Kort info om motorn så vi vet vad vi har att jobba med, för er som inte läst min tråd d.v.s.
Toppdeckat och o-ringat block
Svetsad och planad 320i topp
ARP bultar till toppen
Orginal elring packning
Problemet med detta övertryck började kvällen då vi var och mappade. Tidigare har hon inte haft tendenser till att göra så här. Inte på låga ladd ialla fall, men det är ju nu det börjar hända saker och värmen kommer, laddar 0.8 - 0.9kg.
Kvällen då vi mappade så gick en gammal äcklig slang till kylsystemet, den lilla slangen som går mellan block till termostathus. Den lagades och en luftning utfördes på platts.
Sedan fortsatte vi gasa utan problem med temp eller något sådant. Men 10:e pullet så släppte locket övertrycket så jag fick en dusch på rutan. 150kpa släpper locket vid.
Okej tänkte jag, nu har något gått illa. Vi fortsatte mappa efter vi släppt lite tryck och det gick bra förutom att slangen var som en balong.
Denna slang samt volvo expansions kärlet sväller fint:
Här ser man hur svullen den blir.
Efter jag fått tipps av Peter H om att göra en luftnings nippel på högsta punkten så gjordes det.
Sedan luftade vi på kvällen. Bilen var hissad lite fram med hjälp av bil lyften och det kom inte så mycket luft faktiskt. Men luft kom det.
( vi hade iofs haft lös röret inte så konstigt )
Vi körde bra nog länge sådär på lyften och luftade och lät hon gå varm bra nog länge. Till slut var vi fria från luft.
Åkte då ut och snöt ett par vänder med några polare på E4:an, och efter några pulls så släppte locket tryck på rutan min igen.
Detta sker nästan alltid då jag växlar mellan 3:an till 4:an på 7000rpm.
Så här ser kylsystemet ut, förenklat (BMW har ju för många slangar, man förstår ju hälften av vad dom är till för )

1: Högsta punkten i kylsystemet, där har vi numera svetsat på gods och gängat en M6:a för avluftning.
2: Under insuget på på lägsta punkten går slangen från expansions kärlet in. Den stora slangen alltså.
3: Lilla slangen frå expansions kärlet, antar att det har varit högsta punkten på bilen den kylaren kommer ifrån.
4: Volvo expansions kärl med 150kpa lock, sitter något lägre än högsta punkten där på röret.
Pratade med Eric W idag då jag var inne på Mekonomen och shoppade en ny toppackning. Han hade pratat med Peter H och han hade konstaterat att det kanske inte skulle vara så dumt att flytta lilla slangen som numera går från kylare till kärl till högsta punkten, d.v.s. röret där vi har gjort luft nippel.
Åsikter om det? Låter vettigt.
Saker som jag kommit fram till:
1. Inget vatten i oljan.
2. Vitryker inget
3. Vattnet verkar inte hitta in i cylindrarna då man stänger av.
4. Trycket försvinner sakta men säkert under natten. ( tror jag har pys läkage )
Har säkert kommit på fler saker att skriva men just nu står det stilla. Det lutar väll mycket väl åt att toppackningen kan ha farit, eller toppen. Med den turen jag brukar ha.
Då är det ju bara till och lista ut varför toppackningen far.
Ös på med teorier nu gubbar.
Mvh gasglad peppe som rökfyllde E4:an igår.