Lamborghini Diablo Replika nytt material

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Bra med reflektioner. Jag har möjlighet att senare kunna leka med höjden på styrväxeln när jag skall provköra.
Anledningen att jag är förespråkare för toe in vid bump är just vid fjädring.
Jag bygge en annan installation mot bättre vetande för många år sedan. Den höll jag på att köra av vägen med när ena hjulet gick ner i ett gupp på en raka.
Jag mätte ju aldrig den framvagnen hur den betedde sig vid fjädring, men jag är bra säker på att det blev kalkon.
Så nu vill jag ha denna så bra som möjligt, fixar jag inte det så kommer jag bygga tills det funkar.
Om det nu är så bra som 0,1 grad ( med tanke på spårviddsförskjutning) så hoppas jag att jag är bra med!

Skall bli riktigt kul att provköra, är inte så mycket kvar till första sfro faktiskt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Daniel-635 »

Jag håller med Gustaf.

När jag byggde på VW Polo kuggstången på min 635a ändrade jag en hel del på detta och fick mycket nära noll i bumpsteer.

Original gick 635an ganska rejält ut, vid infjädring.

Bild

Om grafen är begriplig går alltså bilen från 2mm ToeIn till 2,4mm ToeOut vid endast 30mm infjädring.
Det vart så mycket att jag tvivlade på mätresultatet, men jag fick samma på båda sidor.

Gamla jänkare har visst också ofta liknande värden, för att ge trygga vägegenskaper.

Bygger man så det går åt andra hållet tror jag att man får en instabil och nervig bil.

635an blev extremt alert och kvickstyrd trots 8° caster.
Nu har jag mer servoverkan och snabbare rattutväxling än före ombyggnaden, men bilen beter sig på ett helt annat sätt nu.
Om man byter till ett snävare spår mitt i en kurva lyder den snabbt som attan, innan vart den mycket mer understyrd i känslan.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Väldigt intressanta data.
Tänkte lägga in bilder i tråden här men jag tycker detta ämnet är värt att belysa ett tag till.
För min del är det inga problem att få till toe out vid bumpstear, bara flytta styrväxeln några mm upp så ger den det.
Men eftersom det rör sig 0,1 grad och jag gillar tanken på en nära död framvagn vid vägbulor och oplanerade fjädringar. Så tror jag inte att jag märker skillnad på 0,1 grad toe in och 0,1 grad toe out. Den kommer ju aldrig gå ur total toe in eftersom den ligger närmare 0,5-1 grad in.
Tanken på en bil som överstyr vid krängning är inte heller någon trevlig upplevelse. Jag har kört bilar som vart överstyrda och man sitter mer på spänn i dessa bilar än en som stadigt understyr en smula. Jag har inte mycket att jämföra med när det gäller supersportbilar eller rena banbilar. Men jag gillar bmw e36 väghållning, kommer jag i närheten av den på denna kan man ändå använda bilen bra.
Antagligen blir den mycket bättre än bmw,n när jag får till hela bilen!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Dennis M »

På tal om gamla jänkare så har de ibland ett rc långt under marken för att göra den understyrd på ett billigt sätt.

Försök ha noll bumpsteer, hur är spindelvinkel och caster?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Tommy Luhr »

Spindelvinkel är 8.8 grader och scrub 10mm
Är vanliga c5 spindlar fram. Caster ligger på 6 grader efter lambon original önskemål.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Dennis M »

Då har du bra grejer fram, ofta använder folk äldre spindlar med mycket spindelvinkel vilket blir stabilt men ej sportigt.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av therealpinto »

Ett grundtips från mig är att om möjligt göra fästena till kuggstången så den kan flyttas uppåt/nedåt med shims eller liknande även när bilen är klar. Då kan man prova vad som funkar...

Om man tänker sig att positionen med "noll" bumpsteer är på Y-koordinat "0", så kan det vara bra om fästena tillåter att styrväxeln flyttas kanske 5-10 mm uppåt och nedåt (hur mycket beror på hur mycket bump steer ändras när man flyttar styrväxeln).

Det kan ju tänkas att man ändrar bilens ride height eller statiska toe när man börjar köra och att det påverkar vilket läge som är idealiskt för styrväxeln.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Tommy Luhr »

Det kommer garanterat bli en del skruva sen. Så det är ingen dum idé att kunna justera detta. Jag har lite planer på hur jag skall kunna justera den upp och ner.
Sen kanske man vill kunna justera styrväxeln framåt och bakåt i bilen för att kunna ändra ackermanvinkeln.
Jag har styrväxeln helt noll i linje med spindlarna just nu. Det är endast den inbyggda ackerman i spindlarna som finns just nu.

Slänger in lite bilder :

Bakvagnens fäste för hjulupphängningen
Bild

Bortkapat till förmån för nya med rätt geometri
Bild

Jiggar upp spindlarna med lite laser och lite av det som fanns till hands just då
Bild

Provisoriska länkarmar (justerbara) för att testa fälg
Bild
Bild
Bild
spacern är med för att simulera bromsskivor samt extra utrymme mot skärmkant.
Bild
Bild
Bild
Bild

Lite chassi-karroserijobb i väntan på annat arbete
Bild

Testar rattaxel och vart jag skall montera denna
Bild
Bild

vy innuti bilen, är inte mycket utrymme i dessa bilar
Bild
Bild
Ombyggd c6 original rattstång med kollapsdel
Bild
Bild

svetshylsa och powerflexbussning till bakvagnen, Stora saker
Bild

Började med första länkarmen bak, hejdade mig lite eftersom jag har 2mm material i länkarmen. Rådfrågare Gustaf mitt i stridens hetta och kom fram till att jag hämtar nya rör idag med 3mm gods och bygger om. Så här kommer dom se ut, fattas några rör
Bild
Bild
framspindel med bromsok monterat
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Dennis M »

Du ser ut att ha en rejäl skrubb bak, tänkte på brytkrafter i hjullagret.
Man vill ju ha det så nära hjulcentrum som möjligt.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja det kommer bli lite vad det blir bak. Vill ha det djupet på fälgarna.
Det är Ferrari mondial/testarossa uprights. Skulle tro att det ser ut ungefär så här bak på en sådan bil med. Skall kolla upp.
Blir inte så våldsam spacer sen.
Spacern på bilden satt fram på bilen med förra hjulupphängningen.
Skulle nästan knäppa lite bilder på det så ni får se hur man inte bör göra :)
Edit: Jag köpte fälgarna med mål om att bredda dom två tum inåt. Med tiden har jag accepterat att endast åka 295or bak och inte bredda.
Får se om det blir breddning, då mår ju hjullagret bättre sen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Dennis M »

Ok, det går säkert att söka på ett på ferrarifälgarna, jag vet inte hur känsligt det är med hjullagrena på en sommarblommor egentligen.

Mvh
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Tommy Luhr »

Nej det är nog ingen större fara skulle jag tro. Blir nog ganska få transaktioner på lagerkontot.
Annars brukar "sommarblommor" vara hårda på SKF lager har jag hört ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Dennis M »

Sommarblommor = sommarbil på androidtelofonspråk! :lol:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av Tommy Luhr »

Har gjort bakvagnens första bärarmar enligt mina små mallar jag hade.

Har lite stötdämparfunderingar som jag gärna får lite synpunkter på!

Först länkarmar:

Jiggen för länkarmar, mät in och svetsa hylsorna i bordet= kanon
Bild

Länkarm undre klar
Bild

Nya materialet till länkarmarna är 33x3,2mm sömlöst. Tror det heter s325, men jag har alla uppgifter på papper och det klarar sfros brott och sträck gräns utan problem
Bild

Övre länkarmen klar och allt testmonteras på spindeln
Bild

Bakvagnen uppunktad på bilen
Bild
Bild

En fälg hänger på en skruvmejsel för att se att allt hamnade bra i hjulhuset.
Min bil blir 1 cm längre än originalet i hjulbasen. Men det tar jag som en man!
Bild

Nu till stötdämparfunderingen.
En originalbil har stötdämparna så här:
Bild

Alltså en dämpare inuti en triangel och en utanför.
Jag får till ena dämparen ganska bra. Då lutar dämparna 28grader innåt bilen.
Men när jag kommer till den dämparen som skall vara innanför triangeln så tar fjädern i länkarmen.
Länkarmen är lite biffig.
Flyttar jag dämparna så dom står 10 grader hamnar jag inge vidare på undre bärarmen (för långt ifrån spindeln).
Bilder:
Bild
Bild
Bild


Detta blir inte bra. Men jag har ett alternativ till som jag tror är ännu bättre än att härma originalbilen.
Mina Ferrari spindlar har fästen mellan övre länkarmen för stötdämpare
Bild

Jag skulle kunna använda det fästet och göra så här:Bild
Bild

Frigång mot fälgen
Bild
Bild

På detta vis kan jag ha dämparen lutandes mellan 10-20 grader vilket är valbart. Jag kommer behöva fjädra upp betydligt mot att haft två 250lbs fjädrar mot en enkel på varje sida.
Säkerligen kommer jag behöva nya justerbara dämpare då det bara blir en.
Vad anser ni om att byta bort två coilovers mot en?
Borde ju inte vara några problem överhuvudtaget.

Jag har även mätt in så jag har bra geometri bak innan jag nöjer mig.

Jag får med dessa stötdämparna 80mm slag på fälgen. Det är ju ganska lämpligt för bilmodellen med tycker jag.
Vet inte hur sfro ställer sig till detta då jag fattat det som om dom skall kunna fjädra in 60mm och ut 60mm, kommentarer här tack.

Hur som helst så har jag en cambergain på 0,9-1 grad på 80mm slag vilket jag anser som klockrent.
Jag kan justera cambern fullt åt alla håll samt att inget binder eller bryter under fjädringsrörelsen.

Så här ser det ut med fjädern fullt släppt 80mm ut:
Bild

Min förmodade rideheight
Bild

fullt infjädrad
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lamborghini Diablo Replika, Framvagnssnack

Inlägg av super7 »

Tommy Luhr skrev: Har lite stötdämparfunderingar som jag gärna får lite synpunkter på!

Mina Ferrari spindlar har fästen mellan övre länkarmen för stötdämpare
Bild

På detta vis kan jag ha dämparen lutandes mellan 10-20 grader vilket är valbart. Jag kommer behöva fjädra upp betydligt mot att haft två 250lbs fjädrar mot en enkel på varje sida.
Säkerligen kommer jag behöva nya justerbara dämpare då det bara blir en.
Vad anser ni om att byta bort två coilovers mot en?
Ser ingen anledning att det inte skulle funka med 1 stötdämpare per sida.



//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar