Hej har fått tag på en topp till b230 där före byggaren börjat slipa i förbränningsrummet och mycket vid tändstiftet.
Undrar då om detta är något att oroa sig för av anledning att tändstiftet kyls för dåligt då främst på "gängtopparna" och bränslet börja självantända av värmen?
Vet inte hur det är med värmen men sot mm kommer fastna på gängan och öka risken för att förstöra den då stiften lossas.
Sen om det skulle gå varmt så gängan smälter/deformeras blir det ju med säkerhet dåligt då stiften ska lossas.
Är den inte tillfixad på något annat sätt skulle jag inte använt den om det var någon påkostad seriös motor.
Eller möjligen tillverkat distanser så stiften hamnar vid kanten.
Köp stift avsedda för B20 istället. De har kortare gänga.
Om det är NGK så är det de sista bokstäverna som skiljer. Det ena heter ES och andra HS vill jag minnas, har dock glömt vilken som är lång respektive kort gänga.
E= lång, H=kort. Låt inte gängan på stiftet nå in i förb.rummet, det bli precis som CÅ säger inte bra, särskilt känsligt på alu-toppar, du blir troligen utan gängor vid tändstiftsbyte.
Mät och shimsa är mitt förslag, du skall ha bra tur om korta stift stämmer perfekt i längd, men prova för all del först.
En helbild på förbränningsrummen vore intressant för att se tanken bakom arbetet.
Ett mer centrerat stift är ju bättre men den där skillnaden gör nog inget pluss.
Som nämts ovan är det nog okunskap som gjort att det är filat där.
Men är det gjort av någon sk folkraceportare som gjort så för en motor han gjorde så på gick bra eller är det nån firma eller person som ska vara erkänt duktig?
Han jag köpte den av hade inte gjort något med den och det är inte någon stämpel eller graverat i den. Så det är nog som ni säger någon med okunskap som gjort det. Blir nog att leta upp en annan topp.
Jeg forsøkte med lengre plugger på en CIH motor jeg bygget.
Da dreide jeg av de gjengene som stakk ut i forbrenningskammeret.
Blir helt fuck med hva av varmetall på pluggene angår. Og blir litt prøve og feile før en finner rett verdi.
Men jeg tok svinghjulbolter og eksosventilene pga den stakk av på turtallet under innjustering. Men varvet veldig villig og lett helt opp til max og desverre litt til.
Toppen er reparert. Men havner på en billigere bunn frem til alt er testet ferdig.
Skal se hvordan levetiden på pluggene er med MSD 6al anlegget. (Med turtallsperre nå)