Tips kam axel b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Tips kam axel b230

Inlägg av febo »

Tjabba!
Håller på och bygger på en 744 som ska gå mest i sidled, och behöver lite tips på vad man ska ha för kamaxel då jag inte är så duktig på den fronten. Skriver ner lite saker vad som är gjort osv.

B230fb
Smidda wiseco kolvar
Smidda h-profil
Original turbo komp
531 små portad, org ventiler nu. Blir förmodligen större nu och porta den mer.
Vx3 kam
9xx spridare, ska uppgraderas nu
Redig bränslepump som räcker till
Super hx40 #14
Pulsplitt grenrör 48mm rör och 42mm kollektor
Extern wastegate
Allt styrs med ett megasquirt 3v3
BMW 320d 6-petad låda
765
6-puckad
Går på E85, tanken är väl 450whp och ska varva 7000rpm tänkte jag.
Vill gärna inte att den är helt död på lägre varv men den ska ju dra till minst 7000rpm oxå!

Ös på med förslag tips och trixa, allt uppskattas!!

Mvh. en bil tokig kille :)
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av Fransson »

Hej!
Finns 4-5 liknande motorer under dyno fliken.
Ismotor,driftmotor mm.
Var väl k-kam i en samt Jens sts kammar i andra.
Kolla bromskurvan på motorerna så får du en skaplig uppfattning.
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av febo »

Tack så mycket! De var till en hel del hjälp, verkar inte vara så omöjligt å köra 450whp med min setup, lutar nog åt en sts 247 kam ifrån Jens och ett par vettiga fjädrar!

Mvh
robert_j
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 31, 2013 8:14 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av robert_j »

http://www.agap.se/Produkter.htm
Jag kör den med i race serien med 13,4 i lyft.
med 530 topp från tommy luhr std ventiler.
liknande motor i övrigt
607 wnm vid 4400
411 whp vid 5500
med bottnade 1000cc spridare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av mattias »

febo skrev:Tack så mycket! De var till en hel del hjälp, verkar inte vara så omöjligt å köra 450whp med min setup, lutar nog åt en sts 247 kam ifrån Jens och ett par vettiga fjädrar!
Låter riktigt vettigt, för den effekt du ska ta ut så är det dumt att satsa på värre kam, du tappar bara botten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av febo »

Ja precis, vill ju gärna att de finns lite botten så den inte blir sten dö där nere men ändå att den ska orka varva fullt ut :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av mattias »

Sen kör du med överladdning, och det finns ventiler för att styra laddtrycket elektriskt som du vill. Det går att få en riktig skitmotor att sträcka på sig så längt turbon räcker. Inte för att det är fel att ha en frisk sugmotor att överladda, men det är inte så man behöver göra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av febo »

Ja absolut, de är ju en jävla skillnad å köra med elektrisk ladd styrning än pysventil. får ju mycke tidigare full ladd oxå :)

Vad anser du vara vattigt på fullast med E85?
Och någon som vet hur man kalibrerar en aem bredbandlambda?
Tycker min går mycke jämnare när den går lite fetare på tomgång t.ex enligt mätarn då.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av mattias »

Motorn ska ha det den vill ha. Kör i bromsbänk.
De flesta lambda-styrenheter behöver inte kalibreras då de använder sensorns kalibrerade motstånd från fabrik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av febo »

tycker de ä konstigt, låter mer rätt i maskin om man har ~13 i afr på tomgång. :s
Ja vi får se vad de blir, kostar ju en del. gatmappa funkar fint om man har lite koll :)
Kompisen håller på och bygger en så blir nog den när den är klar :)
Wetterskog
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: fre jan 04, 2013 5:14 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av Wetterskog »

http://catcams.co.uk/acatalog/7901403.pdf

Den här har jag, Funkar riktigt bra :)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1091
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av Thunderbo1t »

febo skrev:tycker de ä konstigt, låter mer rätt i maskin om man har ~13 i afr på tomgång. :s
Absolut inget konstigt i det. Ska man däremot åka med katalysator och avgasrening så är det lambdavärde 1 som gäller för avgasreningens skull, då får man inte välja vad motorn vill ha :-)
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av febo »

Wetterskog skrev:http://catcams.co.uk/acatalog/7901403.pdf

Den här har jag, Funkar riktigt bra :)
Okejokej, ja beställer nog en sts247, blir nog fint :) äre wetterskog från fredriksberg? :)
Thunderbo1t skrev:
febo skrev:tycker de ä konstigt, låter mer rätt i maskin om man har ~13 i afr på tomgång. :s
Absolut inget konstigt i det. Ska man däremot åka med katalysator och avgasrening så är det lambdavärde 1 som gäller för avgasreningens skull, då får man inte välja vad motorn vill ha :-)
Okej! ja har väl åkt så 2 säsonger för de låter bättre som sagt.
Nej usch är ju en gammal 744 -85. Katt vill man ju inte ha :)
Wetterskog
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: fre jan 04, 2013 5:14 pm

Re: Tips kam axel b230

Inlägg av Wetterskog »

Japp! Det är Andreas, Vem fan är du? :hey: :D
Skriv svar