Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite sånt.
Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite sånt.
Jo, jag rasade min kkk k24 på motorcykeln. 2,3 bar var kanske för mycket för den. Nu har jag fått tag på en garrett gt2871r som ska på. Med k24:an hade jag en strypning i banjon. 1,5 mm hål om jag minns rätt. Hur är det med kullagrade aggregat? Vill de ha mindre olja än en glidlagrad och därför kanske också ha strypning? Eller är där en strypning inbyggd i lagerdelen?
En fråga till: Är det något som ställer till det om jag sätter turbon lite under oljenivån och kör med returpump? k24:an hängde en liten bit över oljenivån. Den var känslig på returen så jag körde med en returpump för oljan. Den kommer jag att fortsätta använda. Jag hade en avluftad burk under turbon som pumpen sög från.
Nu med den kullagrade turbon så kommer den nog att behöva hamna en liten bit under oljenivån. Eftersom jag kommer att byta framgaffel till en som inte är uppstyvad (nuvarande är styv som fan för att gaffeln inte ska ta i turbon när gaffeln fjädrar ihop) så måste turbon en bit neråt för att hjulet inte ska ta i. Vill ju ha bra uppförande av hojen... returoljan mynnar över oljenivån så när jag stänger av motorn så rinner bara det som är i slangen tillbaka till den avluftade burken. Men hur blir det på trycksidan? Där är ju alltid olja så kommer det att rinna genom oljepumpen (motorns pump alltså. Den förser även turbon med olja) genom turbon och svämma över uppsamlingsburken när motorn inte är igång? Vill ju inte ha en stor oljepöl i garaget varje morgon... vad tror ni?
En fråga till: Är det något som ställer till det om jag sätter turbon lite under oljenivån och kör med returpump? k24:an hängde en liten bit över oljenivån. Den var känslig på returen så jag körde med en returpump för oljan. Den kommer jag att fortsätta använda. Jag hade en avluftad burk under turbon som pumpen sög från.
Nu med den kullagrade turbon så kommer den nog att behöva hamna en liten bit under oljenivån. Eftersom jag kommer att byta framgaffel till en som inte är uppstyvad (nuvarande är styv som fan för att gaffeln inte ska ta i turbon när gaffeln fjädrar ihop) så måste turbon en bit neråt för att hjulet inte ska ta i. Vill ju ha bra uppförande av hojen... returoljan mynnar över oljenivån så när jag stänger av motorn så rinner bara det som är i slangen tillbaka till den avluftade burken. Men hur blir det på trycksidan? Där är ju alltid olja så kommer det att rinna genom oljepumpen (motorns pump alltså. Den förser även turbon med olja) genom turbon och svämma över uppsamlingsburken när motorn inte är igång? Vill ju inte ha en stor oljepöl i garaget varje morgon... vad tror ni?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
- Patrik E
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
- Ort: Bjurholm
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
1mm hål ska det vara, köp en koppling med inbyggd strypning är väl det enklaste.
Blir nog ingen pöl.
Blir nog ingen pöl.

fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
jag hade på min gt3582r(samma lagerdel) en strypning på 0.9mm.
funkade förträffligt.
Det sitter strypning i lagerhuset, men den är för stor.
funkade förträffligt.
Det sitter strypning i lagerhuset, men den är för stor.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Vil minne om at Garrett sine "sivile" kulelageturboer har kuleholder i plast så de behøver derfor kjøling. Siden du ikke har vannkjøling bør du vurdere om du vil kjøre olje gjennom vannkanalene for å kjøle den.
Det er ikke uvanlig å sette en ènveis ventil på oljeslangen. Sjekk 03-1039 og 03-1047 nederst på denne siden: https://www.rbracing-rsr.com/partnumbers.htm
Det er ikke uvanlig å sette en ènveis ventil på oljeslangen. Sjekk 03-1039 og 03-1047 nederst på denne siden: https://www.rbracing-rsr.com/partnumbers.htm
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Jag håller på att hänga dit snurran och allt det där och undrar vad det är för gängor som gäller? Det är jag dålig på... gänga för olja in på en gt2871r, är det 7/16 -24? Och vad är en helt normal gänga på en sån där mutter till kopplingen på en vanlig stålomspunnen oljeslang? Antar att slangen är 1/4" eller nåt. Är det 7/16 -20 som används på sådant? Försöker klura ut vad det är för gänga på adaptern på bilden (som följde med turbon) så jag vet vad jag ska köpa. Den på bilden har för stort hål så jag försöker hitta en med samma gängor men mindre hål
Jag har nämligen en helt nypressad slang och vill inte betala för en till...
Kan tilläggas att sist jag försökte svetsa igen en banjoskruv och sen borra upp slutade det med att jag fick gnista hålet på gamla jobbet för att svetsen blev så jävla hård. Men jag har inte tillgång till den gnisten längre och att försöka svetsa igen denna adaptern utan att förstöra konan kan bli svårt.



Kan tilläggas att sist jag försökte svetsa igen en banjoskruv och sen borra upp slutade det med att jag fick gnista hålet på gamla jobbet för att svetsen blev så jävla hård. Men jag har inte tillgång till den gnisten längre och att försöka svetsa igen denna adaptern utan att förstöra konan kan bli svårt.


------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Borde det inte gå att pressa i någon solid stång att borra ur?
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Jo, det har du ju rätt i. Tänkte inte på det... Tänkte först att man kunde limma i en stång men det blir varmt och limmet kanske släpper men pressa hade jag inte en tanke på. Vill ju inte att det ska släppa.
hålet är 4,2 ungefär och en sån liten mässingsbit borde jag kunna svarva fram och borra ur.
Tack för tipset!
hålet är 4,2 ungefär och en sån liten mässingsbit borde jag kunna svarva fram och borra ur.
Tack för tipset!
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Borra och gänga invändigt I nippeln du har på bild, stoppa I keihin pwk munstycke 
finns väldigt många storlekar att tuna in det med då

finns väldigt många storlekar att tuna in det med då

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Eller så ja. Jag har en jävla hög med Mikuni-munstycken efter mina år med turbohojen och de brukar bara ha lite större skalle. Men det är lätt fixat. Kanske skulle prova det 

------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Finns hydraulikstrypningar också som är gjorda för typ m5 gänga i de flesta dimensioner, då är det bara att gänga upp nippeln och dra fast (med en skvätt loctite).
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Kontaktmunstycken är ofta märkta för vilken tråd som är lämplig,håldiametern är större! 

Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Ja, jag mistänkte det och mätte upp biltemas munstycke för 1.0 mm tråd. Den var en tiondel över. Gik sa 1,2 mm så den blir nog perfekt 

------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Kullagrad turbo på mc och strypning på oljan? Och lite s
Tadaaaaaaa! Har ingen svarv så jag fick svarva i fräsen men nu passar den som en smäck. Ska bara såga av klumpen och pressa i den.


------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna