helsyntet lr mineral?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Han skriver övertygande och bra men man kan inte blunda för några av livets fakta.
Många raceteam kör ju på mineraloljor, må så vara att det är "räjsoljor".
Dessa räjsare betalar ju knappast något för oljan då de är helsponsrade.
M.a.o. så lär de ju använda det som är bäst oavsätt pris. Jag kan heller inte tänka mig ett oljebolag som säger till sina skyddslingar att de får lov att köra på den "billiga" oljan då det är "för dyrt" att bidra med den riktiga superduper oljan.
Oki, det finns väl de som kör osponsrat också... men det är ändå billigare med den bästa oljan om den förhindrar ett motorras.
Många raceteam kör ju på mineraloljor, må så vara att det är "räjsoljor".
Dessa räjsare betalar ju knappast något för oljan då de är helsponsrade.
M.a.o. så lär de ju använda det som är bäst oavsätt pris. Jag kan heller inte tänka mig ett oljebolag som säger till sina skyddslingar att de får lov att köra på den "billiga" oljan då det är "för dyrt" att bidra med den riktiga superduper oljan.
Oki, det finns väl de som kör osponsrat också... men det är ändå billigare med den bästa oljan om den förhindrar ett motorras.
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
Det gäller ju att tänka själv också, inte bara ändra uppfattning för man läst en text med fina formuleringar. Det är det vanliga tjatet tycker jag.
För min motors användningsområde känns 20w-50 mineraloljan bra, den får gå hårt men inte så många mil per år.
Sen finns det lilla problemet med bränsleutblandningen i oljan som kommer sig av inte alltför fintunade Dellorto 40:ior. Då är det bra med lite "tjockare" olja tycker jag iallafall.
Sen att jag kan få tag i oljan hyffsat billigt skadar ju inte heller.
För min motors användningsområde känns 20w-50 mineraloljan bra, den får gå hårt men inte så många mil per år.
Sen finns det lilla problemet med bränsleutblandningen i oljan som kommer sig av inte alltför fintunade Dellorto 40:ior. Då är det bra med lite "tjockare" olja tycker jag iallafall.
Sen att jag kan få tag i oljan hyffsat billigt skadar ju inte heller.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21738
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är inte så enkelt att syntet alltid är bättre än mineralturbo.bmw skrev:läste du inte?? syntet är tjockare än mineral när den är varm, mineral blir blaskigare, syntet tål värme bättre? o det finns tjocka syntet oljor också mobil 1 15w50 t.ex.
kan ni inte bara inse fakta....

det som ofta ger mer effekt är en tunnare olja 0w-15 brukar ge en 6-10 hk mer än en 20w-50 mineral eller syntet
det finns många försäljare som givervis säger att deras olja är bäst men sånt kan man givetvis inte alltid tro på

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Synt är bättre än mineral...
Det är otroligt vad motorfolk är konservativa när det gäller motorolja!
När det gäller nya turboaggregat, insprut, bla bla osv... Ingen tvekan om att det är det senaste som ska köpas, (önskas i alla fall.)
Men när det gäller olja, Det var bättre förr. När oljan var tjock, billig, och det blev slam i ventilkåpan.
Naturligtvis är (rent generellt) den senaste oljan bäst.
Högt olje-tryck är bara ett tecken på att det går trögt för oljan att cirkulera. Det är bättre att ha ett bra flöde som kyler lagren än att ha högt tryck i oljerören fram till lagren.
När det gäller nya turboaggregat, insprut, bla bla osv... Ingen tvekan om att det är det senaste som ska köpas, (önskas i alla fall.)
Men när det gäller olja, Det var bättre förr. När oljan var tjock, billig, och det blev slam i ventilkåpan.
Naturligtvis är (rent generellt) den senaste oljan bäst.
Högt olje-tryck är bara ett tecken på att det går trögt för oljan att cirkulera. Det är bättre att ha ett bra flöde som kyler lagren än att ha högt tryck i oljerören fram till lagren.
Vad tror du den extra effekten kommer ifrån då?turbo.bmw skrev:ja visst kan man få 10 hk om men jämför en tjock olja o en tunn, men en olja är inte bra bara för att den ger hästar, den ska ju smörja också o det tror iaf ja att syntet är bäst på!
Mindre friktionsförluster kanske, då borde den väl knappast smörja sämre?
Sedan kommer säkert en del av att mindre olja hänger på vavaxel etc.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21738
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Synt är bättre än mineral...
mats757 skrev:Det är otroligt vad motorfolk är konservativa när det gäller motorolja!
När det gäller nya turboaggregat, insprut, bla bla osv... Ingen tvekan om att det är det senaste som ska köpas, (önskas i alla fall.)
Men när det gäller olja, Det var bättre förr. När oljan var tjock, billig, och det blev slam i ventilkåpan.
Naturligtvis är (rent generellt) den senaste oljan bäst.
olja var faktiskt bättre för!

olja är ju som många märkt med två bokstäver som tex sl eller sj eller sk.
och oljan blev bättre varje år på tester gällande friktion, tålighet mot värme, pinto kam nötar testet

så jag säger att tiden då olja blev bättre för motorn varje år är över!!!

men jag säger inte att helsyntet är sämre generellt men det behöver inte va bättre heller allagånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
finns ju racing olja:) den är ju ingen kompromiss..
Helsyntet rak 50w brukar ju jänkarna tycka om:)
Själv skall jag tömma i shell helix racing olja 10-60w
Helsyntet rak 50w brukar ju jänkarna tycka om:)
Själv skall jag tömma i shell helix racing olja 10-60w
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Vart hittar man singlegrade helsyntet olja då? brukar väl bara vara mineral som finns singlegrade?volvo140turbo skrev:finns ju racing olja:) den är ju ingen kompromiss..
Helsyntet rak 50w brukar ju jänkarna tycka om:)
Själv skall jag tömma i shell helix racing olja 10-60w
Singlegrade syntet vore ju inte fel.
(Jänkarna gillar ju dessutom George W... skulle inte riktigt tro på allt de säger ska vara bra

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836