Problem med onormalt övertryck i kylsystemet, M20B25

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Problem med onormalt övertryck i kylsystemet, M20B25

Inlägg av peppe »

Hallå, postar här eftersom att det är en turbo maskin. Blev det fel får Eric eller Mattias eller ja någon flytta den :)

Kort info om motorn så vi vet vad vi har att jobba med, för er som inte läst min tråd d.v.s.

Toppdeckat och o-ringat block
Svetsad och planad 320i topp
ARP bultar till toppen
Orginal elring packning

Problemet med detta övertryck började kvällen då vi var och mappade. Tidigare har hon inte haft tendenser till att göra så här. Inte på låga ladd ialla fall, men det är ju nu det börjar hända saker och värmen kommer, laddar 0.8 - 0.9kg.

Kvällen då vi mappade så gick en gammal äcklig slang till kylsystemet, den lilla slangen som går mellan block till termostathus. Den lagades och en luftning utfördes på platts.

Sedan fortsatte vi gasa utan problem med temp eller något sådant. Men 10:e pullet så släppte locket övertrycket så jag fick en dusch på rutan. 150kpa släpper locket vid.

Okej tänkte jag, nu har något gått illa. Vi fortsatte mappa efter vi släppt lite tryck och det gick bra förutom att slangen var som en balong.

Denna slang samt volvo expansions kärlet sväller fint:

Bild
Här ser man hur svullen den blir.

Efter jag fått tipps av Peter H om att göra en luftnings nippel på högsta punkten så gjordes det.

Sedan luftade vi på kvällen. Bilen var hissad lite fram med hjälp av bil lyften och det kom inte så mycket luft faktiskt. Men luft kom det.

( vi hade iofs haft lös röret inte så konstigt )

Vi körde bra nog länge sådär på lyften och luftade och lät hon gå varm bra nog länge. Till slut var vi fria från luft.

Åkte då ut och snöt ett par vänder med några polare på E4:an, och efter några pulls så släppte locket tryck på rutan min igen.

Detta sker nästan alltid då jag växlar mellan 3:an till 4:an på 7000rpm.

Så här ser kylsystemet ut, förenklat (BMW har ju för många slangar, man förstår ju hälften av vad dom är till för )

Bild

1: Högsta punkten i kylsystemet, där har vi numera svetsat på gods och gängat en M6:a för avluftning.

2: Under insuget på på lägsta punkten går slangen från expansions kärlet in. Den stora slangen alltså.

3: Lilla slangen frå expansions kärlet, antar att det har varit högsta punkten på bilen den kylaren kommer ifrån.

4: Volvo expansions kärl med 150kpa lock, sitter något lägre än högsta punkten där på röret.

Pratade med Eric W idag då jag var inne på Mekonomen och shoppade en ny toppackning. Han hade pratat med Peter H och han hade konstaterat att det kanske inte skulle vara så dumt att flytta lilla slangen som numera går från kylare till kärl till högsta punkten, d.v.s. röret där vi har gjort luft nippel.

Åsikter om det? Låter vettigt.

Saker som jag kommit fram till:

1. Inget vatten i oljan.
2. Vitryker inget
3. Vattnet verkar inte hitta in i cylindrarna då man stänger av.
4. Trycket försvinner sakta men säkert under natten. ( tror jag har pys läkage )

Har säkert kommit på fler saker att skriva men just nu står det stilla. Det lutar väll mycket väl åt att toppackningen kan ha farit, eller toppen. Med den turen jag brukar ha.

Då är det ju bara till och lista ut varför toppackningen far.

Ös på med teorier nu gubbar.

Mvh gasglad peppe som rökfyllde E4:an igår.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

flytta lilla slangen som numera går från kylare till kärl till högsta punkten
på t ex 140 så har du ju anslutningen till exp. kärlet högt upp på kylarn. o då luften ligger ovanför vattnet så tror jag att ni blir av med trycket med luftnings nippeln, men det kommer nog trycka ut vatten där med, så sätt slangen till exp. kärlet på högsta nivån.

så ja, det låter vettigt :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

har du eller nån kompis tillgång till en sån där mojäng (kommer inte ihåg vad det heter) som man sätter på
i stället för kylarlocket som innehåller nån vätska som då ska färgas då den kommer i kontakt med avgaser i kylvätskan?
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

annars ska det gå att ta en CO-mätare vid/i expasionskärlet...
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kan nog på ett eller annat sätt få tag i en mätare för att testa.

Pratade med Mattias som i sin tur talat med Söderlund.

Jag ska svetsa en nippel på aluröret där vi gjorde avluftningen och dra den till exp kärlet, så den kan lufta där på högsta punkten, sedan lät det som att jag skulle flytta upp exp kärlet också.

Problemet är att det inte finns platts, och för att flytta den på andra sidan måste jag köpa en ny vatten pump, den som sitter där är sprillans. Antar jag får ta och göra något supermek.

Dom talade om hotspots, vilket inte är helt otroligt.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nu har jag kikat på lite delar jag behöver för att bygga om kylsystemet.

Exp kärlet kommer bli alu, och locket till det blir 21-25psi lock ( duger det ) sedan undrar jag om måtten jag tänkte köra på duger?

100mm x 200mm 1,5liter drygt, räcker det?

Sedan blir det gammla vatten pumpen för den har utag för att suga direkt från exp kärlet. Då avluftar den ju automatiskt, som det sitter nu sitter exp kärlet mellan värme paketet och termo hus, inte så bra med andra ord.

Ska även fixxa en nippen på röret då vi gjorde avluftningen, frågan jag då ställer är om jag kan sätta röret på sidan lite vinklat med flödes riktningen?

Kom igen nu, jag är hungrig efter info :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Du skulle ha ritat upp i paint eller nåt hur kylsystemet är kopplat nu och hur du har tänkt koppla så får dom som är experter på det där få ändra hur dom tycker det ska vara ;)

btw, går det vattenslangar till spjällhuset på din motor?
Går det nån vattenkanal genom insuget?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Inga slangar till insug, spjällhuset hade förr. Men det ryckte jag bort.

Det sista jag vill veta är om jag kan sätta luftnippeln som blir på alu röret på bilden i flödes riktningen eller om det blir kaos i exp kärlet.

För det kan det inte behövas någon bild? :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hallå!

Efter att mekat psyk för att kunna åka lite 201 meter i helgen så har jag och bror äntligen testat snyta lite E30.

Det som är gjort sedan vi hade problemet är:

Bytt till gammla modellen vattenpump med utag för exp kärl.
Byggt exp kärl i alu med moroso lock.

Avlufnings slangar från kylare och alu rör som är högsta punkten till exp.
Flyttat exp kärl till gammla batterilådan så högt upp som det går.

Luftade först, testade snyta trycket kom tebax som ett brev på posten. Sedan luftade vi 20 minuter, och det funkar för man hör hur skiten självluftar till och med, men vi gned slangar och mekade på.

Efter det puttrade vi till hamnen fyllde på lite mera vätska då hon sörplat i sig då vi kört utan lock.

Efter det snöt vi en gång och trycket hade hittat tebax.

Som jag sagt tidigare:

Inge vatten i oljan
Inge vatten under kamaxeln där M20in är känd för att spricka
Ingen vitrök

Inget inget inget.

Därför drar jag slutsattsen att toppackningen har gått, på något sjukt sätt, eller toppen eller blocket?

Nu till frågan:

Ska jag vara en nörd och ge upp, vänta tills vintern och riva skiten

JA / NEJ

Ska jag brinna av som jag gjorde idag i hamnen och nötte upp bakdäcken på sladd, fast istället brinna av på 201 meters körningen

JA / NEJ / DU ÄR SKADAD SPARA PÅ MOTORN DEN KOMMER GÅ SÖNDER.

Mvh förvirrad men inte helt missnöjd med slirarna även om en drivknut for.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

testa med Holst motorsvets obs inte kylartätning!
en blå flaska med röd kork,fanns iallafall förut på mekonomen.
med sånt har jag fått det tätt på en bil som skickade 25l vatten
genom avgasröret på 6mil.

fredde
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag såg att det finns på laitis
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Är det bara att hälla i skiten ? För isf testar jag, kan ju knappast bli sämmre än vad det är nu.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

står nått på flaskan,det jag märkte var att det vart bättre varje gång
jag varmkörde o lät den svalna.efter tre varmkörningar vart det tätt!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej, går det att köra i glykol eller måste det blandas med vatten?

Orkar inte tappa motorn, pluggen sitter inte som lägsta nivå så det är halv drygt att lirka ur allt vatten.

Åker och köper det dära medlet nu iaf.
Användarvisningsbild
svammlet
Lite mer laddtryck

Inlägg av svammlet »

du gå till närmaste vvs affär och köpa en automat luftare, det fungerar bra och du slipper springa ut å lufta :wink: hoppas medlet fungerar.
Skriv svar