Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite sånt.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite sånt.

Inlägg av lahi »

Jo, jag rasade min kkk k24 på motorcykeln. 2,3 bar var kanske för mycket för den. Nu har jag fått tag på en garrett gt2871r som ska på. Med k24:an hade jag en strypning i banjon. 1,5 mm hål om jag minns rätt. Hur är det med kullagrade aggregat? Vill de ha mindre olja än en glidlagrad och därför kanske också ha strypning? Eller är där en strypning inbyggd i lagerdelen?

En fråga till: Är det något som ställer till det om jag sätter turbon lite under oljenivån och kör med returpump? k24:an hängde en liten bit över oljenivån. Den var känslig på returen så jag körde med en returpump för oljan. Den kommer jag att fortsätta använda. Jag hade en avluftad burk under turbon som pumpen sög från.
Nu med den kullagrade turbon så kommer den nog att behöva hamna en liten bit under oljenivån. Eftersom jag kommer att byta framgaffel till en som inte är uppstyvad (nuvarande är styv som fan för att gaffeln inte ska ta i turbon när gaffeln fjädrar ihop) så måste turbon en bit neråt för att hjulet inte ska ta i. Vill ju ha bra uppförande av hojen... returoljan mynnar över oljenivån så när jag stänger av motorn så rinner bara det som är i slangen tillbaka till den avluftade burken. Men hur blir det på trycksidan? Där är ju alltid olja så kommer det att rinna genom oljepumpen (motorns pump alltså. Den förser även turbon med olja) genom turbon och svämma över uppsamlingsburken när motorn inte är igång? Vill ju inte ha en stor oljepöl i garaget varje morgon... vad tror ni?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av Patrik E »

1mm hål ska det vara, köp en koppling med inbyggd strypning är väl det enklaste.
Blir nog ingen pöl.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av Kadett4wd »

jag hade på min gt3582r(samma lagerdel) en strypning på 0.9mm.
funkade förträffligt.

Det sitter strypning i lagerhuset, men den är för stor.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av Baxman »

Vil minne om at Garrett sine "sivile" kulelageturboer har kuleholder i plast så de behøver derfor kjøling. Siden du ikke har vannkjøling bør du vurdere om du vil kjøre olje gjennom vannkanalene for å kjøle den.

Det er ikke uvanlig å sette en ènveis ventil på oljeslangen. Sjekk 03-1039 og 03-1047 nederst på denne siden: https://www.rbracing-rsr.com/partnumbers.htm
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av lahi »

Jag håller på att hänga dit snurran och allt det där och undrar vad det är för gängor som gäller? Det är jag dålig på... gänga för olja in på en gt2871r, är det 7/16 -24? Och vad är en helt normal gänga på en sån där mutter till kopplingen på en vanlig stålomspunnen oljeslang? Antar att slangen är 1/4" eller nåt. Är det 7/16 -20 som används på sådant? Försöker klura ut vad det är för gänga på adaptern på bilden (som följde med turbon) så jag vet vad jag ska köpa. Den på bilden har för stort hål så jag försöker hitta en med samma gängor men mindre hål ;-) Jag har nämligen en helt nypressad slang och vill inte betala för en till...

Kan tilläggas att sist jag försökte svetsa igen en banjoskruv och sen borra upp slutade det med att jag fick gnista hålet på gamla jobbet för att svetsen blev så jävla hård. Men jag har inte tillgång till den gnisten längre och att försöka svetsa igen denna adaptern utan att förstöra konan kan bli svårt.


Bild

Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av MVA-Productions »

Borde det inte gå att pressa i någon solid stång att borra ur?
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av lahi »

Jo, det har du ju rätt i. Tänkte inte på det... Tänkte först att man kunde limma i en stång men det blir varmt och limmet kanske släpper men pressa hade jag inte en tanke på. Vill ju inte att det ska släppa.

hålet är 4,2 ungefär och en sån liten mässingsbit borde jag kunna svarva fram och borra ur.
Tack för tipset!
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av Kadett4wd »

Borra och gänga invändigt I nippeln du har på bild, stoppa I keihin pwk munstycke ;)
finns väldigt många storlekar att tuna in det med då ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av lahi »

Eller så ja. Jag har en jävla hög med Mikuni-munstycken efter mina år med turbohojen och de brukar bara ha lite större skalle. Men det är lätt fixat. Kanske skulle prova det :-)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av lahi »

Eller ett sånt här med 1 mm hål. Bara banka i :-) Kanske. Eller fixa ytterdiametern något.

Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av Ersviken »

Finns hydraulikstrypningar också som är gjorda för typ m5 gänga i de flesta dimensioner, då är det bara att gänga upp nippeln och dra fast (med en skvätt loctite).
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av fredde_vit_pv »

Kontaktmunstycken är ofta märkta för vilken tråd som är lämplig,håldiametern är större! :wink:
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av lahi »

Ja, jag mistänkte det och mätte upp biltemas munstycke för 1.0 mm tråd. Den var en tiondel över. Gik sa 1,2 mm så den blir nog perfekt :-)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s

Inlägg av lahi »

Tadaaaaaaa! Har ingen svarv så jag fick svarva i fräsen men nu passar den som en smäck. Ska bara såga av klumpen och pressa i den.


Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Skriv svar