Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kim Norgren
Forumsberoende

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Kim Norgren »

Det går som sagt ganska sakta framåt men idag har min bror som är med och hjälper till med bilen blivit färdig med den nya växelspaken till Kadetten.
Dags att bygga länkage så man kan lacka det och spakstället, sen är det bara att montera knappen för linelock i växelspaken och sedan montera ihop alltihop!

Bild

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Inlägg av TurboTeamSyd »

Trevligt bygge! :thumbright:

Hoppas det löser sig med växlingsproblemen!

MVH Jens
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Hej Kim satt och kollade igenom din tråd lite.
Du ska få lite trix som jag använt under åren.
Kul bygge och den verkar gå bra, såg att du hade lite problem med växlingarna.
Det du kan göra för att "förbättra" växlingarna är först som du gör se till att växelspakens upphängning är stum mot lådan.
Sedan ta bort synk ringarna på alla växlar utom ettan (Behagligare med synk på ettan).
Sen kör jag på en syntet hypoid olja i lådan för att den ska få så bra smörjning som möjligt men det går bra med atf olja med.
När du växlar en standard låda så måste du vara bestämd vid växlingarna för om du ej får i växeln riktigt så hoppar den ur och slår sönder något som tex hylsan eller växel gaffeln.
Har själv åkt med M45 sedan åttio talet och fått skuva en hel del.
Du bör nog ha med dig en reserv låda för det är lätt att missa en växel, i bland höll en låda en säsong i bland 2st per tävling.
Missar du växeln så är chansen stor att du får slitna splice i synk hylsorna och då är chansen stor att växeln hoppar ur vid belastning.
Tyvärr så är standard lådor begränsade pga att splincen sitter så tätt dom skulle vara dubbelt så grova och hälften så många och att varannan splince va borta.
Kolla in denna länk så ser du skillnaden hur en dogbox splince ser ut , samt lite tips hur du kan fixa till växlingarna på din turbo bil.
Skrolla ner och titta på videon.
http://www.legendaryspeed.com/yes-you-c ... -race-pro/
Lycka till Peter
Kim Norgren
Forumsberoende

Inlägg av Kim Norgren »

TurboTeamSyd skrev:Trevligt bygge! :thumbright:

Hoppas det löser sig med växlingsproblemen!

MVH Jens
Tackar, kul att du gillar den :thumbright:
Kim Norgren
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende

Inlägg av Kim Norgren »

Hej Peter!

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter, det uppskattas verkligen!

Ja jag har haft nåt spök med växlingarna. Så sjukt frustrerande när man vet att det skulle gå att köra snabbare om bara växlarna sitter :doh:
Jag hoppas att lösningen på det här problemet ska vara att montera spakstället stumt i lådan.

Det är så att spaken går till sitt läge utan skrap eller liknande men växeln finns liksom inte (det driver inte). Lägger jag sedan ur växeln och lägger i den på nytt så fungerar det att köra igen. För att köra riktigt snabbt så skulle man väl egentligen behöva montera automat men man vill ju inte göra som alla andra hela tiden, hehe!

Kör BMW ZF växellåda med omsvetsat svep så det blir för mycket bök för att byta växellåda på en tävling om man ska plocka över mitt svep på en annan låda. Man skulle ju kunna svetsa om en till låda iofs men det får jag eventuellt göra senare. Jag har delat ZF lådor och plockat över svepet/halva växellådshuset ett par gånger och mer klarar jag nog inte av när det gäller växellådor, har en reservlåda utan svep står som man skulle kunna lämna iväg för att utföra den operation som du beskriver. Kan vara kul att se hur det blir då! Ska alltså alla tänder bort vid synken eller spar man några?

Tack för länken, det var mycket intressant och gav lite nya idéer :)

Mvh
Kim Norgren
076-0175311

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Det du upplever är att spaken låser sig och ingen växel finns där är pga att växel hylsan låser/hänger sig i synk ringen.
Jag har alltid monterat bort synk ringarna helt och hållet men det ska "nog gå att fila bort alla tänderna" så har jag gjort på grabbens getrag låda men spar den på ettan så blir det behagligare att lägga i ettan när du ska åk fram i uppliningen osv.
Att jag använder en syntet hypoid olja i lådan är för att jag tagit bort synk ringarna och då vill jag ha en ojla med en stark olje film.
Att ha spak stället är ett måste.
Du kan växla en preppad standard låda ganska fort men inte alls som en clutchsless .
Men han sa på filmen med lite hjälp så kan man få till det ganska bra.
Problemet med BMW lådor är att dom har alu gafflar och dom är lätt att kröka dom i brons eller vad det är funkar bättre.
Om du lyssnar på denna länk så hör du lite hur mina växlingarva men på slutet gjorde jag av släpp för att inte åka för fort 7,11 på ett 7,10 index med avsläpp...
http://www.youtube.com/watch?v=m8XCZcDVgqU
Hoppas att det är till någon hjälp.
PS när du burnar gör det alltid på tvåan (trean om det går) så du får snurr på hjulen (lägg i tvåan direkt).
/ Peter
kängseboracing
Lite mer laddtryck

Inlägg av kängseboracing »

Jag tror tyvärr inte att det hjälper hur du än gör med spakstället har själv haft samma problem med zf lådan o flera med mig det som händer är att det flexar så i växellådan när man växlar tufft o då smiter växelföraren över skiftgaffeln när man sedan drar tillbaka spaken i neutral o växlar igen så hamnar växelföraren rätt har själv provat att svetsa på lite svets på växelföraren så att den blir bredare eller högre kan man kanske säga men tycker inte att det hjälpte speciellt mycket kanske lite bättre så jag tror att har man en växellåda som har blivit sådan i växlingarna så är det bara att byta.Har provat både med ett stumt spakställ i lådan o ett i karossen tycker inte det blir någon skillnad.
(Har själv 2st lådor som den ena missar 2,3,5 växlar ibland o den andra 3,5 växel)
Mvh Anders
kolla gärna in här http://www.garaget.org/kaengseboracing" onclick="window.open(this.href);return false;
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Liten fråga bara .. det du säger låter som krökta skift gafflar pga att man behållit synkringarna och lådan blir då trög växlad ,
då när du tar i och växlar så kröker du gafflarna (för att cynkninger bromsar hylsan att gå i läge) och då blir växel hylsorna i fel läge och svår/ trög växlad.
Rätta mig om jag har fel.
/ Peter
kängseboracing
Lite mer laddtryck

Inlägg av kängseboracing »

Tyvärr så tror jag inte att det är skiftgafflarna som är krökta det är ju bara en tapp på axeln som går rakt igenom växellådan som flyttar skiftgaffeln o den tappen missar ju hela gaffeln tex när man ska ha i 2ans växel så går tappen över skiftgaffeln (tappen som jag skriver kallar jag växelföraren)
Mvh Anders
kolla gärna in här http://www.garaget.org/kaengseboracing" onclick="window.open(this.href);return false;
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Det är så jag kraschar mina M45 lådor av senare modell, när man inte får i växeln riktigt så slås den ur läge med en jäkla kraft och kröker endera skift gaffeln eller axeln som du säger.
Jag har krökt axlar flera mm när jag missat att fått i växeln så synk hylsan har skjutits loss frän drevet och tryckt sönder nåt.
Det är därför jag plockar bort synk ringarna helt så jag får i växlarna så lätt som möjligt.
Blir det för mycket slitet på synk hylsorna så är drevet och hylsan i regel slut för då pajjar man bara axlar och gafflar.
Det är en jädrans massa kraft som skjuter loss hylsan om man ej får i den riktigt.
/ Peter
Kim Norgren
Forumsberoende

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för att ni diskuterar och tipsar i ämnet, mycket nyttig information!
Det är en hel vetenskap det där med växellådor...

Mvh Kim
Kim Norgren
076-0175311

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende

Inlägg av Kim Norgren »

Eftersom det skrivits lite nu om eventuella problem och lösningar för snabba växlingar med ZF-lådan så lägger jag upp några bilder från när jag delade en ZF-låda. Alla kanske inte delat just den lådan och vet hur konstruktionen ser ut i dessa lådor!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
Kim Norgren
076-0175311

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
p.hedman
Forumsberoende

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av p.hedman »

Fina bilder , ser lite olika ut än min bmw låda (Getrag) men samma problem finns i den med.
/ Peter
Kim Norgren
Forumsberoende

Inlägg av Kim Norgren »

p.hedman skrev:Fina bilder , ser lite olika ut än min bmw låda (Getrag) men samma problem finns i den med.
/ Peter
Tack Peter! Jag misstänkte att det skulle skilja lite så därför tänkte jag att det kunde vara kul att se :wink:

Mvh
Kim Norgren
076-0175311

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende

Inlägg av Kim Norgren »

Liten uppdatering igen!

Ny spak med nytt länkage och knappen för linelock monterat i spaken, kablar förberett så det bara är att koppla in när skyddet över växellådan är monterat igen.
Bild

Nya spaken monterad i det nya spakstället och det känns mycket stadigare än det förra :thumbright:
Bild
Kim Norgren
076-0175311

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar