Rund oljekylare. Bra eller mindre bra?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Rund oljekylare. Bra eller mindre bra?

Inlägg av lahi »

På grund av enorm platsbrist behöver jag flytta på oljekylaren på min motorcykel. Den är luft/oljekyld så oljekylare måste jag ha. Jag hittade då denna:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj ... da--2.html
Hur tycker folket att en sådan rund kylare fungerar? Nu sitter där en 10-radig vanlig kylare (180x340 mm ungefär. 45 mm tjock) men hur står sig en sån i länken mot en vanlig? Tanken är att ha den under motorn innanför kåpan och leda luft till kylaren genom undersidan.

Anledningen till att jag behöver flytta eller ersätta befintlig är att jag satt på en ännu större turbo på hojen. Samt att jag vill kunna svänga fullt. Som det är nu tar gaffeln i intercoolern och bakom intercoolern sitter oljekylaren. Får jag bort den därifrån så kan jag flytta bak intercoolern och då kan jag svänga fullt och även köra med en normal gaffel... Den är uppstyvad som fan nu så framhjulet inte kan gå i intercoolern.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Pipedreams
För mycket laddtryck

Re: Rund oljekylare. Bra eller mindre bra?

Inlägg av Pipedreams »

Den där är mer tänkt som växellådskyl. Skulle rekommendera en laminova oljekylare på övre vattenslangen, eller kör du luftkyld motor?
Håkan Foldefors
jre
För mycket laddtryck

Inlägg av jre »

Jag tror inte heller på den kylaren. Fundera på kylarean och hur mycket luft som kan passera nära oljan och kyla den. Försök hitta en eller två mindre som kan sitta i luftdraget eller som sagt en värmeväxlare mot kylvattnet om du har en schysst vattenkylare.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Tänkte på det också. Den ser ju inte så effektiv ut... får bli en vanlig kylare då. Eller två mindre men vetefan var de ska få plats...
En Laminova eller annan värmeväxlare kan jag inte ha eftersom motorn är luft och oljekyld. Har inget vatten.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Skriv svar