B21 A origial kolvar
B21 A origial kolvar
Hej gott folk.
Skulle vilja veta om det är nån av er som svara på min fråga som jag kan tyvärr inte hitta svar på .
Hur tjock är godset i en original b21a kolvtopp ?
Hoppas nån kan svara på min fråga....
Skulle vilja veta om det är nån av er som svara på min fråga som jag kan tyvärr inte hitta svar på .
Hur tjock är godset i en original b21a kolvtopp ?
Hoppas nån kan svara på min fråga....
Re: B21 A origial kolvar
Är tjockt kan jag säga. Men exakta tjockleken har jag ingen aning om.
Vad ska du göra?
Vad ska du göra?
Tänkt att bygga en B21 D ( diesel)
Det är kanske som att svära i kyrkan att nämna nåt sånt på denna forum , men jag bjuder på det
Det är kanske som att svära i kyrkan att nämna nåt sånt på denna forum , men jag bjuder på det

Tror du får hitta några bättre lämpade kolvar om du ska bygga en diesel. Tror få, om ens några, standard bensin kolvar håller för att köras som diesel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
Var det inte någon i Uppsala på 80-talet som byggde om en luftkyld Bubblamotor till diesel och vattenkylning, någon annan än jag borde väl komma ihåg det? Han körde väl med originalkolvar och igensvetsade förbränningsrum!?!
Det är ju dock viss skillnad på att få det att fungera,och att få det att hålla. Inte för inte som det mesta i en diesel är kraftigare än i en bensin
Torbjörn.A
-
- För mycket laddtryck
Jodå, jag minns åttiotals bubbladieseln med hemslipade kamnockar i pumpen!
Sen dess har jag haft begär att bygga en hundkojediesel.
Tror det håller om det inte är en massa överladd, har sett flera genom åren som gjort så. Inte för tidigt insprut bara. Förbränningen blir inte optimal ur utsläppssynpunkt men det funkar. Att komma upp i 17-18 till ett i kompförhållande borde inte vara hopplöst iaf.
Kulig ide!!
'

Tror det håller om det inte är en massa överladd, har sett flera genom åren som gjort så. Inte för tidigt insprut bara. Förbränningen blir inte optimal ur utsläppssynpunkt men det funkar. Att komma upp i 17-18 till ett i kompförhållande borde inte vara hopplöst iaf.
Kulig ide!!
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
-
- Forumsberoende
Hur mycket komp skulle det bli med 631 Heron toppen och B21A kolvar, 30:1? 

- Johan Posth
- Forumsberoende
Helt hundra på att de är någon på forumet som lagt upp en film på en som gjort så på en b230/b23/b21... Så de går allt...
Iofs några år sedan...
Iofs några år sedan...
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Som "Misse" skriver så ja, det fungerar med en vanlig kolv från en bensinare med, men inget laddtryck på tal om i sådana fall.
Det kan fungera tillförlitligt om man håller sig till kompförhållande 18:1 i förkammar version.
Den är "snällare" vid kolvarna och stakarna än en direktinsprutad är. Och om man backar tiden till 60 talets dieselmotorer så gick dom flesta som förkammar maskiner och dom hade kompförhållande i genomsnitt på 17:1 till 19:1
Fanns vissa ( Hercules) som för exempel hade 15.5:1 och den som hade lägst vad jag vet är Vomag 4R1560 . Den hade 14.5:1
Hur som haver... jag har hittat kolv som är "skrot " från B21a och jag kan meddela er att i mina "dieselbesatta" ögon så är den inte tjock. 8.2mm för att vara mer exact.
VW 1.9 dieselkolven är 16mm tjock.
Utöver det så är dieselkolvar är nästan uteslutande alfin kolvar
Detta har jag inte sett i bensinkolvarnas värld.
Och för att även svara Thunderbo1t så kompförhållandet blir inte 30.1
Om du skall räkna med ett givet mått för en förkammare ( 10cc) och om du planar blocket på en B21a så du har 1mm kolvutstick och flata kolvar + en 631 topp med 2mm toppackning så blir det mer exakt 26.3:1
Men detta är på papper. I verkligheten så kanske du hamnar på 22 .
Jag är inte så bra att uppdatera på forum på många ställen så om ni vill se mitt bygge som jag brukar komma ihåg att uppdatera då kan ni följa länken.
https://forum.svenska200klubben.com/vie ... =27&t=4299
Det kan fungera tillförlitligt om man håller sig till kompförhållande 18:1 i förkammar version.
Den är "snällare" vid kolvarna och stakarna än en direktinsprutad är. Och om man backar tiden till 60 talets dieselmotorer så gick dom flesta som förkammar maskiner och dom hade kompförhållande i genomsnitt på 17:1 till 19:1
Fanns vissa ( Hercules) som för exempel hade 15.5:1 och den som hade lägst vad jag vet är Vomag 4R1560 . Den hade 14.5:1
Hur som haver... jag har hittat kolv som är "skrot " från B21a och jag kan meddela er att i mina "dieselbesatta" ögon så är den inte tjock. 8.2mm för att vara mer exact.
VW 1.9 dieselkolven är 16mm tjock.
Utöver det så är dieselkolvar är nästan uteslutande alfin kolvar
Detta har jag inte sett i bensinkolvarnas värld.
Och för att även svara Thunderbo1t så kompförhållandet blir inte 30.1
Om du skall räkna med ett givet mått för en förkammare ( 10cc) och om du planar blocket på en B21a så du har 1mm kolvutstick och flata kolvar + en 631 topp med 2mm toppackning så blir det mer exakt 26.3:1
Men detta är på papper. I verkligheten så kanske du hamnar på 22 .
Jag är inte så bra att uppdatera på forum på många ställen så om ni vill se mitt bygge som jag brukar komma ihåg att uppdatera då kan ni följa länken.
https://forum.svenska200klubben.com/vie ... =27&t=4299