mm anslutning och hålet ca45mm =3ggr så stor area så de är två väldigt olika ventiler.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av S.Eldin »

Fast synchronicen har ju fler ingångar för att lättare kunna ställa in den, tialen måste man ju justera med brickor typ...
Men de kanske är värt det större hålet i längden?
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av Patrik E »

Tial justerar du med fjädrar.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
S.Eldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör okt 02, 2010 9:22 pm
Ort: Vallentuna

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av S.Eldin »

Jo till viss del men vill man finjustera så får man ju antingen kapa fjädern eller peta i brickor.
Det verkar man slippa på Synchronic.
//Sebbe - Drive it like you stole it!
Volvo V70R -13 D5204T7
Volvo 940 -98 B230FT
Volvo 740 -92 B230F
Volvo 360-88 B200F
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av Pipedreams »

Och hur mycket behöver du finlira på en dump? Enda gången man behöver bry sig är om man kör med öppen på en bil med luftmassemätare MEN då ska man inte ha en öppen.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förslag på dumpventil, TiAL eller Synchronic?

Inlägg av Kadett4wd »

GReddy TypeR
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar