helsyntet lr mineral?

Diskussioner för erfaret folk
volvosmurfen
För mycket laddtryck

Inlägg av volvosmurfen »

Han skriver övertygande och bra men man kan inte blunda för några av livets fakta.
Många raceteam kör ju på mineraloljor, må så vara att det är "räjsoljor".
Dessa räjsare betalar ju knappast något för oljan då de är helsponsrade.
M.a.o. så lär de ju använda det som är bäst oavsätt pris. Jag kan heller inte tänka mig ett oljebolag som säger till sina skyddslingar att de får lov att köra på den "billiga" oljan då det är "för dyrt" att bidra med den riktiga superduper oljan.

Oki, det finns väl de som kör osponsrat också... men det är ändå billigare med den bästa oljan om den förhindrar ett motorras.
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hissjö Racing »

Det gäller ju att tänka själv också, inte bara ändra uppfattning för man läst en text med fina formuleringar. Det är det vanliga tjatet tycker jag.

För min motors användningsområde känns 20w-50 mineraloljan bra, den får gå hårt men inte så många mil per år.

Sen finns det lilla problemet med bränsleutblandningen i oljan som kommer sig av inte alltför fintunade Dellorto 40:ior. Då är det bra med lite "tjockare" olja tycker jag iallafall.

Sen att jag kan få tag i oljan hyffsat billigt skadar ju inte heller.
Användarvisningsbild
turbo.bmw
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av turbo.bmw »

läste du inte?? syntet är tjockare än mineral när den är varm, mineral blir blaskigare, syntet tål värme bättre? o det finns tjocka syntet oljor också mobil 1 15w50 t.ex.

kan ni inte bara inse fakta....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbo.bmw skrev:läste du inte?? syntet är tjockare än mineral när den är varm, mineral blir blaskigare, syntet tål värme bättre? o det finns tjocka syntet oljor också mobil 1 15w50 t.ex.

kan ni inte bara inse fakta....
det är inte så enkelt att syntet alltid är bättre än mineral :wink:

det som ofta ger mer effekt är en tunnare olja 0w-15 brukar ge en 6-10 hk mer än en 20w-50 mineral eller syntet

det finns många försäljare som givervis säger att deras olja är bäst men sånt kan man givetvis inte alltid tro på :lol:
Användarvisningsbild
turbo.bmw
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av turbo.bmw »

ja visst kan man få 10 hk om men jämför en tjock olja o en tunn, men en olja är inte bra bara för att den ger hästar, den ska ju smörja också o det tror iaf ja att syntet är bäst på!
mats757
För mycket laddtryck

Synt är bättre än mineral...

Inlägg av mats757 »

Det är otroligt vad motorfolk är konservativa när det gäller motorolja!

När det gäller nya turboaggregat, insprut, bla bla osv... Ingen tvekan om att det är det senaste som ska köpas, (önskas i alla fall.)
Men när det gäller olja, Det var bättre förr. När oljan var tjock, billig, och det blev slam i ventilkåpan.

Naturligtvis är (rent generellt) den senaste oljan bäst.

Högt olje-tryck är bara ett tecken på att det går trögt för oljan att cirkulera. Det är bättre att ha ett bra flöde som kyler lagren än att ha högt tryck i oljerören fram till lagren.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

turbo.bmw skrev:ja visst kan man få 10 hk om men jämför en tjock olja o en tunn, men en olja är inte bra bara för att den ger hästar, den ska ju smörja också o det tror iaf ja att syntet är bäst på!
Vad tror du den extra effekten kommer ifrån då?
Mindre friktionsförluster kanske, då borde den väl knappast smörja sämre?
Sedan kommer säkert en del av att mindre olja hänger på vavaxel etc.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Synt är bättre än mineral...

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats757 skrev:Det är otroligt vad motorfolk är konservativa när det gäller motorolja!

När det gäller nya turboaggregat, insprut, bla bla osv... Ingen tvekan om att det är det senaste som ska köpas, (önskas i alla fall.)
Men när det gäller olja, Det var bättre förr. När oljan var tjock, billig, och det blev slam i ventilkåpan.

Naturligtvis är (rent generellt) den senaste oljan bäst.

olja var faktiskt bättre för! :lol:

olja är ju som många märkt med två bokstäver som tex sl eller sj eller sk.

och oljan blev bättre varje år på tester gällande friktion, tålighet mot värme, pinto kam nötar testet :lol: mm men de senaste uppdaterigarna på denna skala har bara hanlat om miljövänlighet, och hur många (2-3 tusen mil som man kan köra utan att byta sen är tror det var zink som nu är förbjudet i bil olja, allt bara negativa "förbättrigar" för sånna som oss.

så jag säger att tiden då olja blev bättre för motorn varje år är över!!! :cry:

men jag säger inte att helsyntet är sämre generellt men det behöver inte va bättre heller allagånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

finns ju racing olja:) den är ju ingen kompromiss..

Helsyntet rak 50w brukar ju jänkarna tycka om:)

Själv skall jag tömma i shell helix racing olja 10-60w
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

volvo140turbo skrev:finns ju racing olja:) den är ju ingen kompromiss..

Helsyntet rak 50w brukar ju jänkarna tycka om:)

Själv skall jag tömma i shell helix racing olja 10-60w
Vart hittar man singlegrade helsyntet olja då? brukar väl bara vara mineral som finns singlegrade?
Singlegrade syntet vore ju inte fel.

(Jänkarna gillar ju dessutom George W... skulle inte riktigt tro på allt de säger ska vara bra :roll: )
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Hehehehehe, det är lika intressant att diskutera motoroljor och följa dessa.
Ingen som har haft problem med mycket olja upptryckt i topparna?
Det är inget som B20 lider av iofs.
Skriv svar